Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Κύπρος: Το κράτος γλύτωσε 437 χιλ. σε καύσιμα

Ο πρώτος στόχος της προσπάθειας ορθολογικής διαχείρισης του αυτοκινητικού στόλου της Δημόσιας Υπηρεσίας επετεύχθη. Μείωση της τάξης του 11,28% το 2018 και 7,69% το εννεάμηνο του 2017 καταγράφηκε στην κατανάλωση καυσίμων! Πρόκειται για τα αποτελέσματα από τα πρώτα δύο χρόνια λειτουργίας του συστήματος διαχείρισης στόλου, το οποίο είχε εγκατασταθεί τον Απρίλιο του 2017 με κόστος 1,5 περίπου εκατ. ευρώ.

Σε χρήμα η μείωση της κατανάλωσης σημαίνει ότι την τελευταία διετία υπήρξαν συνολικές εξοικονομήσεις σε καύσιμα ύψους 437 χιλ. ευρώ. Συγκεκριμένα, κατά το 2016, το τελευταίο έτος πριν από την εγκατάσταση του συστήματος, το κόστος σε καύσιμα για έναν στόλο 1.874 οχημάτων του Δημοσίου είχε ανέλθει σε 1,46 εκατ. ευρώ (2,3 εκατ. λίτρα). Το 2017 το κόστος μειώθηκε στο 1,35 εκατ. ευρώ (2,12 εκατ. λίτρα) και το 2018 στο 1,29 εκατ. ευρώ (2,04 εκατ. λίτρα). Τα στοιχεία παραθέτει στον «Π» ο μηχανολόγος μηχανικός του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας Αχιλλέας Πηλιάς και όπως μας εξηγεί πρόκειται για το καθαρό κόστος καυσίμων (μονάδα υπολογισμού τα 63 σεντ / λίτρο), αφού δηλαδή έχουν αφαιρεθεί οι δασμοί και οι φόροι που ούτως ή άλλως αποτελούν κρατικό έσοδο.

Ορθολογική διαχείριση

Ο στόχος της εγκατάστασης του συστήματος διαχείρισης στόλου είναι, όπως σημείωσε ο κ. Πηλιάς, η σωστή διαχείριση των αυτοκινήτων της Δημόσιας Υπηρεσίας. Αυτό, εξηγεί, δεν σημαίνει μόνο μείωση του κόστους καυσίμων και λειτουργικού κόστους, αλλά σημαίνει ασφαλής και περιβαλλοντική χρήση και καλύτερη κατανομή του στόλου μεταξύ των υπηρεσιών. Σύμφωνα με τον κ. Πηλιά, τα πρώτα αποτελέσματα είναι άκρως ενθαρρυντικά αφού όπως φαίνεται λόγω του ελέγχου μειώθηκαν οι αχρείαστες μετακινήσεις. Από τα στατιστικά δεδομένα προκύπτει ότι τα οχήματα χρησιμοποιήθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια για 1,2 εκατ. ώρες, κατανάλωσαν 4,2 εκατ. λίτρα καυσίμου και κάλυψαν 42,4 εκατ. χιλιόμετρα.

Το Τμ. Δασών τα πιο πολλά

Ο στόλος των 1.874 οχημάτων στα οποία έχει τοποθετηθεί καταγραφέας αφορά τα υπηρεσιακά οχήματα που χρησιμοποιούν οι δημόσιοι υπάλληλοι στις μετακινήσεις τους. Έχουν εξαιρεθεί για λόγους ασφαλείας τα οχήματα τα οποία χρησιμοποιούνται για τη μετακίνηση αξιωματούχων, όπως είναι ο Πρόεδρος, ο γενικός εισαγγελέας, οι υπουργοί κ.λπ. Εξαιρούνται επίσης τα οχήματα της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Σύμφωνα με την κατανομή του στόλου, τα περισσότερα οχήματα τα έχει το Τμήμα Δασών (302), ακολουθούν το Τμήμα Δημοσίων Έργων (258), το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων (186), οι επαρχιακές διοικήσεις (147) και το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών (112).

Όπως εξηγεί ο λειτουργός της Ηλεκτρομηχανολογικής, από τη διαχείριση του στόλου των οχημάτων, που από το 2015 έχει ανατεθεί στην υπηρεσία του, γίνεται μεγάλη προσπάθεια για σωστή κατανομή του στόλου και μεταξύ των διαφόρων υπουργείων. Εάν για παράδειγμα υπάρχουν υπηρεσίες που έχουν ανάγκες σε αυτοκίνητα και κάποιες άλλες υπηρεσίες φαίνεται πως δεν αξιοποιούν τα δικά τους και δεν τα χρειάζονται, γίνονται εσωτερικές ανακατανομές αντί της αγοράς καινούργιων. «Μέσα από το σύστημα της διαχείρισης στόλου η χρήση των αυτοκινήτων μετράται πλέον με μετρήσιμα κριτήρια. Και εφόσον έχουμε τη δυνατότητα να βλέπουμε πόσο ‘κυλούν’ τα οχήματα, μπορούμε να αξιοποιήσουμε τον στόλο καλύτερα».

Γερασμένος στόλος

Από το σύνολο του στόλου, το 52% είναι επιβατικά οχήματα, το 39% μικρά εμπορικά, το 3% ελαφρά φορτηγά, το 1% βαρέα φορτηγά και το 3% λεωφορεία. Οι ηλικίες τους καταδεικνύουν ότι ο στόλος των οχημάτων του Δημοσίου είναι γερασμένος, εάν αναλογιστεί κανείς ότι το 9% είναι 0-5 ετών, το 18% 11-15, άλλο ένα 18% 6-10 ετών, το 38% 16-20 ετών, το 12% 21-25 ετών, το 3% 26-30 και το 2% πάνω από 30 ετών. Ένας γερασμένος στόλος εάν αναλογιστεί κανείς ότι σύμφωνα με τους κατασκευαστές τα οχήματα μετά τα 15 χρόνια αρχίζουν να γίνονται ασύμφορα λόγω του κόστους συντήρησης που απαιτείται. Επίσης, όσο μεγαλύτερης ηλικίας είναι, καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα, εκπέμπουν περισσότερους ρύπους και έχουν πιο λίγα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας.
Όπως επεσήμανε ο κ. Πηλιάς, με την κρίση περιορίστηκαν οι αγορές αυτοκινήτων και αυτό αντικατοπτρίζεται και στη μεγάλη ηλικία του στόλου. Η ανανέωση προχωρεί αναλόγως των αναγκών που καταθέτουν οι διάφορες υπηρεσίες στην Ηλεκτρομηχανολογική και βεβαίως εξαρτάται από τα διαθέσιμα κονδύλια του Υπ. Οικονομικών. «Τώρα με το σύστημα διαχείρισης στόλου προσπαθούμε να οργανωθούμε καλύτερα», σημείωσε ο λειτουργός.

Περιβαλλοντικά κριτήρια

Από το 2011 ο στόχος που τέθηκε είναι η αγορά περιβαλλοντικά φιλικών οχημάτων. Τη δεδομένη στιγμή η προσπάθεια είναι ο εντοπισμός των ενεργοβόρων αυτοκινήτων, όπως μας εξήγησε, με στόχο την αντικατάστασή τους την επόμενη τριετία. Πάντως με τη μείωση των μετακινήσεων και την εξοικονόμηση καυσίμων υπήρξε σε πρώτη φάση και ένας περιορισμός στις εκπομπές CΟ2 που αφήνει στην ατμόσφαιρα ο αυτοκινητικός στόλος του Δημοσίου. Συγκεκριμένα, από 5,8 εκατ. κιλά CΟ2 το 2016 υπήρξε μείωση στα 5,3 το 2017 και 5,1 το 2018.

Παράβαση ταχύτητας

Το σύστημα διαχείρισης στόλου καταγράφει και τις παραβάσεις του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους. Σημειώθηκαν 15,5 χιλιάδες παραβάσεις και σύμφωνα με τον κ. Πηλιά τα οδηγικά σφάλματα συμβαίνουν κατά τις προσπεράσεις. Μάλιστα όταν συμβεί ένα οδηγικό σφάλμα το σύστημα έχει ηχητική προειδοποίηση. Τα στοιχεία αυτά, όπως και όλα τα στοιχεία διαχείρισης στόλου, είναι διαθέσιμα στους επικεφαλής της κάθε υπηρεσίας, η οποία μπορεί να προβεί σε συστάσεις στους οδηγούς.

Συνεργασία με Κοίος

Την περασμένη εβδομάδα το Υπουργείο Μεταφορών, στο οποίο υπάγεται η Ηλεκτρομηχανολογική, υπέγραψε με το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Ερευνητικό Κέντρο Κοίος συμφωνία στη βάση της οποίας, όπως μας εξήγησε ο Αχιλλέας Πηλιάς, ο τεράστιος όγκος δεδομένων που προέκυψαν από την εφαρμογή του συστήματος διαχείρισης στόλου και αυτά που θα καταγράφονται απ’ εδώ και πέρα θα επεξεργαστούν ώστε να εξαχθούν και άλλα χρήσιμα συμπεράσματα πέραν αυτών που προαναφέρουμε.

(της Μιράντας Λύσανδρου, politis.com.cy)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα