Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

ΔΕΦΑ: Προχωρεί σε διαγωνισμό προμήθειας LNG για το τερματικό που θα κατασκευαστεί στο Βασιλικό

Η Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΦΑ) προκήρυξε χθες τη διαδικασία για προεπιλογή υποψήφιων προμηθευτών υγροποιημένου φυσικού αερίου, που θα χρησιμοποιηθεί από το τερματικό αποθήκευσης και αποϋγροποίησης (για το οποίο τρέχει επίσης διαγωνισμός) για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που περιλαμβάνει η προκήρυξη προεπιλογής προμηθευτών, κατά την αμέσως επόμενη περίοδο, δηλαδή από το 2020 και μετά, η Κύπρος θα χρειάζεται περίπου 30 tr BTU (θερμικές μονάδες) που θα φτάσουν στις 40 tr BTU το 2030.

Μέσω αυτής της διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος που προκήρυξε χθες η ΔΕΦΑ, καλεί τους υποψήφιους προμηθευτές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) να εκφράσουν το ενδιαφέρον τους για την προμήθεια LNG στο τερματικό εισαγωγής που θα κατασκευαστεί στο Βασιλικό.

Οι ενδιαφερόμενοι προμηθευτές θα πρέπει, σύμφωνα με την προκήρυξη, να ανταποκρίνονται σε μια σειρά ποιοτικά κριτήρια, όπως και να διαθέτουν εμπειρία ώστε να ενταχθούν στον κατάλογο προμηθευτών που θα δημιουργήσει η ΔΕΦΑ, προς τους οποίους θα απευθύνεται για προμήθεια LNG με δύο διαφορετικές διαδικασίες. Η πρώτη διαδικασία θα αφορά μια σταθερή προσυμφωνημένη ποσότητα και η δεύτερη κάλυψη τρεχουσών αναγκών με βάση τις κατά καιρούς διεθνείς τιμές. Δηλαδή θα γίνεται και μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη προμήθεια μέσω μιας ή περισσότερων συμφωνιών και θα γίνονται συμφωνίες όταν χρειάζεται για συμπληρωματικά φορτία.

Με αυτόν τον τρόπο, θα καλυφθούν οι ελάχιστες ανάγκες ώστε να μην υπάρχει δέσμευση αγοράς ποσοτήτων που πιθανόν να μη χρειαστούν –κάτι που αποτελούσε και βασικό ενδοιασμό του τελικού αγοραστή, δηλαδή της ΑΗΚ, σε όλες τις προηγούμενες αδιέξοδες διαδικασίες. Επίσης, θα μπορεί να γίνει αγορά συμπληρωματικών ποσοτήτων, ώστε να υπάρχει ευελιξία στη δύσκολα προβλέψιμη εξέλιξη της ζήτησης ηλεκτρισμού, που εξαρτάται από σειρά οικονομικών παραγόντων, όπως η ανάπτυξη της οικονομίας, ο τουρισμός κ.λπ.

Να σημειωθεί ότι η χθεσινή προκήρυξη είναι το τελευταίο στάδιο από πλευράς διαδικασιών για εξασφάλιση φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή, με βάση τη νέα αντίληψη που υιοθέτησε η Κυβέρνηση μετά και την ολοκλήρωση μελέτης σκοπιμότητας που έγινε το 2016, μετά και τα αλλεπάλληλα αδιέξοδα σε ανάλογες διαδικασίες από το 2001 μέχρι και τώρα.

Η στρατηγική είναι να δημιουργηθούν λιμενικές εγκαταστάσεις στο Βασιλικό, που θα υποδεχθούν μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου. Οι εγκαταστάσεις αυτές -που θα συνδεθούν σε πρώτο στάδιο με τον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό Βασιλικού- θα λειτουργήσουν ως οι βασικές εγκαταστάσεις μέχρι την άφιξη φυσικού αερίου απευθείας με αγωγό από κοιτάσματα της περιοχής, οπότε και θα λειτουργούν πλέον ως εφεδρικές. Δηλαδή θα αξιοποιούνται για την ασφάλεια της ηλεκτροπαραγωγής οποτεδήποτε και για οποιονδήποτε λόγο δεν φτάνει αέριο από τον αγωγό.

Να σημειωθεί ότι οι υποδομές στο Βασιλικό για έλευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου υπολογίζεται ότι θα απαιτήσουν επενδύσεις της τάξης των €300 εκατ., εκ των οποίων τα €101 εκατ. θα διατεθούν από την ΕΕ. Το έργο έχει ανατεθεί στην Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ) της οποίας μέτοχος είναι η ΔΕΦΑ και στην οποία αναμένεται να εισέλθει και η ΑΗΚ με ποσοστό 30% και την αναλογούσα επένδυση.

Προγραμματισμός για ολοκλήρωση το 2021

Με βάση και τη χθεσινή προκήρυξη από πλευράς ΔΕΦΑ, ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει ότι οι υποδομές υποδοχής του LNG θα είναι έτοιμες το 2021, αντί τις αρχές του 2020 που ήταν οι αρχικοί σχεδιασμοί. Οι δύο πολύμηνες παρατάσεις που έδωσε η ΕΤΥΦΑ στον διαγωνισμό για τις υποδομές αυτές, κάνουν το χρονοδιάγραμμα πολύ στενό. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον Οκτώβριο 2018. Τον Μάρτιο 2019 δόθηκε η πρώτη παράταση και πρόσφατα –τον περασμένο μήνα– η δεύτερη παράταση με τρέχουσα ημερομηνία υποβολής προσφορών τα μέσα Ιουλίου 2019. Ο διαγωνισμός για την προεπιλογή προμηθευτών LNG λήγει τον Σεπτέμβριο.

Σύμφωνα με τον διαγωνισμό για τις υποδομές, αναζητείται ο ανάδοχος που θα αναλάβει τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία μονάδας πλωτής αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) χωρητικότητας αποθήκευσης από 120.000 κ.μ. έως 217.000 κ.μ. και κατασκευή υπεράκτιας υποδομής για τη μόνιμη πρόσδεση του FSRU, όπως και τις υποδομές φυσικού αερίου στην ξηρά για την παράδοση φυσικού αερίου στον σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας του Βασιλικού και δυνητικά άλλους καταναλωτές φυσικού αερίου.

(του Πέτρου Θεοχαρίδη, Φιλελεύθερος)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα