Σε τοίχο αντιδράσεων προσκρούει το «ξεπάγωμα» των fast track φωτοβολταϊκών
Κύμα αντιδράσεων από όλους τους φορείς των ΑΠΕ αλλά και εν γένει της ηλεκτρικής αγοράς έχει ξεσηκώσει η είδηση για τις κινήσεις «ξεπαγώματος» συγκεκριμένων φωτοβολταϊκών επενδύσεων που έχουν ενταχθεί στη διαδικασία fast track και σχετίζονται με τα ελληνικά εργοστάσια παραγωγής πάνελ Silcio (ανήκει στον όμιλο Κοπελούζου) και Spes Solaris (ανήκει στον όμιλο Παναγάκου).
Βασική αιχμή των αντιδράσεων αποτελεί το γεγονός ότι οι επενδύσεις αυτές, εάν περάσει η τροπολογία που προωθεί ομάδα βουλευτών, θα κρατήσουν της υψηλές «ταρίφες» απορρόφησης του παραγόμενου ρεύματος που είχαν εξασφαλίσει όταν έκαναν την αίτηση. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα αμείβονται με 350 ευρώ τη μεγαβατώρα, ενώ σήμερα οι τρέχουσες ταρίφες είναι 95 ευρώ τη μεγαβατώρα. Συνεπώς οι υπόλοιποι επενδυτές ΑΠΕ κάνουν λόγο για «φωτογραφική διάταξη - δώρο» αρκετών εκατομμυρίων ευρώ στους δύο επιχειρηματικούς ομίλους.
Σύμφωνα με το κείμενο τροπολογίας που έχει διαρρεύσει, φωτοβολταϊκά έργα που είχαν ενταχθεί σε fast track και έχουν άδεια παραγωγής πριν από τις 10 Αυγούστου του 2012, χωρίς να έχουν υπογράψει σύμβαση με το ΛΑΓΗΕ, μπορούν να υπογράψουν ακόμη και τώρα σύμβαση με το λειτουργό της αγοράς ηλεκτρισμού στην επιδοτούμενη τιμή που ίσχυε όταν έγινε δεκτή η αίτηση για fast track.
Με βάση τις υπάρχουσες πληροφορίες από το σύνολο των αιτήσεων που έχουν γίνει, η ρύθμιση, με την τελική της διατύπωση, θα αφορά σε φωτοβολταϊκά πάρκα συνολικής ισχύος 150 MW. Πρακτικά αυτό σημαίνει, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, ότι η ετήσια επιβάρυνση για το ΛΑΓΗΕ θα φτάσει τα 80 εκατ. ευρώ ετησίως για 20 χρόνια. Σε περίπτωση που τα εν λόγω πάρκα υποστούν αναδρομικό κούρεμα στις τιμές τους (με βάση τις ρυθμίσεις που προωθεί το ΥΠΕΚΑ) η ετήσια επιβάρυνση που θα προκύψει τελικώς θα είναι 45 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πέραν των επίσημων ανακοινώσεων που έχουν εκδοθεί από φορείς που αντιδρούν, έχουν σταλεί επιστολές στην ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, αλλά και στον πρωθυπουργό, από επιχειρηματίες και φορείς που αντιδρούν σε μια τέτοια εξέλιξη. Το ενδιαφέρον των υπόλοιπων επενδυτών ΑΠΕ σχετίζεται βεβαίως με το ότι ο ΛΑΓΗΕ, ο οποίος πληρώνει τους παραγωγούς, έχει τεράστιο έλλειμμα που φτάνει τα 700-800 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να καθυστερεί επί μήνες την εξόφληση του «πράσινου» ρεύματος που απορροφά. Επιπλέον οι παραγωγοί αυτοί έχουν υποστεί αναδρομικό και οριζόντιο κούρεμα επί του τζίρου σε ποσοστά έως και 40%.
Παράγοντες που παρακολουθούν τα διαδραματιζόμενα στο κοινοβούλιο πάντως, εκτιμούν μιλώντας στο energypress, ότι με δεδομένες τις αντιδράσεις που έχουν υπάρξει, δεν θεωρείται πιθανόν να κατατεθεί εν τέλει η τροπολογία, παρά τις αρχικές προθέσεις.
Διευκρινίσεις ΥΠΕΚΑ
Επί του θέματος, αρμόδιες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής διευκρίνιζαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η τροπολογία αναφορικά με τις ενεργειακές επενδύσεις που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς "fast track" θα εξετασθεί εφόσον κατατεθεί.
Οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι η σχετική συζήτηση στη Βουλή δεν κατέληξε σε κείμενο συγκεκριμένης τροπολογίας, ενώ πρόσθεταν ότι δεν υπάρχει μέχρι στιγμής σχετική συμφωνία των υπουργείων ΠΕΚΑ, Ανάπτυξης και του Invest in Greece ως προς την σχετική ρύθμιση.
Επιστολή εργαζομένων σε εργοστάσια φωτοβολταϊκών
Επιστολή για το θέμα έστειλαν και οι εργαζόμενοι στα δυο εργοστάσια. Αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι «οι επενδύσεις αυτές έχουν πράγματι άμεση συσχέτιση με τα εργοστάσια που ανήκουν στους ίδιους επενδυτές και θα διασφαλίσουν δουλειά σε εκατοντάδες εργαζόμενους σε χίλια διακόσια (1.200) νοικοκυριά σε όλη την Ελλάδα δηλαδή «θα ταΐσουν» τρεις χιλιάδες Έλληνες που τώρα τη «βγάζουν» - όσοι εργάζονται- με λίγα Ευρώ το μήνα και δεν «..έχουν πολλοί να δώσουν ένα ευρώ στα παιδιά τους για να πάρει μια τυρόπιττα», όπως είπαμε και στους βουλευτές που μας άκουσαν και τίμησαν τον αγώνα που κάνουμε».
Προσθέτουν ότι «ο αγώνας μας διαρκεί μήνες. Έχουμε ξεκινήσει από μήνες την προσπάθεια μας να ξεκολλήσουν αυτά τα έργα και να βάλουμε μπροστά τις μηχανές. Πήγαμε στον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, τον Διοικητικό Περιφερειάρχη, στους Δημάρχους της Περιοχής μας, πήγαμε στους εκπροσώπους των πολιτικών κομμάτων. Όλοι έχουν στηρίξει με επιστολές προς τον Υπουργό την προσπάθειά μας. Φανταζόμαστε ότι είναι φανερό ότι όλοι εμείς δεν έχουμε κάνει μια συνομωσία ιδιωτικών συμφερόντων».
Η τροπολογία
Το επίμαχο σχέδιο τροπολογίας, το οποίο φέρονται να συνέταξαν οι βουλευτές αναφέρει:
«Στο τέλος της παραγράφου 3(α) του άρθρου 27Α του Ν 3734 του 2009 όπως ισχύει, προστίθενται εδάφια ως εξής:
«Φωτοβολταϊκοί σταθμοί, οι οποίοι κατά την ημερομηνία ισχύος του παρόντος νόμου έχουν ενταχθεί στη Διαδικασία Στρατηγικών Επενδύσεων του ν 3894/2010 με απόφαση της Διϋπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων (Δ.Ε.Σ.Ε.) και για τους οποίους είχε εκδοθεί άδεια παραγωγής από τη ΡΑΕ πριν από την 10/08/2012, εφόσον δεν έχουν συνάψει σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας με τον ΛΑΓΗΕ ΑΕ, μπορούν να συνάπτουν σύμβαση πώλησης κατ΄επιλογήν τους είτε α) με την τιμή αναφοράς που αναγράφεται στον ανωτέρω πίνακα και αντιστοιχεί στην τιμή που ίσχυε κατά την ημερομηνία υπαγωγής τους στην Διαδικασία Στρατηγικών Επενδύσεων εάν υλοποιήσουν εγκατάσταση ή εγκαταστάσεις συνολικής ονομαστικής ισχύος ίσης ή μικρότερης των 60MW, είτε β0 με την τιμή αναφοράς που προβλέπεται στο πρώτο εδάφιο της παρούσας παραγράφου, εάν υλοποιήσουν εγκαταστάσεις ονομαστικής ισχύος μεγαλύτερης των 60MW.
Οι προαναφερόμενες επενδύσεις εξετάζονται ως ενιαίο σύνολο με τα συνοδά έργα αυτών – υποσταθμοί ανύψωσης τάσης, δίκτυα κ. ά. και εξαιρούνται οιονδήποτε αναστολών για την υπογραφή συμβάσεων σύνδεσης ή άλλων που δημιουργούν εμπόδια για την .άμεση υλοποίησή τους, ενώ παρέχεται άμεση δέσμευση ηλεκτρικού χώρου ανεξαρτήτως χαρακτηρισμού του υφιστάμενου δικτύου. Για τα έργα αυτά δεν ισχύουν οι χρονικές περιοριστικές προϋποθέσεις που τίθενται στα άρθρα 27Α παρ. 5 περ. (α) του Ν 3734/2009 για την έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας ή όπου δεν προβλέπεται δοκιμαστική λειτουργία για την ενεργοποίηση της σύνδεσης των φωτοβολταϊκών Σταθμών».