Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Χρ. Κολώνας: 1 στα 3 βενζινάδικα με πειραγμένες αντλίες καυσίμων

Σε έξαρση βρίσκεται πάλι η απάτη με την «κλοπή της μάνικας» και ήδη οι πρώτοι έλεγχοι που ξεκίνησε το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης εντόπισαν ένα στα τρία πρατήρια να έχουν πειράξει τις αντλίες καυσίμων, αδειάζοντας από 5% έως και 11% τα ρεζερβουάρ των οχημάτων και τις τσέπες των οδηγών.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Έθνους», η διεύθυνση Μετρολογίας της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας εδώ κι έναν μήνα ενεργοποίησε εκ νέου τις εφόδους σε βενζινάδικα με τη χρήση του «μυστικού αυτοκινήτου». Αυτό διαθέτει κρυφό εξοπλισμό, ειδικό ρεζερβουάρ, και έχει τη δυνατότητα να μετρά τις πραγματικές ποσότητες των λίτρων που φεύγουν από τα στόμια των αντλιών.

Το όχημα που δεν φέρει διακριτικά της υπηρεσίας ήταν για πολλούς μήνες παροπλισμένο και με πρωτοβουλία της υφυπουργού Ανάπτυξης Θεοδώρας Τζάκρη επισκευάστηκε και πιστοποιήθηκε με αποτέλεσμα από τα τέλη του Μαΐου να έχει κάνει τους πρώτους αιφνιδιαστικούς ελέγχους.

Η διεύθυνση Μετρολογίας σε συνεργασία και με την Οικονομική Αστυνομία έχουν καταστρώσει ειδικά δρομολόγια και κατόπιν και σχετικών καταγγελιών διενεργούν τις απαραίτητες έρευνες. Το ειδικό όχημα, που ανήκε στην Οικονομική Αστυνομία και είχε παραχωρηθεί στην υπηρεσία του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης χάρη στο κρυφό ντεπόζιτο και τον μετρητικό εξοπλισμό που διαθέτει, καταγράφει τις αποκλίσεις της παροχής καυσίμου ανάμεσα στην ποσότητα που καταγράφει η αντλία και σε αυτή που καταλήγει στο αυτοκίνητο.

Απάντηση

Η απορία δηλαδή χιλιάδων οδηγών όταν φεύγουν από ένα πρατήριο «πώς είναι δυνατόν να έβαλα 20 ευρώ βενζίνης και να μην έχει μετακινηθεί ο δείκτης», βρίσκει απάντηση στους ελέγχους που κάνει το ειδικό όχημα.

Ηδη οι πρώτοι έλεγχοι, όπως αναφέρουν πηγές στο «Έθνος», έχουν γίνει σε βενζινάδικα στον Κορυδαλλό, τον Ταύρο, στο Κερατσίνι και στη Νίκαια, όπου υπήρχαν καταγγελίες και οι υπάλληλοι έβγαλαν λαβράκι... Οι αποκλίσεις στις αντλίες κυμαίνονται από το 5% και έφταναν στο 11%. Με πιο απλά λόγια, στα 50 λίτρα αμόλυβδης με τιμή 1,43 ευρώ το λίτρο, ο οδηγός χάνει από 3,5 έως 8 ευρώ. Ή σε σχέση με την τιμή της αμόλυβδης η κλοπή κυμαίνεται από 7 έως και 15 λεπτά το λίτρο.

Τα «μαύρα» κέρδη για τον επιτήδειο βενζινοπώλη είναι πολλαπλάσια αν αναλογιστεί κανείς το μέγεθος των ποσοτήτων που παρέχει με αυτόν τον δόλιο τρόπο σε μία μέρα. Υπολογισμοί που κάνουν άνθρωποι της αγοράς θέλουν ένα πρατήριο να πουλά ημερησίως 5.000 λίτρα. Αυτό σημαίνει ότι σε μία μέρα το αφορολόγητο κέρδος του ιδιοκτήτη που έχει πειράξει τις αντλίες είναι από 350 έως 750 ευρώ.

Το υπουργείο Ανάπτυξης στις περιπτώσεις που εντόπισε επέβαλε χρηματικά πρόστιμα και κίνησε τις διαδικασίες μέσω της Περιφέρειας (διεύθυνση Μεταφορών) την αφαίρεση των αδειών λειτουργίας.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», οι επιτήδειοι μέσα από «παραθυράκια» της νομοθεσίας ανοίγουν ξανά τα πρατήρια με άλλη επωνυμία, ενώ δεν διστάζουν όπως συνέβη σε βενζινάδικο του Κορυδαλλού να σκηνοθετήσουν κλοπή και να αφαιρέσουν από τις δεσμευμένες για έλεγχο αντλίες τα ενοχοποιητικά στοιχεία, δηλαδή τους μηχανισμούς που παρεμβαίνουν για να κλέβουν τους οδηγούς.

Η υφυπουργός Ανάπτυξης Θεοδώρα Τζάκρη έχει ετοιμάσει νομοθετικές παρεμβάσεις, ώστε να κλείσουν τα «παράθυρα» της επαναλειτουργίας των πρατηρίων.

Η διαδικασία

Η διαδικασία που ακολουθούνται οι έλεγχοι είναι η εξής: Το ειδικό όχημα προσέρχεται στο πρατήριο και σαν ένα κανονικό αυτοκίνητο ζητά τον εφοδιασμό του με συγκεκριμένη ποσότητα. Στο ειδικό ρεζερβουάρ μετράται η ποσότητα που υποδέχεται αλλά και η αντίστοιχη που καταγράφεται στην αντλία. Η μέγιστη επιτρεπόμενη απόκλιση είναι 0,5%. Για αποκλείσεις έως 1,5% προβλέπεται από τη νομοθεσία η επιβολή υψηλών διοικητικών κυρώσεων, ενώ για «ψαλίδα» μεγαλύτερη του 1,5% ορίζεται η αφαίρεση της άδειας λειτουργίας από την αρμόδια διεύθυνση Μεταφορών της κάθε Περιφέρειας. Οταν το ειδικό όχημα καταγράψει την «κλοπή» τότε έπειτα από λίγη ώρα καταφθάνει επίσημο κλιμάκιο της διεύθυνσης Μετρολογίας σε συνεργασία με την Οικονομική Αστυνομία προκειμένου να πιστοποιήσει τις παραβάσεις με επίσημο τρόπο.

Το αυτοκίνητο της διεύθυνσης Μετρολογίας έχει κάνει ήδη 15 ελέγχους και εντόπισε πέντε βενζινάδικα με πειραγμένες τις αντλίες. Ενα στον Κορυδαλλό με απόκλιση -5%, ένα στον Ταύρο με -7%, ένα στο Κερατσίνι με -8,4% και ένα στη Νίκαια με -7,9%. Επίσης χωρίς το όχημα η διεύθυνση της Μετρολογίας και η Οικονομική Αστυνομία έλεγξαν κι ένα ακόμη βενζινάδικο στον Ταύρο, στο οποίο εντοπίστηκαν έξι αντλίες με αποκλίσεις -11%.

Τι έδειξαν οι έλεγχοι σε πέντε βενζινάδικα

Τα αποτελέσματα των τελικών ελέγχων, δηλαδή εκείνων που ακολούθησαν μετά τους πρώτους που διενήργησε το ειδικό όχημα, στα πρατήρια με τις πειραγμένες αντλίες αποκαλύπτει το «Εθνος».

Κορυδαλλός: Με τη συνοδεία αστυνομικών οι υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης με φανερό έλεγχο με λιτρομετρητές εντόπισαν αποκλίσεις σε έξι αντλίες από -4,9% έως -5,2%. Εντοπίστηκαν, επίσης, διαφορές στους αθροιστές μίας αντλίας αμόλυβδης περίπου 500.000 λίτρων. Εστάλη έγγραφο στην περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών για να δρομολογηθεί η αφαίρεση άδειας, ενώ οι αντλίες δεσμεύτηκαν και αποκλείστηκε η πρόσβαση σε αυτές, με σκοπό να κληθούν ο εισαγωγέας, ο οργανισμός που εξέδωσε το πιστοποιητικό εξέτασης τύπου ΕΚ και ο κατασκευαστής για να δώσουν εξηγήσεις. Ο δε υπεύθυνος του πρατηρίου προσήχθη με την αυτόφωρη διαδικασία.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες ημέρες από τον έλεγχο σημειώθηκan κλοπή και βανδαλισμός στο πρατήριο. Οι αντλίες που τελούσαν υπό δέσμευση είχαν παραβιαστεί και αφαιρεθεί από όλα τα κρίσιμα από μετρολογικής απόψεως εξαρτήματα...

Το βενζινάδικο είναι σε διαδικασία αφαίρεσης άδειας και σφράγισης από την Υπηρεσία Μεταφορών λόγω των μεγάλων αποκλίσεων στην παραδιδόμενη ποσότητα, ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε διοικητικό πρόστιμο 50.000 ευρώ για διακίνηση καυσίμων εκτός συστήματος εισροών - εκροών.

Ταύρος 1: Αν και το ειδικό όχημα είχε εντοπίσει αποκλίσεις, εντούτοις η φανερή επίσκεψη και έρευνα των ελεγκτών του υπουργείου και της Οικονομικής Αστυνομίας δεν μπορούσαν να τεκμηριώσουν την παράβαση. Δέσμευσαν την αντλία και βρήκαν ότι αυτή εκτρέπεται με μηχανισμό. Εχει εκδοθεί απόφαση οριστικής ανάκλησης της άδειας και σφράγισης του πρατηρίου.

Κερατσίνι: Και σε αυτό το βενζινάδικο οι έλεγχοι που ακολούθησαν μετά το ειδικό όχημα δεν μπορούσαν να εντοπίσουν την παράβαση. Η αντλία επίσης δεσμεύτηκε και στη συνέχεια διαπιστώθηκε πως εκτρέπεται από μηχανισμό. Το βενζινάδικο είναι σε διαδικασία αφαίρεσης της άδειας και σφράγισης από την περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών.

Νίκαια: Οι ελεγκτές επισκέφθηκαν ξανά, με την Οικονομική Αστυνομία, το πρατήριο. Διενεργήθηκε έλεγχος στις αντλίες, ο οποίος όμως δεν έδειξε απόκλιση στις ποσότητες. Ωστόσο η αντλία που είχε εντοπιστεί από το ειδικό όχημα ότι παρέδιδε ελλιπή ποσότητα διαπιστώθηκε ότι έφερε λογισμικό άλλο από του κατασκευαστή. Η υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επέβαλε διοικητικό πρόστιμο 30.000 ευρώ για αλλοίωση λογισμικού και το πρατήριο είναι σε διαδικασία αφαίρεσης άδειας και σφράγισης από την περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών.

Ταύρος 2: Χωρίς να έχει προηγηθεί έλεγχος από το ειδικό αυτοκίνητο, υπάλληλοι της Διεύθυνσης Μετρολογίας και της Οικονομικής Αστυνομίας εντόπισαν αποκλείσεις σε έξι αντλίες σε ποσοστό -11%. Το λογισμικό των αντλιών ήταν διαφορετικό από εκείνο του κατασκευαστή. Επιβλήθηκε πρόστιμο 235.000 ευρώ για αλλοίωση λογισμικού, ελλιπή σφράγιση μίας αντλίας και παραβίαση των σφραγίδων της υπηρεσίας. Εχει εκδοθεί απόφαση οριστική ανάκλησης άδειας και σφράγισης του πρατηρίου.

Οι επιτήδειοι που πειράζουν τις αντλίες των καυσίμων έχουν βρει διάφορα τεχνάσματα για να κλέβουν. Το 2012 ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών εκτιμούσε ότι περίπου το 30% του διακινούμενου όγκου των καυσίμων προέρχεται από πειραγμένες αντλίες.

Έρευνα

Το 2011 έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου είχε αναδείξει ότι ένα στα δέκα βενζινάδικα έκλεβε στη μάνικα...

Η κλοπή αρχικά γινόταν με την τοποθέτηση τσιπ στις αντλίες και μέσω καλωδιώσεων ο πρατηριούχος μπορούσε να πατήσει ένα κουμπί από μεγάλη απόσταση και να διακόψει τον εφοδιασμό του οχήματος.

Το επόμενο στάδιο ήταν αυτή η διαδικασία να γίνεται με τηλεκοντρόλ.

Στη φάση αυτή είτε τοποθετούνται διαφορετικά λογισμικά στην αντλία από εκείνα του κατασκευαστή, ενώ έχουν εντοπιστεί και εισαγόμενες από τρίτες χώρες αντλίες με έτοιμο το πειραγμένο λογισμικό.

(Έθνος, 4/7/2016)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα