Με νομοθετική ρύθμιση η λύση για την επάρκεια της Κρήτης – Αίτημα στην Ε.Ε. για σχήμα κρατικής ενίσχυσης πριν και μετά τη λειτουργία της «μεγάλης» διασύνδεσης

Με νομοθετική ρύθμιση η λύση για την επάρκεια της Κρήτης – Αίτημα στην Ε.Ε. για σχήμα κρατικής ενίσχυσης πριν και μετά τη λειτουργία της «μεγάλης» διασύνδεσης

Με νομοθετική ρύθμιση η λύση για την επάρκεια της Κρήτης – Αίτημα στην Ε.Ε. για σχήμα κρατικής ενίσχυσης πριν και μετά τη λειτουργία της «μεγάλης» διασύνδεσης

Κλειδώνουν και οι τελευταίες λεπτομέρειες για το σχέδιο διασφάλισης της ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης, τόσο πριν από την ολοκλήρωση της «μεγάλης» διασύνδεσης, όσο και μετά την έναρξη λειτουργίας του καλωδίου Κρήτη-Αττική. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, προ των πυλών βρίσκεται η κατάθεση από το ΥΠΕΝ της νομοθετικής ρύθμισης η οποία θα ανοίξει τον δρόμο για την εφαρμογή του σχεδίου που έχει ως πρωταγωνίστρια τη ΔΕΗ.

Όπως έχει γράψει το energypress, βασικός πυλώνας αυτού του σχεδίου είναι η μεταφορά στο νησί της μονάδας «ΗΡΩΝ 1» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, για αυτό τον σκοπό σε πρώτη φάση η ΔΕΗ θα προχωρήσει σε διετή εκμίσθωση (leasing) της μονάδας, δηλαδή μέχρι το 2025, ενώ στη συνέχεια θα την εξαγοράσει.

Η «ΗΡΩΝ 1» αποτελείται από τρεις αεροστροβιλικές μονάδας, συνολικής ισχύος 147 Μεγαβάτ. Όσον αφορά την απόσβεση της επένδυσης από τη ΔΕΗ, το 75% θα καλυφθεί από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), για την διετή περίπου περίοδο που η Κρήτη δεν θα έχει ενταχθεί πλήρως στο διασυνδεδεμένο σύστημα. Υπενθυμίζεται ότι το Κρήτη-Αττική προβλέπεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το καλοκαίρι του 2025.

Το υπόλοιπο 25% θα αποσβεστεί έως το 2028, με την αμοιβή της μονάδας μέσω του μηχανισμού αμοιβής των μονάδων εφεδρείας έκτακτων αναγκών. Ο μηχανισμός θα ενεργοποιηθεί με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της «μεγάλης» διασύνδεσης, για την αποζημίωση του συμβατικού ηλεκτροπαραγωγικού που θα πρέπει να βρίσκεται σε επιφυλακή στο νησί, αναλαμβάνοντας να καλύψει την τοπική ζήτηση, στην περίπτωση που υπάρξει κάποια βλάβη στα δύο υποβρύχια DC καλώδια.

Υπενθυμίζεται ότι για την πρώτη φάση ενεργειακής «θωράκισης» του νησιού, και ειδικότερα για το καλοκαίρι του 2024, εκτιμάται ότι το έλλειμμα επάρκειας στην Κρήτη θα ανέλθει περίπου στα 190 Μεγαβάτ. Από την άλλη πλευρά, μετά την πλήρη ένταξη του νησιού στο ΕΣΜΗΕ, στο πρόσφατο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ο ΑΔΜΗΕ υπολόγιζε ότι θα χρειαστεί ένα τοπικό συμβατικό δυναμικό ισχύος περί τα 400 Μεγαβάτ. Στην πρόσφατη επίσκεψή τους στην Κρήτη, τα στελέχη της διοίκησης του Διαχειριστή ανέφεραν ότι αυτό το νούμερο θα διαμορφωθεί στα 500 Μεγαβάτ.

Η ρύθμιση θα καλύπτει και τις δύο φάσεις ενεργειακής «θωράκισης» του νησιού. Επομένως, θα επιτρέπει στη ΔΕΗ να ενισχύσει το τοπικό ηλεκτροπαραγωγικό δυναμικό με νέες μονάδες, οι οποίες θα αποζημιώνονται από τις ΥΚΩ. Παράλληλα, θα ανοίγει τον δρόμο για τη δημιουργία ενός μηχανισμού αποζημίωσης των μονάδων που θα παραμείνουν σε ψυχρή εφεδρεία μετά την ένταξη του Κρήτη-Αττική.

Καθώς η παραπάνω φόρμουλα των αποζημιώσεων συνιστά κρατική ενίσχυση, θα χρειαστεί η έγκριση της Κομισιόν. Έτσι, μετά τη νομοθέτηση, το ΥΠΕΝ θα προχωρήσει σε διαβουλεύσεις με την Κομισιόν, ώστε να λάβει το «πράσινο φως».

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM