Skip to main content
Menu
English edition

900.000 φωτιστικά δρόμων για… εθελούσια έξοδο

Επενδυτική πρόκληση τόσο για την αυτοδιοίκηση όσο και γενικότερα για το ελληνικό δημόσιο θεωρείται ο οδοφωτισμός της χώρας καθώς τα περισσότερα από 900.000 -1.000.000 φωτιστικά, που βρίσκονται σήμερα στους δρόμους, είναι απαξιωμένα και οδεύουν για «εθελούσια έξοδο» κατά τη χαρακτηριστική φράση του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) κ. Φραγκίσκου Τοπαλή.

Υπολογίζεται ότι προς την κατεύθυνση αυτή απαιτούνται επενδύσεις της τάξης του 1 δισ. ευρώ, τα οποία μπορούν να προέλθουν τόσο από ευρωπαϊκά προγράμματα, τραπεζικό δανεισμό αλλά και ιδιωτικά κεφάλαια. Στο κόστος αυτό υπολογίζονται και τα συνοδευτικά έργα, ενώ διαφοροποιείται εάν εγκατασταθούν συστήματα τηλεδιαχείρισης, δηλαδή ηλεκτρονικά συστήματα ρύθμισης φωτισμού δρόμων, τα οποία μπορούν να καλύπτουν το σύνολο των φωτιστικών ενός δήμου ή και μιας περιφέρειας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τα φωτιστικά που ανήκουν στην αρμοδιότητα της αυτοδιοίκησης (δεν περιλαμβάνονται αυτά των παραχωρησιούχων) καταναλώνουν 800 GWh ετησίως, η εγκατεστημένη ισχύς τους είναι μικρότερη των 200 ΜW και το ετήσιο κόστος λειτουργίας τους ανέρχεται σε 120 εκατομμύρια ευρώ. Με άλλα λόγια για τον οδοφωτισμό της χώρας καταναλώνεται το ρεύμα που παράγει ένας λιγνιτικός σταθμός, άρα είναι προφανή τα οφέλη (στην οικονομία, το περιβάλλον, την κοινωνία) από τις νέες τεχνολογίες φωτισμού, που μπορούν να αποφέρουν εξοικονόμηση ενέργειας 50-75%.

ΥΠΟ- ΚΑΙ

ΥΠΕΡΦΩΤΙΣΜΟΣ

Σύμφωνα με εισήγηση του καθηγητή της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ κ. Φραγκίσκου Τοπαλή σε πρόσφατο συνέδριο του ΤΕΕ για την εξοικονόμηση ενέργειας,

-« Τα περισσότερα φωτιστικά εγκαταστάθηκαν χωρίς μελέτη φωτισμού και έλεγχο της τήρησης των ισχυόντων προτύπων.

-Οι περισσότεροι δρόμοι είναι υποφωτισμένοι προκαλώντας οπτική δυσχέρεια στους χρήστες ή άλλοι υπερφωτισμένοι καταναλώνοντας άσκοπα ενέργεια.

-Πολλά φωτιστικά προκαλούν φωτορύπανση του νυχτερινού ουρανού και φωτεινή παρενόχληση στους κατοίκους των παρακειμένων κτιρίων».

Κατά τον κ. Φρ. Τοπαλή, «τα σχεδιαζόμενα έργα αναβάθμισης των δικτύων οδοφωτισμού δεν πρέπει να έχουν ως αποκλειστικό στόχο την εξοικονόμηση αλλά και την αναβάθμιση της ποιότητας και ποσότητας του φωτισμού. Πρέπει δηλαδή να προηγηθούν μελέτες οι οποίες θα αποτελέσουν κριτήριο αξιολόγησης για την επιλογή του αναδόχου. Δεν νοείται να προκηρύσσονται έργα χωρίς γνώση των απαιτήσεων των δρόμων αλλά ως προμήθεια ολίγων τύπων φωτιστικών που ισοπεδωτικά θα εγκατασταθούν σε δρόμους διαφορετικής μορφολογίας και απαιτήσεων χωρίς εκ των προτέρων γνώση των απαιτήσεων και αξιολόγηση των προσφορών, δηλαδή προμήθεια μερικών χιλιάδων φωτιστικών μερικών τύπων και μετά κατανομή των στους δρόμους.

Η ακολουθητέα διαδικασία περιλαμβάνει τα εξής βήματα:

-Ψηφιακή αποτύπωση του δικτύου.

-Κατηγοριοποίηση των δρόμων σε τυπικές περιπτώσεις.

-Μελέτες φωτισμού για όλες τις τυπικές περιπτώσεις με εφαρμογή του ευρωπαϊκού προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ13201.

-Επιλογή των κατάλληλων φωτιστικών για κάθε τυπική περίπτωση.

-Οικονομοτεχνική αξιολόγηση της προτεινόμενης λύσης (καθαρή παρούσα αξία, εσωτερικός βαθμός απόδοσης, kWh/km κ.λπ.).

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ

ΤΙ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ

 «Η επικείμενη αναβάθμιση των εγκαταστάσεων οδοφωτισμού είναι μια μεγάλη ευκαιρία», τόνισε στο ίδιο συνέδριο ο κ. Πέτρος Αλληλόμης από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συνέχισε «δεν πρέπει να τη χάσουμε:

– Να μελετήσουμε τις απαιτήσεις για τον φωτισμό του εξωτερικού μας περιβάλλοντος

–Να ομορφύνουμε το νυχτερινό τοπίο

–Να αξιολογήσουμε αυτό που πληρώνουμε

– Να γίνει ένα βήμα για την οργάνωση της χώρας

–Να βρουν δουλειά οι μηχανικοί: Παραγωγική και ωφέλιμη».

ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΟΡΟΙ

Σύμφωνα με την αναπτυξιακή εταιρία της αυτοδιοίκησης, ΠΕΤΑ ΑΕ «οποιαδήποτε αναβάθμιση σε σύστημα δημοτικού φωτισμού θα πρέπει να τηρεί κατ’ ελάχιστο τους κάτωθι όρους:

-Τήρηση των κανονισμών φωτισμού όπως αυτές περιγράφονται στα διεθνή πρότυπα (ΕΛΟΤ ΕΝ 13201/2004).

-Μικρότερη δυνατή κατανάλωση ενέργειας με επίτευξη εξοικονόμησης καταναλισκόμενης ενέργειας σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση.

- Ελαχιστοποίηση του κόστους διαχείρισης και συντήρησης του συστήματος δημοτικού φωτισμού.

- Βιωσιμότητα των επενδύσεων που θα εξασφαλίζεται μέσω της εξοικονόμησης πόρων από την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου συστήματος δημοτικού φωτισμού.

Εφόσον η ζωή μιας εγκατάστασης φωτισμού δρόμων είναι 20-30 χρόνια, είναι πολύ σημαντικό να εφαρμοστούν λύσεις οι οποίες θα προσφέρουν βελτίωση της εμφάνισης, αίσθηση ασφάλειας, εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων».

(του Γιώργου Μακρή, Ελευθερία)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα