Σε πολιτικό… πονοκέφαλο εξελίσσεται το ΕΤΜΕΑΡ
Τα νούμερα σ την τελευταία έκθεση του ΛΑΓΗΕ είναι συγκεκριμένα και δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτά κανείς, ούτε το ΥΠΕΚΑ, ούτε η ΡΑΕ κατά τη διαδικασία αναπροσαρμογής του ΕΤΜΕΑΡ.
Έτσι υπό το άγρυπνο βλέμμα της τρόικας, το ΥΠΕΚΑ θα πρέπει μέσα στις επόμενες ημέρες να αποστείλει στη ΡΑΕ την έκθεση του η οποία θα επιβεβαιώσει ή όχι τα σενάρια του ΛΑΓΗΕ για τις εισροές εσόδων από τα μέτρα της κυβέρνησης για την αγορά.
Μόλις παραλάβει την έκθεση του ΥΠΕΚΑ η ΡΑΕ, αμέσως θα κάνει τους υπολογισμού της και θα προχωρήσει στον προσδιορισμό του ύψους του ΕΤΜΕΑΡ που θα ισχύει από την 1η Ιουλίου.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με την έκθεση του ΛΑΓΗΕ θα πρέπει για να μηδενιστεί το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού αποκλειστικά από το ΕΤΜΕΑΡ και χωρίς τη λήψη άλλων μέτρων θα πρέπει το ύψος του τέλους να πάει από τα 9,32 ευρώ που είναι σήμερα, στα 24,3 ευρώ η μεγαβατώρα. Με απλά λόγια, εάν το ΥΠΕΚΑ δεν παρουσιάσει καινούρια μέτρα τότε η υπέρογκη αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ είναι μονόδρομος για τη ΡΑΕ.
Ωστόσο οι εξελίξεις στο γενικότερο πολιτικό και οικονομικό πεδίο επηρεάζουν καθοριστικά και τον τομέα των ΑΠΕ, καθώς την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση προχώρησε στο κλείσιμο της ΕΡΤ επικαλούμενη ακριβώς το υψηλό κόστος και την επιβάρυνση των καταναλωτών από το τέλος ΕΡΤ, δεν μπορεί να αποφασίσει την αύξηση του τέλους ΑΠΕ κατά 2,6 φορές πάνω, προκειμένου να εκπληρωθεί η μνημονιακή υποχρέωση για μηδενισμό του ελλείμματος του λογαριασμού στο τέλος του 2014.
Υπό το πρίσμα αυτό, ανοίγουν εκ νέου τα σενάρια για πιθανή λήψη νέων μέτρων, που θα επιτρέψουν στο ΥΠΕΚΑ είτε να αυξήσει τις εισροές του λογαριασμού ή να μειώσει τα έξοδα, δηλαδή τις πληρωμές που γίνονται από το λογαριασμό των ΑΠΕ.
Στο κομμάτι των εσόδων πάντως τα πράγματα περιπλέκουν ακόμη περισσότερο με τις αβέβαιες εξελίξεις στην ΕΡΤ που πιθανόν να οδηγήσουν σε νέες απώλειες εξαιτίας της έστω και προσωρινής κατάργησης του τέλους ΕΡΤ. Έτσι η μοναδική πηγή που θα μπορούσε να περιορίσει σημαντικά την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ είναι ο περιορισμός των εξόδων: είτε μέσω του περίφημου new deal για τις ισχύουσες ταρίφες ή μέσω της επέκτασης της έκτακτης εισφοράς και στα φβ για τις στέγες, που σημειωτέον ακούγεται όλο και πιο έντονα τις τελευταίες ημέρες.
Σε κάθε περίπτωση, το θέμα έχει εξελιχθεί σε πονοκέφαλο για την κυβέρνηση και όποια απόφαση και εάν ληφθεί αναμένεται να υπάρξουν αναταράξεις και έντονες αντιδράσεις…