Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

ΔΕΠΑ: Δύο ακόμα φορτία LNG τον Ιανουάριο – Η απόφαση της ΡΑΕ για υποχρεωτικά αποθέματα «αχρηστεύει» μέρος της Ρεβυθούσας

Θοδωρής Παναγούλης

Δεν υπάρχει πρόβλημα επάρκειας φυσικού αερίου παρότι η ημερήσια κατανάλωση έφτασε σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από εκείνα που στο παρελθόν είχαν δημιουργήσει συνθήκες κρίσης.

Αυτό βεβαιώνουν πηγές της ΔΕΠΑ, οι οποίες ωστόσο υποστηρίζουν ότι η πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ με την οποία υποχρεώνονται οι ηλεκτροπαραγωγοί να διατηρούν εντός της Ρεβυθούσας απόθεμα ασφαλείας, στην ουσία «αχρηστεύει» μέρος της νέας δεξαμενής, δημιουργώντας, επιπλέον, αυξημένο κόστος χρήσης του συστήματος, το οποίο θα κληθούν να καλύψουν οι καταναλωτές.

Η ΔΕΠΑ ενημερώνει πάντως ότι έχει φροντίσει για την ενεργειακή επάρκεια και την τήρηση των συμβολαίων με τους πελάτες της, διασφαλίζοντας δύο φορτία για τον Ιανουάριο και είναι σε συνεννόηση με τους άλλους χρήστες της δεξαμενής, για τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας, για όλους τους υπόχρεους ηλεκτροπαραγωγούς.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ενημέρωση από πηγές της ΔΕΠΑ:

Αυξημένη ζήτηση χωρίς προβλήματα

Φέτος τον Ιανουάριο σημειώνεται ρεκόρ στην κατανάλωση φυσικού αερίου. Είναι γνωστό ότι τον αντίστοιχο μήνα του 2017, όπου το σύστημα είχε φτάσει στα όριά του και οι αρμόδιοι φορείς προσπαθούσαν με αλλεπάλληλες συσκέψεις και λύσεις της τελευταίας στιγμής να διασφαλίσουν την τροφοδοσία της χώρας με φυσικό αέριο, η μέγιστη ημερήσια ζήτηση ανήλθε σε 278.000 MWh.

Αντίστοιχα φέτος η υψηλότερη τιμή ζήτησης σημειώθηκε στις 8 Ιανουαρίου, αγγίζοντας τα 300.000 MWh χωρίς να προκληθεί οποιαδήποτε αναστάτωση ή κατάσταση κρίσης, όπως πρόπερσι, για την κάλυψη της ζήτησης. Οι βασικοί λόγοι, που συντελούν στην καλύτερη συνολική λειτουργία του συστήματος, είναι: 
α) η ετοιμότητα όλων των προμηθευτών, 
β) η, έστω και καθυστερημένη, διάθεση αυξημένης χωρητικότητας στις δεξαμενές της Ρεβυθούσας (225.000 κμ ΥΦΑ, έναντι 130.000 κμ έως 21.12.2018), 
γ) η αναβάθμιση της δυνατότητας αεριοποίησης της Ρεβυθούσας και
δ) η μεγιστοποίηση των ποσοτήτων που εισέρχονται στο σύστημα από τους αγωγούς στο Σιδηρόκαστρο και στους Κήπους.

Η «γεμάτη» Ρεβυθούσα διασφαλίζει το σύστημα

Είναι δεδομένο ότι η χώρα δεν διαθέτει πληθώρα αποθηκευτικών χώρων σε φυσικό αέριο, ιδίως σε αέρια μορφή (όπως πχ η Βουλγαρία), αλλά και σε LNG. Πέρυσι το χειμώνα του 2018, η ΔΕΠΑ, χωρίς να έχει η ίδια την υποχρέωση Ασφάλειας Εφοδιασμού, πρότεινε και διασφάλισε ένα επιπλέον φορτίο LNG με πλοίο αρόδου (αναμονή έξω από τη Ρεβυθούσα), έμφορτο με 128.000 κμ, που ουσιαστικά "μεγάλωσε" της διαθέσιμες ποσότητες της δεξαμενής και θα μπορούσε να καλύψει επιπλέον ζήτηση, σε περίπτωση που το σύστημά έφθανε πάλι σε οριακές τιμές, όπως και το 2017. Αυτό χρησιμοποιήθηκε εν μέρει ως απόθεμα ασφαλείας των Ηλεκτροπαραγωγών. Το κόστος το επωμίστηκε η ΔΕΠΑ και μέχρι σήμερα δεν έχει αποπληρωθεί από τους Ηλεκτροπαραγωγούς, εν μέρει λόγω και της καθυστέρησης έκδοσης της σχετικής απόφασης της ΡΑΕ για το ύψος του ποσού που καλύπτεται από το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού (ΦΕΚ 31.12.2018).
Για τον φετινό χειμώνα, η ΔΕΠΑ είχε επισημάνει τον κίνδυνο από την καθυστέρηση παράδοσης της 3ης δεξαμενής, ήδη από το Σεπτέμβριο.

Η ΔΕΠΑ συνέχισε να εφοδιάζει διαρκώς τις δύο διαθέσιμες δεξαμενές και φρόντισε, άμεσα με την παράδοση της τρίτης δεξαμενής των επιπλέον 95.000 κμ στη Ρεβυθούσα, να φέρει ένα έξτρα μεγάλο φορτίο (στις 29.12.2018), που γέμισε τη διαθέσιμη δεξαμενή, "ανακουφίζοντας" την αγωνία για τα χειμερινά αποθέματα.
Η νέα, αυξημένη χωρητικότητα της δεξαμενής διασφαλίζει μεγαλύτερη άνεση, όσον αφορά στα αποθέματα σε LNG για την αντιμετώπιση της ζήτησης σε ακραία καιρικά φαινόμενα. Ακόμη και σε ακραία υψηλή ζήτηση, η γεμάτη Ρεβυθούσα μπορεί να τροφοδοτεί το σύστημα για σχεδόν δύο εβδομάδες, μέχρι να επανατροφοδοτηθεί με νέο φορτίο.

Πρόβλημα στη διαχείριση της Ρεβυθούσας

Η ΡΑΕ στις 04.01.2019 δημοσίευσε την απόφαση, που υποχρεώνει τους Ηλεκτροπαραγωγούς να τηρούν απόθεμα ασφαλείας εντός της δεξαμενής. Για τους υπόχρεους Ηλεκτροπαραγωγούς (ΔΕΗ, M&M, Ήρων) αυτό ορίστηκε σε περίπου 67.000 κ.μ δέσμευση χώρου, για επάρκεια 5 ημερών (με 16ωρη λειτουργία).

Η ΔΕΠΑ έχει εκφράσει την άποψη ότι η απόφαση αυτή δημιουργεί πρόβλημα στη διαχείριση της Ρεβυθούσας, γιατί ουσιαστικά αχρηστεύει μέρος της νέας χωρητικότητας. Η ποσότητα αυτή άλλωστε είναι επιπλέον των 17.000 κ.μ, που διατηρεί ως απόθεμα εξισορρόπησης ο ΔΕΣΦΑ.

Οπότε γίνεται αντιληπτό ότι τα 84.000κμ από τα 95.000κμ της νέας δεξαμενής, που κόστισε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ακριβώς για να διασφαλίσει την επάρκεια εφοδιασμού σε περιόδους υψηλής ζήτησης, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν, ακόμη και την περίοδο που το σύστημα τα έχει περισσότερο ανάγκη, παρά μόνο σε περίπτωση "κατάστασης 2".

Ενώ παράλληλα, σύμφωνα με τον κανονισμό της ΡΑΕ, οι συγκεκριμένες ποσότητες "ασφάλειας" εντός της δεξαμενής, αυξάνουν και μετακυλούν στους καταναλωτές το κόστος χρήσης του συστήματος. Μόνοι ευνοημένοι με τον νέο κανονισμό είναι οι traders χονδρικής, αλλά αυτό δεν παύει να γίνεται εις βάρος της ασφάλειας τροφοδοσίας του συστήματος και του τελικού κόστους που επιβαρύνει τους Έλληνες καταναλωτές.  

Επίσης η ΔΕΠΑ διαπιστώνει και θέτει υπόψη των αρμόδιων αρχών και το εξής: Η πρόσφατη αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, δίνει τη δυνατότητα εκφόρτωσης μεγάλων φορτίων LNG, χωρητικότητας ακόμη και άνω των 165.000 κ.μ. Αυτό είναι μεν θετικό με όρους διεθνούς αγοράς φυσικού αερίου, καθώς δίνει μεγαλύτερη ελευθερία και περισσότερες επιλογές στις διαπραγματεύσεις με προμηθευτές και διαθέσιμα φορτία LNG, η υποχρέωση όμως για απόθεμα ασφαλείας 84.000 κ.μ. δημιουργεί δύο νέα θέματα - προβληματισμούς, που πρέπει αντίστοιχα να τεθούν σε διαβούλευση και επίλυση:
1) Για να είναι δυνατή η προμήθεια μεγαλύτερων φορτίων / πλοίων, η ποσότητα εντός δεξαμενής θα πρέπει να έχει μειωθεί πολύ, (ήτοι 225.000κμ-84.000κμ=141.000κμ διαθέσιμα) - και για πλοία 165.000κμ και άνω - ακόμη και κάτω από το δεσμευμένο απόθεμα ασφαλείας. Αυτό δημιουργεί περιορισμούς στη διάθεση μεγάλων φορτίων και πλοίων και προφανώς ρίσκο κατά τους χειμερινούς μήνες (01.12-28.02) με μεγάλη κατανάλωση LNG. Σε περίπτωση καθυστέρησης άφιξης, ακόμη και λίγων ωρών-ημερών (πχ διαθεσιμότητα, βλάβη κλπ), η δεξαμενή επί της ουσίας θα αδειάσει. Να σημειωθεί ότι μέχρι πέρυσι, τα Med-Max πλοία / φορτία που διασφάλιζε η ΔΕΠΑ, προσέθεταν (και απαιτούσαν) 73.000 κμ χώρο εντός της δεξαμενής.
2) Διασφαλίζοντας ένα μεγάλο φορτίο / πλοίο, οποιοσδήποτε χρήστης (ΔΕΠΑ ή/και άλλος), θα καταλάβει επί της ουσίας όλο το διαθέσιμο χώρο και στις 3 δεξαμενές της Ρεβυθούσας (εκτός του αποθέματος ασφαλείας). Έτσι κανένας άλλος χρήστης δε θα μπορεί να συνυπάρξει με δικό του φορτίο στη δεξαμενή. Οι υπόχρεοι Η/Π (πχ ΔΕΗ, Μ&Μ) μπορούν να καλύψουν την υποχρέωσή τους για απόθεμα και από / για άλλους χρήστες, όμως πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένη διαδικασία και  συμφωνίες ανταλλαγής (swaps).

Δύο φορτία τον Ιανουάριο

H ΔΕΠΑ, ως ανεξάρτητος και ουδέτερος προμηθευτής, με δεδομένη τεχνογνωσία και εμπειρία του σχετικού περιβάλλοντος, έχει προτάσεις για το πως μπορεί να δουλέψει αυτό το νέο καθεστώς στη χρήση της δεξαμενής και το καθήκον και την υποχρέωση να τις υποβάλει, όπως διαχρονικά πράττει για όλα τα θέματα που αφορούν την διαμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου του κλάδου. Στο πνεύμα αυτό θα υποβάλει τις προτάσεις / απόψεις της στην αρμόδια αρχή για όλα όσα έχουν αναφερθεί παραπάνω.
Σε κάθε περίπτωση, η ΔΕΠΑ έχει φροντίσει για την ενεργειακή επάρκεια και την τήρηση των συμβολαίων με τους πελάτες της, διασφαλίζοντας δύο φορτία για τον Ιανουάριο (επιπλέον του μεγάλου φορτίου στις 29/12/2018) και είναι σε συνεννόηση με τους άλλους χρήστες της δεξαμενής, για τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας, για όλους τους υπόχρεους Η/Π.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα