Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Νέα αύξηση στα μερίδια της ΔΕΗ το Δεκέμβριο! – Οι στρεβλώσεις και η πολιτική του δεσπόζοντος παίκτη "ακύρωσαν" τα NOME

Θοδωρής Παναγούλης

Μία ακόμα μονάδα, ίσως και κάτι παραπάνω, κέρδισε το Δεκέμβριο στη λιανική του ρεύματος η ΔΕΗ σύμφωνα με πληροφορίες του energypress. Το μερίδιο του δεσπόζοντος παίκτη φέρεται να κινήθηκε στα επίπεδα του 85,4% όταν ο Νοέμβριος είχε κλείσει στο 84,21% με τη ΔΕΗ να έχει και τότε κερδίσει μία εκατοστιαία μονάδα.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η αύξηση πάνω από 2 μονάδες του μεριδίου της ΔΕΗ το τελευταίο δίμηνο δεν οφείλεται απλώς στην αύξηση της κατανάλωσης εκ μέρους των πελατών της λόγω χειμώνα, αλλά αντίθετα έχουμε μετακίνηση περί των 70.000 καταναλωτών που επέστρεψαν στο πελατολόγιο της ΔΕΗ.

Η νέα αυτή οπισθοδρόμηση στη διαδικασία ανοίγματος της αγοράς οδηγεί στο να καταγράφεται μια διαφορά άνω των 10 εκατοστιαίων μονάδων σε σχέση με τους στόχους στους οποίους έχει δεσμευθεί η χώρα με το μνημόνιο.  Θυμίζουμε ότι βάσει των δεσμεύσεων της χώρας, ο στόχος ήταν να έχει η ΔΕΗ μερίδιο 75,24% στο τέλος του 2017 και βέβαια να φτάσει κάτω από 50% το 2020.

Όπως σχολιάζουν, μιλώντας στο energypress παράγοντες του κλάδου, η προσπάθεια της ΔΕΗ να ακυρώσει στην πράξη τις δημοπρασίες NOME, προσπάθεια για την οποία έκαναν λόγο κατά καιρούς διοικητικά της στελέχη, φαίνεται ότι, προς ώρας τουλάχιστον, στέφεται με απόλυτη επιτυχία.

Στην πράξη, οι δημοπρασίες NOME αποτέλεσαν τη σανίδα σωτηρίας για να επιβιώσουν οι ιδιώτες εναλλακτικοί πάροχοι (άλλως, με τα επίπεδα στα οποία έχει φτάσει η χονδρεμπορική Οριακή Τιμή Συστήματος θα είχαν χρεοκοπήσει) αλλά δεν επαρκούν ως «εργαλείο» για το άνοιγμα της αγοράς και την επίτευξη των στόχων.

Ειδικά δε με τις τιμές στις οποίες έχει καταλήξει να αγοράζεται το ρεύμα κατά τις πρόσφατες δημοπρασίες, τα περιθώρια άσκησης εμπορικής πολιτικής εκ μέρους των εναλλακτικών παρόχων είναι απολύτως περιορισμένα.

Ο βασικός λόγος (και ταυτόχρονα η βασική επιτυχία της ΔΕΗ) είναι η έκπτωση του 15% που εισήγαγε στην αγορά η δεσπόζουσα επιχείρηση για τους καλοπληρωτές πελάτες, κίνηση που ανάγκασε και τους άλλους προμηθευτές να προχωρήσουν σε ανάλογες εκπτώσεις χωρίς αυτό να αποτελεί δική τους, οικονομικά συμβατή επιλογή, σε αρκετές περιπτώσεις.

Εδώ να σημειωθεί ότι οι ιδιώτες παίκτες, έχουν μεν μικρότερες λειτουργικές δαπάνες από τη ΔΕΗ,  αντιμετωπίζουν όμως υψηλά κόστη ανάπτυξης δικτύου πωλήσεων και άλλες επενδυτικές δαπάνες, που δικαιολογούν τα υψηλότερα κόστη σε σχέση με το δεσπόζοντα παίκτη. 

Παράλληλα με την έκπτωση 15%, η ΔΕΗ ενσωμάτωσε και δεν μετακύλησε στα τιμολόγια, ούτε καν εν μέρει, τη μεγάλη επιβάρυνση που έχουν όλοι οι προμηθευτές μετά την επιβολή της λεγόμενης «χρέωσης προμηθευτή». Το ίδιο βεβαίως έκαναν εκόντες άκοντες και οι υπόλοιποι παίχτες, καθώς για να προσελκύσουν κάποιο πελάτη, η πρώτη προϋπόθεση είναι να είναι φθηνότεροι, έστω και λίγο, από τη ΔΕΗ. Η εκτίμηση που υπάρχει στις Βρυξέλλες είναι ότι η «χρέωση προμηθευτή» απορρόφησε το 70% της έκπτωσης που πέτυχαν οι ιδιώτες προμηθευτές από τις τιμές των δημοπρασιών NOME.

Τον τόνο λοιπόν, όσον αφορά τα περιθώρια της αγοράς, τον δίνει με απόλυτο τρόπο η ΔΕΗ. Σε αυτή τη φάση η δεσπόζουσα επιχείρηση προτίμησε να υποστεί μεν ζημιές η ίδια (που καταγράφονται στα αποτελέσματά της), υψώνοντας όμως τείχος και στην ανάπτυξη των εναλλακτικών παρόχων. Η επιλογή αυτή φαίνεται ότι πέτυχε το σκοπό της, το ερώτημα ωστόσο είναι τι θα γίνει με την υποχρέωση που έχει η ίδια η ΔΕΗ να φτάσει σε επίπεδα κάτω του 50% μέχρι το 2020.

Στο ερώτημα αυτό θα κληθεί προφανώς να απαντήσει και η κυβέρνηση η οποία άλλωστε είναι ο αντισυμβαλλόμενος των θεσμών όσον αφορά τις μνημονιακές υποχρεώσεις.

 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα