Βούτσιτς: Να έρθουν ελληνικές εταιρείες στη Σερβία να επενδύσουν σε ΑΠΕ - Ενδιαφέρον για αποθήκευση αερίου από την ελληνική πλευρά
(upd:17:15) Μεγάλη επιτυχία είχε το σερβοελληνικό επιχειρηματικό φόρουμ που πραγματοποιήθηκε στο Βελιγράδι στο περιθώριο της επίσκεψης του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Όπως ανακοίνωσε το Εμπορικό Επιμελητήριο Σερβίας, στο φόρουμ συμμετείχαν 360 επιχειρηματίες από τις δύο χώρες. Από την Ελλάδα συμμετείχαν 76 επιχειρηματίες κυρίως από τους τομείς της ενέργειας, των κατασκευών, της μεταποιητικής βιομηχανίας, του real estate και του τραπεζικού τομέα.
Στο φόρουμ έλαβαν μέρος, επίσης, ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης. Από την σερβική κυβέρνηση συμμετείχαν ο υπουργός Οικονομικών Σίνισα Μάλι και ο υπουργός Κατασκευών, Μεταφορών και Υποδομών Γκόραν Βέσιτς. Χαιρετισμό απηύθυναν ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς και ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο Αλεξάνταρ Βούτσιτς στην ομιλία του ανέφερε ότι οι ελληνικές εταιρείες είναι ευπρόσδεκτες στη Σερβία και κάλεσε τα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ιδιαίτερα τις τράπεζες, να δείξουν ξανά ενδιαφέρον για τη σερβική αγορά. "Παρακάλεσα τον Πρωθυπουργό Μητσοτάκη σήμερα, παρόλο που ξέρω ότι είναι θέμα λειτουργίας της αγοράς, να ζητήσει από τα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ιδιαίτερα τις ελληνικές τράπεζες, να δείξουν ξανά ενδιαφέρον για τη σερβική αγορά, γιατί η Σερβία είναι διαφορετική σήμερα", τόνισε ο Βούτσιτς.
Ο ΥΦΥΠΕΞ Κώστας Φραγκογιάννης ανέφερε ότι τα τελευταία χρόνια οι ελληνοσερβικές οικονομικές σχέσεις ενδυναμώνονται και επεκτείνονται. "Τα αριθμητικά δεδομένα αποτελούν αδιάψευστη μαρτυρία. Το 2022 ο όγκος του διμερούς εμπορίου ανήλθε στο ιστορικά υψηλό επίπεδο των 750 εκ. ευρώ, οι εισαγωγές από τη Σερβία αυξήθηκαν κατά 17,5%, ενώ οι εξαγωγές προς τη Σερβία παρουσίασαν μια σημαντική αύξηση 26,3%. Οι τομείς με το μεγαλύτερο εξαγωγικό δυναμικό είναι τα ορυκτά, τα μέταλλα και τα παράγωγά τους, τα χημικά προϊόντα, το ξύλο, το χαρτί, το καουτσούκ, τα πλαστικά, τα επεξεργασμένα τρόφιμα και οι ζωοτροφές, τα μηχανήματα και ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός" ανέφερε ο κ. Φραγκογιάννης.
Υπογράμμισε επίσης ότι "αυτή τη στιγμή 254 εταιρείες ελληνικών συμφερόντων δραστηριοποιούνται στη Σερβία, διατηρώντας απόθεμα 'Αμεσων Ξένων Επενδύσεων ύψους 634 εκ. ευρώ".
Ο υπουργός Κατασκευών, Μεταφορών και Υποδομών Γκόραν Βέσιτς ενημέρωσε τους επιχειρηματίες για τις συνομιλίες που είχε με τον Έλληνα ομόλογο του Χρήστο Σταϊκούρα αποδίδοντας μεγάλη σημασία στην κατασκευή ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου από την Θεσσαλονίκη προς το Βελιγράδι όπως επίσης και τον συντονισμό του συστήματος ηλεκτρονικής είσπραξης διοδίων.
Το επιχειρηματικό φόρουμ ολοκληρώθηκε με Β2Β συναντήσεις Ελλήνων και Σέρβων επιχειρηματιών.
Νωρίτερα το energypress έγραφε:
Ψηλά στη διμερή ατζέντα βρέθηκε η ενέργεια κατά τη σημερινή συνάντηση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον Σέρβο πρόεδρο, Αλεξάνταρ Βούτσιτς.
Ο Βούτσιτς απηύθυνε κάλεσμα για αύξηση των ελληνικών επενδύσεων στη Σερβία με έμφαση στην ενέργεια. Υποσχόμενοι τομείς είναι το φυσικό αέριο και οι ΑΠΕ, καθώς οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να εγκαταστήσουν αιολικά και φ/β πάρκα. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι σήμερα η χώρα του διαθέτει χρηματοδότηση, αλλά όχι τα μέσα για να υλοποιήσει τα εν λόγω έργα.
Από την πλευρά του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι η διασύνδεση των δύο χωρών στην ενέργεια και τις μεταφορές είναι σημαντική και αφορά τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας μέσω του Κάθετου Διαδρόμου Αερίου και αντίστροφα. "Η ΔΕΠΑ διερευνά συνεργασία με σερβικές εταιρείες, ώστε να μεταφέρουμε αέριο μέσω των τερματικών LNG και εσείς να μας παραχωρήσετε χώρους αποθήκευσης".
Στις ΑΠΕ τονίστηκε η πολύτιμη τεχνογνωσία της Ελλάδας και η φιλοδοξία της να γίνει κόμβος εξαγωγής προς το βορρά, βοηθώντας και τη Σερβία στην πράσινη μετάβαση.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο πρωθυπουργός συνοδεύεται από τους υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης και τον υφυπουργό για την Εξωστρέφεια και την Οικονομική διπλωματία. Θα απευθύνει χαιρετισμό μαζί με τον πρόεδρο της Σερβίας σε Σερβοελληνικό επιχειρηματικό Φόρουμ, που πραγματοποιείται με αφορμή το γεγονός ότι η Σερβία θα φιλοξενήσει την έκθεση Specialized Expo 2027.