Οι Γάλλοι Πράσινοι ετοιμάζονται για τη Διάσκεψη για το κλίμα στο Παρίσι
Έκκληση για κοινή ευρωπαϊκή θέση στη διάσκεψη του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή στο Παρίσι, το 2015, απευθύνουν οι Γάλλοι Πράσινοι, τονίζοντας την ανάγκη στήριξης της Πολωνίας στην ενεργειακή της μετάβαση.
Σε συνέδριο των Γάλλων Πρασίνων «Νέες Πρωτοβουλίες για την Ευρώπη», συζητήθηκαν τα ζητήματα της 21ης Διάσκεψης των Μερών στη Σύμβαση Πλαίσιο για την Κλιματική Αλλαγή του ΟΗΕ, που θα πραγματοποιηθεί στο Παρίσι τον Δεκέμβριο του 2015.
Ο Rajendra K. Pachauri, Πρόεδρος του Διακυβερνητικού Πάνελ για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC), παρουσίασε την 5η επιστημονική έκθεση αξιολόγησης της ομάδας του, σύμφωνα με την οποία σκιαγραφείται μια ανησυχητική κατάσταση του κλίματος, συγκριτικά με την προηγούμενη το 2007.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η θερμοκρασία του πλανήτη θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 4,8 βαθμούς Κελσίου μέχρι το 2100 και το επίπεδο της θάλασσας περίπου 1 μέτρο.
Οι Πράσινοι βουλευτές και ο Γάλλος υπουργός ανάπτυξης, Pascal Canfin, εξέφρασαν την ανησυχία τους για τα στοιχεία. «Η πιο πιθανή κατάσταση σήμερα είναι ότι δεν είμαστε σε θέση να κρατήσουμε την υπερθέρμανση του πλανήτη κάτω από τους 2 βαθμούς μέχρι το τέλος του αιώνα. Αλλά τα καλά νέα είναι ότι, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του IPCC, ο στόχος αυτός εξακολουθεί να είναι εφικτός», είπε ο Canfin.
Παρά τα απογοητευτικά αποτελέσματα της τελευταίας έκθεσης, οι Γάλλοι οικολόγοι υπογράμμισαν διάφορους θετικούς παράγοντες από την τελευταία διάσκεψη στην Κοπεγχάγη το 2009.
«Σήμερα είμαστε στην εποχή Obama II. Τώρα υπάρχει βούληση από τον Αμερικανό Πρόεδρο να αφήσει ένα θετικό αντίκτυπο στην πολιτική για το κλίμα», συνέχισε.
Μια άλλη σημαντική πτυχή για τους Γάλλους Πράσινους είναι να υπάρξει δικαιοσύνη μεταξύ Βορρά και Νότου αναφορικά με το μοίρασμα του βάρους της μείωσης των εκπομπών άνθρακα.
«Αν χώρες όπως η Ινδία, η Νότια Αφρική και η Νιγηρία φθάσουν τα επίπεδα μας στις εκπομπές CO2 ανά κάτοικο, οδεύουμε σε μια αύξηση της θερμοκρασίας κατά 5 βαθμούς», προειδοποίησε ο Canfin.
Το λάθος της Κοπεγχάγης
Ο Γάλλος υπουργός κάλεσε τη Γαλλία να αποφύγει την επανάληψη των λαθών στη συνδιάσκεψη για την κλιματική αλλαγή του 2009 στην Κοπεγχάγη.
«Η 21η Διάσκεψη δεν πρέπει να δει αυτές τις διαπραγματεύσεις ως απλό μοίρασμα του βάρους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ των χωρών, αλλά αντίθετα θα πρέπει να τις δούμε ως ένα σύμφωνο για την ανάπτυξη, την οικονομία, την καινοτομία και την καταπολέμηση της ανεργίας», είπε ο Canfin.
Στη σύνοδο του 2009, οι Δανοί βασίστηκαν σε μεγάλο βαθμό στο πνεύμα της διεθνούς αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, κάτι που αποδείχθηκε «λάθος σε μια διεθνή διαπραγμάτευση με περισσότερες από 190 χώρες», είπε ο Γάλλος. Αντίθετα, συνέχισε, «πρέπει να εστιάσουμε στα δυνητικά οφέλη για κάθε χώρα στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου συμφώνου για το κλίμα».
Ωστόσο οι Ευρωπαίοι δεν θα είναι αξιόπιστοι να προωθήσουν τις συνομιλίες σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς δεν έχουν κοινή θέση. «Στο Ρίο, οι αναπτυσσόμενες χώρες μας κατηγόρησαν ότι προτείνουμε ένα μοντέλο ενεργειακής μετάβασης σε παγκόσμιο επίπεδο… ωστόσο ακόμη δεν το έχουμε θεσπίσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο!», είπε η Γαλλίδα ευρωβουλευτής των Πρασίνων Sandrine Bélier. «Στην αγορά άνθρακα, ακόμη δεν έχουμε καταφέρει να βρούμε έναν συμβιβασμό», πρόσθεσε.
Βοήθεια στην Πολωνία
Η Πολωνία έχει μεγάλο βαθμό εξάρτησης από τον άνθρακα και θεωρείται σημαντικό εμπόδιο για τα άλλα κράτη μέλη. Η Βαρσοβία παράγει σχεδόν το σύνολο της ενέργειάς της από άνθρακα και αυτό το ιδιαίτερα ρυπογόνο ενεργειακό μοντέλο καθιστά δύσκολο για τη χώρα να δεσμευθεί σε μια φιλόδοξη θέση της ΕΕ για την μείωση των εκπομπών άνθρακα.
«Είναι επιτακτική ανάγκη να επιλυθεί το πολωνικό ζήτημα πριν το 2015, αν θέλουμε να έχουμε μια ισχυρή ευρωπαϊκή θέση», τόνισε ο Canfin.
Για την Πολωνία, οποιαδήποτε μετάβαση από τον άνθρακα θα σημαίνει στροφή προς το ρωσικό φυσικό αέριο. «Εάν θέλουμε να τους έχουμε μαζί μας, θα πρέπει να στρέψουμε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση προς βοήθεια της ενεργειακής μετάβασης της χώρας», συνέχισε.
Η ΕΕ έχει υιοθετήσει δεσμευτικό στόχο μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 20% μέχρι το 2020 συγκριτικά με τα επίπεδα του 1990 και 20% αύξηση του μεριδίου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο τελικό ενεργειακό μείγμα.