ΠΟΣΠΗΕΦ: Τα φωτοβολταϊκά δεν έχουν υπερκέρδη
Στις 7 και 8 Σεπτεμβρίου στην Θεσσαλονίκη πραγματοποιήθηκε η γενική συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος. Στην ατζέντα στης συνέλευσης μπήκε και το θέμα της έκτακτης εισφοράς των ΑΠΕ, και της φημολογούμενης μόνιμης μείωσης στις τιμές αποζημίωσης των ΑΠΕ γενικότερα και ειδικότερα των φωτοβολταϊκών.
Εκ μέρους της ΠΟΣΠΗΕΦ μίλησε ο αντιπρόεδρός της κ. Τόκας ο οποίος παρουσίασε στους προέδρους των επιμελητηρίων την ζοφερή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα έργα ΑΠΕ στην Ελλάδα και ιδιαίτερα τα φωτοβολταϊκά μετά από την έκτακτη εισφορά ύψους 25-42% επί του τζίρου που τους έχει επιβληθεί.
Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι τα φωτοβολταϊκά "δεν γράφουν υπερκέρδη" ενώ έκανε λόγο και για κίνδυνο αφελληνισμού του μεγαλύτερου μέρους των φ/β έργων καθώς οι επενδυτές αναγκάζονται να τα πωλούν, ακόμη και σε εξευτελιστικές τιμές.
Ο κ. Τόκας στην εισήγησή του τόνισε τα εξής :
«Τα φωτοβολταϊκά δεν είναι υπεύθυνα για τις αυξήσεις του κόστους ενέργειας και ούτε για την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ αφού μέρος του ποσού αυτού καταλήγει στις εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και στην επιδότηση του αερίου.
Τα φωτοβολταϊκά δεν γράφουν υπερκέρδη όπως ισχυρίζεται ο κύριος Παπαγεωργίου. Αντίθετα πολλά απ’ αυτά είναι ζημιογόνα μετά την έκτακτη εισφορά. Πολλά φωτοβολταϊκά έργα αδυνατούν να καλύψουν τα έξοδα συντήρησής τους με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να καταστραφούν, ενώ αρκετά έχουν αρχίσει να ξεπουλιούνται σε εξευτελιστικές τιμές με αποτέλεσμα να κινδυνεύει με αφελληνισμό το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων.
Σήμερα η οικονομική κατάσταση των φωτοβολταϊκών έχει ως εξής:
• Καθυστέρηση στις πληρωμές κατά περίπου πέντε μήνες
• Έκτακτη εισφορά επί του τζίρου 25% - 42%
• Ο ΦΠΑ υπολογίζεται στο ποσό πριν από την έκτακτη εισφορά και πρέπει να αποδίδεται μερικούς μήνες πριν εισπραχθεί.
• Η έκτακτη εισφορά εκπίπτει μόνο κατά το 1/5 της από το φορολογητέο εισόδημα με αποτέλεσμα να φορολογούνται για ποσά που δεν εισπράττουν.
• Τα επιτόκια δανεισμού φτάνουν μέχρι και 12%.
Το αποτέλεσμα είναι πολλά από τα έργα να έχουν ήδη ληξιπρόθεσμες οφειλές στις τράπεζες και να πληρώνουν και τόκους υπερημερίας.
Οι επαγγελματίες του χώρου είναι αυτοί που επέλεξαν την δύσκολή περίοδο που κάποιοι έβγαζαν τα κεφάλαιά τους στο εξωτερικό να τα επενδύσουν στην χώρα . Και τώρα για την κίνησή τους αυτή η πολιτεία θέλει να τους τιμωρήσει. Ήδη οι επαγγελματίες αυτοί που αποτελούν την ραχοκοκαλιά της οικονομίας και που είναι οι εν δυνάμει πυλώνες για την πολυπόθητη ανάπτυξη και την μείωση της ανεργίας, δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να ξαναεπενδύσουν στην Ελλάδα ούτε ένα ευρώ. Τα οποιαδήποτε αναδρομικά μέτρα, τα οποία είναι αντίθετα προς τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής ένωσης, πάρει το ΥΠΕΚΑ θα προκαλέσουν διπλή ζημιά. Από τη μία θα αποθαρρύνουν τους παραπάνω να κάνουν οποιαδήποτε επενδυτική-αναπτυξιακή κίνηση στην Ελλάδα, και από την άλλη θα κλονίσουν για άλλη μια φορά την ήδη κλονισμένη αξιοπιστία της χώρας στο εξωτερικό κάνοντας πολλούς ξένους επενδυτές να αποφύγουν τις επενδύσεις στην Ελλάδα. Το θέμα λοιπόν είναι πολύ σημαντικό και λόγω της σπουδαιότητας του απαιτεί την παρέμβαση του πρωθυπουργού ο οποίος εντέλει πρέπει να φέρει την ευθύνη της τελικής απόφασης.
Αναγνωρίζουμε το Δικαίωμα του ΥΠΕΚΑ να μειώσει τις τιμές στα πάρκα που Συνδέονται από εδώ και πέρα όπως ορίζει η Ελληνική αλλά και Ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Δεν του αναγνωρίζουμε σε καμία περίπτωση του Δικαίωμα να επέμβει στις ήδη Υπογεγραμμένες Συμβάσεις . Είναι παράνομο , αντισυνταγματικό , ανήθικο , αντιαναπτυξιακό και εντιεπενδυτικό .
Δεν δεχόμαστε να επέλθει μια μόνιμη μείωση στις ταρίφες, προσβάλλοντας τις ήδη υπογεγραμμένες συμβάσεις, επειδή απέτυχε όπως δηλώνει να λύσει το πρόβλημα του ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ παρόλα τα μέτρα που έχει πάρει τα τελευταία χρόνια. Σε συνάντηση με την τρόικα που είχαμε στο Υπουργείο Οικονομικών οι σύμβουλοι του κ. Παπαγεωργίου δήλωσαν ότι όπως έχασαν κάποιοι που έπαιξαν στο χρηματιστήριο πρέπει να χάσουν και όσοι επένδυσαν στις ΑΠΕ. Αν τέτοιοι σύμβουλοι, που θεωρούν τον τζόγο με την παραγωγική επένδυση ίδια, συμβουλεύουν τον κ. Παπαγεωργίου, τότε μάλλον εξηγείται γιατί δεν μπορούν να προσεγγίσουν σωστά το πρόβλημα.
Για να στηρίξει αυτή την θέση του το ΥΠΕΚΑ δήλωσε ότι παρόμοιες ενέργειες έγιναν και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής ένωσης. Η δήλωση αυτή είναι ψευδής αφού σε καμία χώρα δεν έγινε αναδρομική παρέμβαση στις υπογεγραμμένες συμβάσεις.
Ακόμη το ΥΠΕΚΑ δήλωσε ότι οι φορείς των φωτοβολταϊκών συμφωνούν με την αναδιατύπωση των συμβάσεων τους. Και αυτό είναι ένα μεγάλο ψέμα αφού εκτός του ΣΠΕΦ, κανένας άλλος σύλλογος ούτε και η ΠΟΣΠΗΕΦ δέχονται να συζητήσουν οποιαδήποτε παρέμβαση στις συμβάσεις τους.
Συγχαίρουμε και ευχαριστούμε τους προέδρους των επιμελητηρίων και ιδιαίτερα τον κ. Μίχαλο για την αναγνώριση του προβλήματος μας, την ανάδειξή του σε μείζον θέμα στην γενική συνέλευση, και την υποστήριξη της ΚΕΕΕ στον αγώνα μας αυτό.»