ΥΠΕΝ μετά τη νέα εργαλειοθήκη Κομισιόν: Δεν μπορούμε να βάλουμε πλαφόν στη λιανική ρεύματος λόγω έλλειψης πόρων - "Λείπουν τα λεφτά" στις προτάσεις Βρυξελλών

ΥΠΕΝ μετά τη νέα εργαλειοθήκη Κομισιόν: Δεν μπορούμε να βάλουμε πλαφόν στη λιανική ρεύματος λόγω έλλειψης πόρων - "Λείπουν τα λεφτά" στις προτάσεις Βρυξελλών

ΥΠΕΝ μετά τη νέα εργαλειοθήκη Κομισιόν: Δεν μπορούμε να βάλουμε πλαφόν στη λιανική ρεύματος λόγω έλλειψης πόρων - "Λείπουν τα λεφτά" στις προτάσεις Βρυξελλών
09 03 2022 | 07:45

Δεν εξετάζεται η επιβολή ρυθμιζόμενης τιμής στην αγορά του ηλεκτρισμού, όπως προτείνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως μέσο για τον περιορισμό των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης. Χθες η αρμόδια Επίτροπος Ενέργειας Κ. Σίμσον ανέφερε το μέτρο της επιβολής ρυθμιζόμενης τιμής στη λιανική του ρεύματος, ως μια από τις εναλλακτικές που διαθέτουν τα κράτη μέλη προκειμένου να περιορίσουν τις επιπτώσεις για τους καταναλωτές από το ράλι των τιμών. 

Ωστόσο όπως αναφέρουν στο Energypress αρμόδιες πηγές, για την ελληνική αγορά δεν εξετάζεται το μέτρο, με δεδομένο ότι ουσιαστικά δεν υπάρχουν τα χρήματα που θα χρηματοδοτούσαν ένα τέτοιο εγχείρημα. Υπενθυμίζεται ότι στη Γαλλία όπου και επιβλήθηκε ρυθμιζόμενη τιμή στο ρεύμα, αποφασίστηκε ανακεφαλαιοποίηση της EDF ύψους 2,5 δις. ευρώ εκ των οποίων τα περίπου 2 δις. ευρώ προήλθαν από το γαλλικό δημόσιο. 

Εκτός από την «διατίμηση», η Επιτροπή προτείνει επίσης ως εργαλεία για τη χρηματοδότηση μέτρων επιδότησης, την αξιοποίηση των εσόδων από τους ρύπους, που ήδη ισχύει στην περίπτωση της χώρας μας. Βεβαίως το ερώτημα είναι μέχρι πότε αρκούν τα χρήματα από τους ρύπους για να καλύπτουν τις επιδοτήσεις προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις, δεδομένου μάλιστα ότι οι τιμές του CO2 δεν βρίσκονται πλέον στα 95 ευρώ ανά τόνο όπως συνέβαινε προ μηνός, αλλά στα επίπεδα των 65 ευρώ ανά τόνο. Πληροφορίες θέλουν να υπάρχουν διασφαλισμένοι πόροι για τη συνέχιση των επιδοτήσεων μέχρι και τον Απρίλιο (για το μήνα Μάρτιο). Από εκεί και πέρα, οι επιδοτήσεις πιθανότατα θα πρέπει να καλυφθούν από τον προϋπολογισμό.

Ως γνωστόν η Επιτροπή πρότεινε ως ένα ακόμη μέσο για την χρηματοδότηση των μέτρων επιδότησης των λογαριασμών, τη φορολόγηση των έκτακτων κερδών που αποκομίζουν οι ηλεκτροπαραγωγοί εξαιτίας των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου. Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν στο energypress ότι στην πραγματικότητα στη χώρα μας το μοντέλο αυτό ακολουθείται ήδη, καθώς η ΔΕΗ έχει προχωρήσει σε επιπλέον εκπτώσεις προς τους καταναλωτές και ουσιαστικά επιστρέφει τα κέρδη στους πελάτες της. Αυτός είναι ο λόγος που για το οικονομικό έτος 2022 οι προβλέψεις για την κερδοφορία της ΔΕΗ είναι ότι θα είναι σχεδόν μηδενικά.

Από το ΥΠΕΝ προσθέτουν ότι οι περισσότερες από τις χθεσινές προτάσεις της ΕΕ ήδη εφαρμόζονται από την ελληνική κυβέρνηση. Σε αυτές περιλαμβάνονται η μεταφορά κερδών από τις ανανεώσιμες πηγές και τα δικαιώματα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα στον καταναλωτή (είναι οι βασικές πηγές χρηματοδότησης του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης μέσω του οποίου επιδοτούνται οι λογαριασμοί ρεύματος και φυσικού αερίου), και, όπως προαναφέρθηκε, οι εκπτώσεις που εφαρμόζουν η ΔΕΗ και η ΔΕΠΑ προς τους πελάτες τους.

Δεν αποκλείονται πάντως περαιτέρω ανακοινώσεις για στήριξη των καταναλωτών εντός της εβδομάδας

Συνολικά, το σχόλιο που κάνουν αρμόδια κυβερνητικά στελέχη αναφορικά με τις χθεσινές ανακοινώσεις της Κομισιόν, είναι ότι τα "εργαλεία" που περιλαμβάνονται στη νέα "εργαλειοθήκη" δεν μπορούν να λύσουν το τεράστιο πρόβλημα της ενεργειακής ακρίβειας χωρίς να συνοδεύονται από εξασφάλιση πόρων προς χρήση των κυβερνήσεων ή από μέτρα για να μην επιβαρύνονται τα δημοσιονομικά μεγέθη των χωρών, όπως το δημόσιο χρέος, από τις δαπάνες για ελάφρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, θα συνεχίσει να πιέζει στα ευρωπαϊκά όργανα προς τη δημιουργία ευρωπαϊκού Μηχανισμού Αλληλεγγύης με σκοπό τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων από τις επιπτώσεις της διεθνούς ενεργειακής κρίσης

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM