Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Ηλεκτρικά πατίνια: Ευρωπαϊκές startup αμφισβητούν την αμερικανική ηγεμονία σε μια αγορά 42 δισ. δολ.

Τα ηλεκτρικά πατίνια (e-scooter) της Bird και της Lime έχουν γίνει κοινό θέαμα στους δρόμους των περισσότερων μεγάλων αμερικανικών πόλεων ωστόσο, τώρα που επεκτείνονται σταθερά και στην Ευρώπη, αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό από τοπικές startup, αλλά και έναν δύσκολο δρόμο προς την ανάπτυξη.

Οι δύο startups με έδρα την Καλιφόρνια μετασχηματίζουν τη μετακίνηση μέσα στην πόλη, επιτρέποντας στους ανθρώπους να μεταβαίνουν από το σημείο Α στο σημείο Β πάνω σε ηλεκτρικά, οδηγούμενα από GPS ηλεκτρικά πατίνια, ωστόσο το όραμά τους σκοντάφτει πάνω σε κατοίκους που δυσφορούν σε πεζοδρόμους γεμάτους e-scooter, σε προβλήματα βιωσιμότητας των συσκευών, καθώς και στο βασισμένο σε venture capital επιχειρηματικό τους μοντέλο.

Οι Ευρωπαίοι ανταγωνιστές τους, όπως οι Flash, Tier, Dott και Voi, έχουν "εισβάλει" στον χώρο, παρά τις ανησυχίες στην άλλη όχθη του Ατλαντικού. Η Lime έχει σχεδόν 10 φορές τα κεφάλαια της ευρωπαϊκής εταιρείας με την πιο εύρωστη χρηματοδότηση, της Voi κι έτσι η μάχη για τον έλεγχο των πλακόστρωτων δρόμων της Γηραιάς Ηπείρου εμφανίζεται ως μια μάχη Δαυίδ εναντίον Γολιάθ.

Μπορεί να μην έχουν τόσο πολλά χρήματα σε σχέση με την Lime και την  Bird, που έχουν συγκεντρώσει κεφάλαια 765 και 415 εκατομμυρίων δολαρίων αντίστοιχα, ωστόσο εκμεταλλεύονται στο έπακρο την εντοπιότητά τους και μαθαίνουν από τα λάθη των Αμερικανών ανταγωνιστών τους.

Οικολογικό πλεονέκτημα;

"Οι Lime και Bird ενεργούν ανεύθυνα", ανέφερε ο Carlos Bhola, συνιδρυτής της Flash, μιλώντας για το μέλλον των μεταφορών στο Greentech Festival, που πραγματοποιήθηκε στις αίθουσες του πρώην αεροδρομίου Tempelhof του Βερολίνου αυτό τον μήνα.

"Συγκέντρωσαν έναν σωρό χρήματα για να βρίσκονται τα e-scooter παντού, ανεξάρτητα από το αν το ήθελαν οι δημοτικές αρχές και οι τοπικές κοινότητες ή όχι", λέει ο Bhola, ο οποίος νιώθει άνετα με πιο casual εμφάνιση, πράγμα όχι παράλογο για έναν επιχειρηματία του χώρου των ηλεκτρονικών πατινιών. Παίρνοντας τις τοπικές αρχές με το μέρος του, ο Bhola ισχυρίζεται ότι διαθέτει πλεονέκτημα.

Ο Lawrence Leuschner, CEO της Tier, εξαπέλυσε και εκείνος επίθεση στα "πράσινα” διαπιστευτήρια των Lime και Bird, βασιζόμενος σε μια έκθεση της Quartz, σύμφωνα με την οποία ορισμένα σκούτερ Bird έχουν διάρκεια ζωής μόλις ενός μήνα προτού κονιορτοποιηθούν. "Όταν βγάζει κανείς στον δρόμο ένα όχημα που θα είναι "νεκρό” μετά από 30 ημέρες, δεν μπορούμε και δεν πρέπει να μιλάμε για πράσινη τεχνολογία. Δεν πρόκειται για αειφόρο επιχειρηματικότητα", πρόσθεσε. Η Bird αμφισβητεί ότι τα ηλεκτρικά πατίνια της έχουν χρόνο ζωής 30 ημερών. Ο ιδρυτής της Tier υποστηρίζει ότι το ειδικά σχεδιασμένο e-scooter της εταιρείας του θα διαρκεί έως και 12 φορές περισσότερο, καθιστώντας το μια πιο οικονομική και περιβαλλοντικά βιώσιμη υπηρεσία σε σχέση με τους ανταγωνιστές της εταιρείας του..

Παρόλα αυτά, οι Bird και Lime θα συνεχίσουν να επεκτείνονται επιθετικά, χρησιμοποιώντας το "εγχειρίδιο" της Uber, η οποία αγνόησε συστηματικά τα παράπονα αντιπάλων, κατοίκων και ρυθμιστικών αρχών. Η Lime βρίσκεται ήδη σε 24 χώρες και δεκάδες πόλεις, ενώ η Bird βρίσκεται σε περίπου 15 χώρες. Εν τω μεταξύ, η μεγαλύτερη εταιρεία e-scooter της Ευρώπης, η Voi, περιορίζεται σε μόλις 20 πόλεις και εννέα χώρες.

Με υψηλά κόστη και χαμηλά περιθώρια κέρδους στη βιομηχανία ηλεκτρικών πατινιών, είναι πιθανό να υπάρξουν συγχωνεύσεις στον κλάδο τους ερχόμενους μήνες και χρόνια.

"Θα υπάρξουν, δυστυχώς, κάποιες αποτυχίες", λέει ο Bhola, ο οποίος συνίδρυσε την Flash με τον Lukasz Gadowski, τον επιχειρηματία που βρίσκεται πίσω από την startup - "μονόκερο" Unicorn, με έδρα το Βερολίνο, Delivery Hero.

Ο οίκος αναλύσεων Grand View Research προβλέπει ότι η αγορά ηλεκτρικών πατινιών θα αξίζει 42 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2030.

Ο πόλεμος για χώρο στους δρόμους

Ο venture capitalist Mark Tluszcz αναφέρει ότι οι Ευρωπαίοι επενδυτές υποστηρίζουν τις εταιρείες ηλεκτρικών πατινιών της ηπείρου με το βλέμμα τους στραμμένο στις εξαγορές από μεγαλύτερους ανταγωνιστές.

Ωστόσο ο Tluszcz πιστεύει ότι καμία από τις εταιρείες ηλεκτρικών πατινιών που γνωρίζουμε σήμερα δεν θα βρίσκεται εδώ σε 20 χρόνια. Κατά την άποψή του, θα ακολουθήσουν την πορεία της κινεζικής εταιρείας κοινόχρηστων ποδηλάτων Ofo, η οποία φέρεται να βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.

"Κάθε φορά που συγκεντρώνουν κεφάλαια, οδηγούνται σε χαμηλότερη αποτίμηση, μέχρι να καταλήξουν στα αζήτητα", λέει ο Tluszcz, του οποίου η εταιρεία VC κέρδισε 200 εκατομμύρια δολάρια από μια επένδυση ύψους 2 εκατομμυρίων δολ. στο Skype.

Ενώ ο Tluszcz αγωνίζεται να καταλάβει τις οικονομικές παραμέτρους των συγκεκριμένων startup, ο μεγαλύτερος δισταγμός του είναι το γεγονός ότι φράζουν τα πεζοδρόμια. "Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το πεζοδρόμιο και τι βρίσκεται πάνω σε αυτό, είτε πρόκειται για τα e-scooter είτε γι’ αυτά τα μικρά ρομπότ που πραγματοποιούν αυτόματα παραδόσεις προϊόντων ή οτιδήποτε άλλο. Νομίζω ότι θα δούμε έναν μεγάλο πόλεμο πάνω σε αυτό το θέμα".

(του Sam Shead, forbes, capital.gr)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα