Skip to main content
Menu
English edition

«Ακτινογραφία» της γερμανικής αγοράς ενέργειας – Μικρή η πρόοδος πέρυσι προς το νέο μοντέλο

Η ενεργειακή πολιτική της Γερμανίας τα τελευταία χρόνια έχει θέσει ως μακροπρόθεσμο στόχο την ευρεία διείσδυση των ΑΠΕ και τον περιορισμό ρυπογόνων καυσίμων όπως ο άνθρακας. Το 2016, πάντως, η πρόοδος προς τους στόχους αυτούς υπήρξε αργή, σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Agora Energiewende.

Το γνωστό think tank υποστηρίζει ότι παρόλο που οι ΑΠΕ είδαν τα μερίδιά τους να αυξάνονται ελαφρώς έναντι του άνθρακα, η πορεία της χώρας προς τον στόχο του 2020 για τους ρύπους έγινε ακόμη πιο δύσκολη.

Αναλυτικότερα, το 2016 προστέθηκαν στο γερμανικό δίκτυο αρκετές νέες μονάδες ΑΠΕ (5 γιγαβάτ αιολικών και 1 γιγαβάτ φ/β), αλλά η παραγωγή τους υπήρξε χαμηλή λόγω των καιρικών συνθηκών (αύξηση μόλις 4 TWh ετησίως). Το μερίδιό τους στην ζήτηση για ηλεκτρισμό αυξήθηκε ελαφρώς από το 31,5% σε 32,3% βάσει των εκτιμήσεων της Agora.

Πλέον, στο επίκεντρο της προσοχής βρίσκεται η μετάβαση από το σύστημα επιδοτήσεων με ταρίφες προς τις δημοπρασίες. Το 2016 ήταν η πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου μοντέλου, για το οποίο έχουν διατυπωθεί αμφιβολίες σχετικά με το αν θα οδηγήσει στην υλοποίηση αρκετών νέων έργων.

Όσον αφορά την εικόνα στο μείγμα της ηλεκτροπαραγωγής, το 2016 σημειώθηκε πτώση στις τιμές του φυσικού αερίου με αποτέλεσμα να αυξηθεί η παραγωγή αυτών των μονάδων κατά 25%. Αντιθέτως, οι μονάδες με λιθάνθρακα παρήγαγαν 7% λιγότερο ρεύμα και αυτές με λιγνίτη 3% λιγότερο. Αν οι μειωτικές αυτές τάσεις συνέχιζαν να ισχύουν και στο μέλλον, τότε η τελευταία μονάδα αυτού του είδους στη χώρα θα έπαυε να λειτουργεί το 2038, όπως υποστηρίζει η Agora.

Σχετικά με τους ρύπους, η μειωμένη παραγωγή των μονάδων με άνθρακα οδήγησε σε εξοικονόμηση εκπομπών 1,6% πέρυσι, αλλά οι συνολικές εκπομπές της χώρας αυξήθηκαν στους 916 εκατ. τόνους από 908 εκατ. το 2015. Όπως παρατηρεί η Agora, το σκάνδαλο της Volkswagen έθεσε σε νέα βάση τη συζήτηση για την στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και όλες οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έσπευσαν να ανακοινώσουν φιλόδοξα σχέδια ανάπτυξής της.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η Γερμανία δεν πρόκειται να επιτύχει τον εθνικό της στόχο για μείωση των ρύπων κατά 40% ως το 2020.

Τέλος, στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας, η κατανάλωση ηλεκτρισμού μειώθηκε πέρυσι ελαφρώς κατά 0,4%, ενώ η εθνική οικονομία αναπτύχθηκε με 1,8%, γεγονός που εκλαμβάνεται θετικά. Η Agora θεωρεί, πάντως, ότι η πρόοδος στην εξοικονόμηση συνεχίζει να είναι αναιμική.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A