Ν. Κωτσικόπουλος: Πωλείται το νικέλιο της Ελλάδας φθηνά

Ν. Κωτσικόπουλος: Πωλείται το νικέλιο της Ελλάδας φθηνά

Ν. Κωτσικόπουλος: Πωλείται το νικέλιο της Ελλάδας φθηνά
21 08 2013 | 09:12

Ο ορυκτός πλούτος της χώρας έχει ανοίξει την όρεξη των ιδιωτών Ελλήνων και ξένων. Τα τέσσερα δημόσια ορυχεία, τα οποία εκμεταλλεύεται η ΛΑΡΚΟ, είναι σύμφωνα με πληροφορίες αυτά που έχουν βάλει «στο μάτι» ξένοι επενδυτές και η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να τα παραχωρήσει με 30ετείς ή και 50ετείς συμβάσεις, για να τα «ξεζουμίσουν», προκειμένου να ξεπουλήσει τη χρεωμένη ΛΑΡΚΟ.

Η τελευταία είναι πάντως η πέμπτη εταιρεία στον κόσμο στην παραγωγή σιδηρονικελίου εξαιρετικής ποιότητας (χωρίς άνθρακα), το οποίο χρησιμοποιείται αποκλειστικά στην παραγωγή ανοξείδωτου χάλυβα. Η εταιρεία παράγει 18.00020.000 τόνους νικελίου το χρόνο και καλύπτει το 6% της ζήτησης πανευρωπαϊκά.

Ας σημειωθεί ότι τα τρία από 4 δημόσια ορυχεία της εταιρείας-που είναι και το δυνατό περιουσιακό στοιχείο της- βρίσκονται στους νομούς Ευβοίας, Βοιωτίας και Καστοριάς, εκεί δηλαδή όπου εντοπίζονται συγκεντρωμένα τα κοιτάσματα, από τους περισσότερους από 249 εκατομμύρια τόνους σιδηρονικελίου που διαθέτει η χώρα.

Πολύτιμο μέταλλο

Βεβαίως, το νικέλιο είναι το πέμπτο πιο κοινό στοιχείο στη γη - δεν είναι κανένα πολύτιμο μέταλλο. Ωστόσο, ως βιομηχανικό μέταλλο έχει εκτεταμένη χρήση και καθώς η ανάπτυξη συνδέεται με τη βιομηχανική παραγωγή, η τιμή του ανεβαίνει κατά περιόδους όπως την περίοδο 2006-2008, καθώς είναι χρηματιστηριακό προϊόν. Στις περιόδους αυτές, η ΛΑΡΚΟ, όπως και οι άλλες εταιρείες διεθνώς βγάζουν πολύ μεγάλα κέρδη.

Η κυβέρνηση εντείνει τώρα ως προσπάθειες της να ξεπουλήσει τη ΛΑΡΚΟ, μεγαλώνοντας την αγωνία των περισσοτέρων από τους 1.000 εργαζομένους της, καθώς θέλει να δείξει ότι προχωρούν οι ιδιωτικοποιήσεις και επιπλέον για να μη χάσει εντελώς τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ (της εταιρείας που έχει αναλάβει της πωλήσει των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων).

Πα το σκοπό αυτό γίνεται σήμερα σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών με συμβούλους για την πώληση της εταιρείας, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και τη συμμετοχή των αρμόδιων υπουργών. Από πλευράς ΠΕΚΑ, θα μετέχει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Μάκης Παπαγεωργίου. Στη σύσκεψη επίσης θα συζητηθεί και η τύχει των αμυντικών βιομηχανιών ΕΑΣ και ΕΛΒΟ.


Σύμφωνα με το νέο σχεδιασμό, η κυβέρνηση θέλει να έχει έτοιμο το πλάνο ιδιωτικοποίησης για κάθε μία από τις τρεις εταιρείες μέχρι το τέλος του μήνα, για να πάρει έγκριση από την τρόικα και ακολούθως να προχωρήσει τα σχέδια αυτά μέχρι το τέλος του έτους. Μαζί με τους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ, συνολικά 2.250 είναι«στο πόδι», αν και διαρρέται ότι -τουλάχιστον για τη ΛΑΡΚΟ δεν τίθεται θέμα απολύσεων...

Τα 4 μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ

Τρία ορυχεία που δίνουν την πρώτη ύλη για την παραγωγή οιδηρονικελίου και ένα ορυχείο λιγνίτη, για να δουλέψουν τα καμίνια στην πρώτη φάση επεξεργασίας του μεταλλεύματος, εκμεταλλεύεται η ΛΑΡΚΟ:

• Τα Μεταλλεία Αγίου Ιωάννη, τα οποία βρίσκονται στο Νέο Κόκκινο του Νομού Βοιωτίας, 7 χιλιόμετρα από το Μεταλλουργικό Εργοστάσιο της Λάρυμνας. Η ετήσια παραγωγή μετά το μαγνητικό διαχωρισμό ανέρχεται σε 700.000 τόνους μεταλλεύματος περιεκτικότητας σε νικέλια 1,05-1,1%

•Τα Μεταλλεία Καστοριάς, τα οποία βρίσκονται κοντά στα αλβανικά σύνορα. Είναι τρία μεταλλεία στην περιοχή αυτή, αλλά το ένα λειτουργεί μόνον καλοκαίρι. Η ετήσια παραγωγή τους ανέρχεται περίπου σε 300.000 τόνους μετάλλευμα υψηλής περιεκτικότητας σε νικέλιο

•Το Μεταλλείο της Εύβοιας, με υψηλή περιεκτικότητα σε σίδηρο που αποτελεί το 55% του μεταλλεύματος στο μεταλλουργικό μείγμα της ΛΑΡΚΟ

•To Λιγνιτωρυχείο Σερβίων, το οποίο βρίσκεται στα Σέρβια του νομού Κοζάνης. Η ετήσια παραγωγή του κυμαίνεται περίπου στους 250.000-300.000 τόνους λιγνίτη, ανάλογα με τις ανάγκες της εταιρείας.

(Ελευθεροτυπία, 21/8/2013)

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM