Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Απαντά ο Θάνος Κορωνίδης για τις καθυστερήσεις στη διασύνδεση της Κρήτης: "Ο χρόνος στον οποίο ολοκληρώθηκαν οι προεργασίες ήταν ελάχιστος"

Την ακόλουθη επιστολή-άρθρο έστειλε στο energypress ο κ. Θάνος Κορωνίδης, Διπλ. Ηλεκτρολόγος -Μηχανολόγος ΕΜΠ, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου του Pittsburgh και πρώην πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, προκειμένου να σχολιάσει το άρθρο του νυν προέδρου και δ.σ., κ. Μ. Μανουσάκη για τη διασύνδεση της Κρήτης:

Αφορμή για την παρούσα επιστολή μου είναι το άρθρο του Προέδρου και Δ/ντος Συμβούλου του ΑΔΜΗΕ κου Μάνου Μανουσάκη που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο του Energypress στις 16/10/2017. Θα ήθελα  να παραθέσω τα σχόλιά μου για τη πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών σας, ως πρώην πρόεδρος ΔΣ της εταιρείας αλλά και επί σειρά ετών στέλεχος αυτής.

Ειδικότερα  θα ήθελα να ενημερώσω τους αναγνώστες σας σχετικά με  την αναφορά του άρθρου στα έργα σχετικά με την διασύνδεση της Κρήτης και συγκεκριμένα σε όσα διατυπώνονται στο εδάφιο:

«Όταν η τρέχουσα διοίκηση του ΑΔΜΗΕ ανέλαβε καθήκοντα στα τέλη Ιουνίου του 2017, καταγράφονταν ήδη σημαντικές καθυστερήσεις στην πορεία των προπαρασκευαστικών εργασιών και των προκηρύξεων των αναγκαίων διαγωνισμών για τη διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης σε σχέση με τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα».

Το έργο διασύνδεσης της Κρήτης μέσω καλωδίων εναλλασσομένου ρεύματος από Πελοπόννησο (δηλαδή η μικρή διασύνδεση) σχεδιάστηκε από τις υπηρεσίες της εταιρείας  τη περίοδο 2015-16 σε μία προσπάθεια να εξευρεθεί μια γρήγορη λύση για  τη διασφάλιση της τροφοδότησης του νησιού την περίοδο μετά το 2020 και σαν συμπληρωματικό έργο της “μεγάλης” διασύνδεσης με συνεχές ρεύμα (μεταξύ Κρήτης και Αττικής). Το έργο περιελήφθη στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ περιόδου 2017 - 2026 το 2016.

Παρά το γεγονός ότι το έργο αυτό παρουσιάζει αυξημένες τεχνικές ιδιαιτερότητες, λόγω των μεγάλου μήκους υποβρυχίων καλωδίων εναλλασσομένου ρεύματος,  μελετήθηκε σε όλη του τη λεπτομέρεια με ίδια μέσα και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Παράλληλα έγιναν αρκετές διαβουλεύσεις με τις τοπικές κοινωνίες (σε Πελοπόννησο και Κρήτη) και εξασφαλίστηκαν οι απαιτούμενοι χώροι (γήπεδα) για την ανέγερση των εγκαταστάσεων. Πέραν αυτών προχώρησε και  ολοκληρώθηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα η Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) και ο πλήρης φάκελος αδειοδότησης κατετέθη στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ το Νοέμβριο του 2016. Τέλος, έως τον Ιούνιο του 2017 είχαν ήδη διακηρυχθεί μικρά υποστηρικτικά έργα που δεν παρουσίαζαν αδειοδοτικά προβλήματα, σε μια προσπάθεια να εξοικονομηθεί χρόνος για την έγκαιρη υλοποίηση, ενώ είχαν ολοκληρωθεί σχεδόν στο σύνολό τους τα τεχνικά τεύχη για τη διακήρυξη των έργων.

Συμπερασματικά, ο χρόνος στον οποίο ολοκληρώθηκαν οι προπαρασκευαστικές εργασίες για το έργο αποτελεί ρεκόρ και ήταν ελάχιστος αν συγκριθεί με τον αντίστοιχο χρόνο που αναλώνεται συνήθως για τα έργα μεταφοράς ηλεκτρικής Ενέργειας. Τούτο μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί από συγκρίσεις με αντίστοιχους χρόνους που απαιτήθηκαν για άλλα έργα πολύ μικρότερης κλίμακας και τεχνικής πολυπλοκότητας (για την μεγάλη πλειοψηφία των οποίων απαιτήθηκε πολλαπλάσιος χρόνος) αν κανείς ανατρέξει στα αρχεία του ΑΔΜΗΕ.

Εξ όσων γνωρίζω πρόσφατα ελήφθησαν οι σχετικές περιβαλλοντικές άδειες πράγμα που επιτρέπει, αν δεν προκληθούν άλλες απρόβλεπτες δυσκολίες στη συνέχεια, να προχωρήσουν οι διακηρύξεις των έργων και επιτευχθεί ο αρχικός στόχος ολοκλήρωσης το 2020.

Γενικότερα ο μέσος χρόνος υλοποίησης των έργων μεταφοράς στον Ευρωπαϊκό χώρο του ENTSO-E  είναι της τάξεως της 7ετίας 10ετίας, δηλαδή πολύ μεγαλύτερος του “προσδόκιμου ζωής” των διοικήσεων εταιρειών σαν τον ΑΔΜΗΕ επομένως είναι απολύτως αναμενόμενο και σύνηθες  τα έργα αυτά υπό άλλη διοίκηση να ξεκινούν, υπό άλλη να υλοποιούνται και υπό άλλη να ολοκληρώνονται και να εγκαινιάζονται. Αποτελεί όμως διαχρονική σταθερά η συμβολή των όντως υψηλού επιπέδου υπηρεσιών και προσωπικού της εταιρείας που επιτρέπει την ολοκλήρωση σημαντικότατων τέτοιων επενδύσεων με το βέλτιστο τεχνικό και οικονομικό αποτέλεσμα σε ένα περιβάλλον κάθε άλλο παρά θετικό για έργα Μεταφοράς  υψηλής τάσεως.

Κλείνοντας θα ήθελα να ευχηθώ στη νέα διοίκηση του ΑΔΜΗΕ επιτυχία στην υλοποίηση των έργων της Κρήτης δηλαδή και της “μικρής” και της “μεγάλης” διασύνδεσης καθώς και του συνόλου των έργων που περιλαμβάνονται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς καθώς μάλιστα η εταιρεία από τον Ιούνιο του 2017 είναι ενισχυμένη με τεχνολογικά και οικονομικά ισχυρό στρατηγικό εταίρο.

Με εκτίμηση

Θάνος Κορωνίδης

Διπλ. Ηλεκτρολόγος -Μηχανολόγος ΕΜΠ

Διδάκτωρ Πανεπιστημίου του Pittsburgh



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα