Skip to main content
Menu
English edition

Μπαλκ: Υψηλότερες οι χρεώσεις για τα οχήματα που ρυπαίνουν περισσότερο

«Επιτρέψτε μου να σας διαβεβαιώσω ότι δεν πραγματοποιούμε κάποια επανάσταση», ανέφερε η Βιολέτα Μπαλκ σε συνέδριο στις Βρυξέλλες αυτή την εβδομάδα, ενώ περιέγραφε τα σχέδιά της για την αναμόρφωση των κανόνων που διέπουν τις μεταφορές. «Τα τέλη διοδίων αποτελούν ένα κρίσιμο ζήτημα. Πρέπει να είναι δίκαια, διαφανή και ισότιμα», δήλωσε η Μπαλκ.

Η Ευρωπαία Επίτροπος αρμόδια για θέματα Μεταφορών μίλησε σε συνέδριο που διοργανώθηκε από την οργάνωση καταναλωτών «Federation Internationale de l’Automobile» (FIA), η οποία ασκεί πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να ματαιώσει τα σχέδιά για αλλαγή των κανόνων διοδίων. Όπως υποστηρίζει η FIA, οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να είναι ελεύθερες να διαμορφώνουν τους δικούς τους κανόνες διοδίων.

Σπάνια τα διόδια έχουν κερδίσει την προσοχή των Βρυξελλών σε τόσο μεγάλο βαθμό. Τα σχόλια της Μπαλκ ακολουθούν μόλις μία εβδομάδα μετά την ανακοίνωση της Επιτροπής για συμβιβαστική σε μια παρατεταμένη διαμάχη με το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας, καθώς είχε προταθεί νομοσχέδιο για μικρότερη χρέωση των γερμανών πολιτών στα διόδια, έναντι των υπολοίπων πολιτών της ΕΕ.

Προκειμένου να ξεπεραστεί η διαμάχη, η Βιολέτα Μπάλκ πρότεινε τη δημιουργία ενός νέου συστήματος διοδίων σε ευρωπαϊκό επίπεδο την επόμενη άνοιξη. Είναι γεγονός ότι πολλοί οδηγοί στις χώρες της ΕΕ πληρώνουν πολλά για τα διόδια, αλλά δεν βλέπουν τα χρήματα τους να επανεπενδύονται για τη βελτίωση της ποιότητας των δρόμων ή την κατασκευή νέων οδικών υποδομών, υποστηρίζει η FIA.

Σύμφωνα με μελέτη του οργανισμού, τα έσοδα από τις χρεώσεις των ΙΧ αγγίζουν τα 286.300.000.000 ευρώ αλλά μόνο τα 178.400.000.000 ευρώ χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή οδικών υποδομών. Η Κύπρος δεν παρείχε κάποια στοιχεία όσον αφορά τη μελέτη.

Οι οδηγοί των αυτοκινήτων κατέβαλαν το 71% του συνολικού ποσού

Η διαφορά μεταξύ των οδικών τελών και των επενδύσεων σε υποδομές διαφέρει πολύ μεταξύ των χωρών της ΕΕ: στη Δανία, οι μοτοσικλετιστές πλήρωσαν 1.226% περισσότερο από ό, τι δαπανάται για την κατασκευή δημόσιους δρόμους. Στη Μάλτα, οι οδηγοί αυτοκινήτων ξοδεύουν 558% από το ποσοστό που έχει επανεπενδυθεί. Η Ρουμανία κατέχει το χαμηλότερο ποσοστό, καθώς περισσότερα χρήματα δαπανώνται στις οδικές υποδομές από όσα πληρώνουν οι οδηγοί και οι μοτοσυκλετιστές σε διόδια και τέλη. Αυτό δεν συμβαίνει σε καμία άλλη χώρα της ΕΕ, σύμφωνα με τη μελέτη της FIA.

Η Μπαλκ αναμένεται να προτείνει την αναδιάρθρωση της νομοθεσίας με την οποία θα προβλέπονται χαμηλότερα τέλη για τα οχήματα που ρυπαίνουν λιγότερο, κάτι το οποίο η Επιτροπή αποκαλεί ως την αρχή στην οποία «ο ρυπαίνων πληρώνει». Η εκτελεστική εξουσία έχει παρακινήσει τις εθνικές κυβερνήσεις ώστε να απαλλαγούν από τα συστήματα που χρεώνουν τους οδηγούς με βάση το χρόνο που ξοδεύουν σε δρόμους ενώ αντ ‘αυτού έχει υποστηρίξει τη χρέωση τους με βάση την απόσταση.

Η Επιτροπή δέχεται πιέσεις ώστε να μειώσει τις εκπομπές στον τομέα των μεταφορών, οι οποίες συνεχίζουν να αυξάνονται. Οι περισσότερες εκπομπές προέρχονται από τα οχήματα στους δρόμους. «Είναι λογικό για εμένα ότι έχουμε επικεντρωθεί στους δρόμους», πρόσθεσε η Μπαλκ.

Αλλαγές αναμένεται να προταθούν και για το επόμενο έτος, οι οποίες θα στοχεύουν των συστημάτων τηλεδιοδίων, ώστε να χρεώνονται τα οχήματα που διασχίζουν τα σύνορα της ΕΕ.

«Το όνειρό μου είναι να μπορέσω να ταξιδεύω από την Πορτογαλία προς τη Φινλανδία χωρίς διακοπή και να χρεώνομαι για τη χρήση του οδικού δικτύου», συμπλήρωσε.

(EurActiv)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα