Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Bullish σενάρια για ζήτηση αερίου στα 8bcm λόγω απολιγνιτοποίησης -  Χρειάζονται επενδύσεις σε νέες υποδομές

Χρήστος Στεφάνου

Η εξαγγελία για απόσυρση του λιγνίτη μέχρι το 2028 ξαναγράφει τα σενάρια για τη ζήτηση του καυσίμου και αυξάνει ακόμη περισσότερο τις προσδοκίες. Όπως προέκυψε χθες από τις εκτιμήσεις τόσο του ΔΕΣΦΑ όσο και της Gastrade όπως διατυπώθηκαν στο Athens Investment Forum, το φυσικό αέριο αναμένεται να είναι ο μεγάλος κερδισμένος της απολιγνιτοποίησης, αφού η συνολική ζήτηση για το καύσιμο μέχρι το 2030 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 8 δισ. κυβικά μέτρα ενώ αλλάζει και η ισορροπία του μείγματος με το LNG να κερδίζει έδαφος έναντι του αερίου των αγωγών.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τον ανώτατο ΓΔ του ΔΕΣΦΑ Ν. Μπατιλάνα, ενώ το αρχικό σενάριο της ζήτησης ήταν για αύξηση από τα 4,5 στα 6 δισ. κυβικά μέτρα με εκτίμηση για πρόσθετο ακόμη 1 δισ. κμ ανάλογα με τις νέες μονάδες αερίου που θα κατασκευαστούν, η εξαγγελία της απολιγνιτοποίησης μέχρι το 2028 ανεβάζει τον πήχη στα 8 bcm.

Η σημασία του φυσικού αερίου είναι στρατηγική καθώς επιβαρύνει λιγότερο το περιβάλλον και δεν είναι τυχαίο ότι έχει επιλεγεί ως καύσιμο μετάβασης, τόνισε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Κ. Ξιφαράς, υπογραμμίζοντας το στόχο που έθεσε ο πρωθυπουργός για απόσυρση των μονάδων λιγνίτη. Η ΔΕΠΑ θα επιδιώξει να να αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στην ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο, όπου υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό όχι μόνο για τη ΔΕΠΑ αλλά και για τους ανταγωνιστές της.

Επιπλέον ο ΓΔ της Gastrade Κ. Σιφναίος εκτίμησε ότι η αύξηση μέσα  στην επόμενη πενταετία θα φτάσει τα 7 δισ. κυβικά μέτρα. Μόνο φέτος η αύξηση ήταν 17% ενώ για πρώτη φορά είχαμε το LNG να ξεπερνά το αέριο των αγωγών. Ο ίδιος επικαλούμενος και τις εκτιμήσεις του ΙΕΑ ανέφερε ότι διεθνώς η εξέλιξη της ζήτησης για το φα θα είναι θετική και το καύσιμο θα παρουσιάσει αύξηση 25% στα 5 τρις κυβικά μέχρι το 2030 με το LNG να παίζει σημαντικό ρόλο ως το πιο παγκοσμιοποιημένο είδος φυσικού αερίου, παρουσιάζοντας αύξηση από 11 σε 20% επί της συνολικής κατανάλωσης. Επικαλούμενος μάλισταα τη μείωση του κόστους παραγωγής του LNG εκτίμησε ότι θα παραμείνει πιο ανταγωνιστικό από το αέριο των αγωγών και επομένως στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης είναι δεδομένο ότι θα έχουμε πολύ περισσότερο ΥΦΑ. Σύμφωνα με τον κ. Σιφναίο στην Ελλάδα η δημιουργία του FSRU της Αλεξανδρούπολης θα δημιουργήσει ανταγωνισμό που θα μειώσει τις τιμές του καυσίμου για τους καταναλωτές και την ελληνική οικονομία, ενώ θα λειτουργήσει συμπληρωματικά προς το σταθμό της Ρεβυθούσας. Το έργο της Αλεξανδρούπολης πληροί όλα τα κριτήρια για να είναι ανταγωνιστικό,  βρίσκεται στο σταυροδρόμι του κάθετου και ανατολικού διαδρόμου, είναι έργο που βοηθά στη διαφοροποίηση πηγών, προμηθευτών και οδών, και είναι μαζί με τη Ρεβυθούσα οι μόνες υποδομές που είναι ανεξάρτητες από την τουρκική οδό, από την οποία το 2020 θα διέρχεται και το φυσικό αέριο από τη Ρωσία. Παράλληλα  στηρίζει την ελληνική οικονομία και βοηθά στο να επιτευχθεί χαμηλότερο κόστος για καταναλωτές και ενισχύει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας, υπογράμμισε.

Ο ίδιος τόνισε ότι η Gastrade φιλοδοξεί να ξεκινήσει τη δεύτερη δεσμευτική φάση του market test τις επόμενες εβδομάδες ώστε να ολοκληρωθεί στο τέλους του έτους και να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση στα μέσα του 2020 ώστε η εμπορική λειτουργία να ξεκινήσει το 2022.

Στην ανάγκη για νέες υποδομές αναφέρθηκε και ο Ν. Μπατιλάνα τονίζοντας ότι για εκμεταλλευτεί την ευκαιρία που δημιουργείται, ο ΔΕΣΦΑ πρέπει να προετοιμάσει τις αναγκαίες επενδύσεις όπως τα έργα ανάπτυξης του δικτύου, η εγκατάσταση συμπιεστή στους Κήπους και τα έργα ψηφιοποίησης. 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα