Μυλωνάς (Msolutions): Τα εμπόδια στην ενεργειακή μετάβαση του ελληνικού τουρισμού

Μυλωνάς (Msolutions): Τα εμπόδια στην ενεργειακή μετάβαση του ελληνικού τουρισμού

Μυλωνάς (Msolutions): Τα εμπόδια στην ενεργειακή μετάβαση του ελληνικού τουρισμού
13 05 2026 | 07:30

Σειρά εμποδίων δυσκολεύουν τις πράσινες επενδύσεις των τουριστικών επιχειρήσεων, όπως δήλωσε στο περιθώριο της έκθεσης Renewable EnergyTech ο Σωτήρης Μυλωνάς, Σύμβουλος Βιωσιμότητας & ιδρυτής της Msolutions.
Ο ίδιος παρατήρησε τα εξής σχετικά με το θέμα:

"Όταν ο κλάδος θέλησε να μπει σε αυτή τη διαδικασία, βρήκε τα εμπόδια του δικτύου, έτσι λοιπόν έχουμε παραδείγματα ότι ακόμα και στα Ιόνια Νησιά δεν μπορούμε να κάνουμε κανένα φωτοβολταϊκό σε κανένα ξενοδοχείο, σε κανένα κτίριο. Και το άλλο εμπόδιο είναι ότι πλέον μπήκαμε στο net billing, ενώ το net metering θα ευνοούσε αυτή την κατάσταση λόγω της εποχικότητας του κλάδου. Θεωρώ ότι αυτά τα δύο εμπόδια δημιουργούν μια αναστολή.

Προφανώς και μιλάμε πάντα για return on investment. Έχουμε ακόμα δύο εμπόδια να συζητήσουμε. Το ένα είναι ότι οι καταναλώσεις που θέλουμε δεν αρκούν πάνω σε φωτοβολταϊκά που πρέπει να τοποθετήσουμε στα κτίρια, άρα πρέπει να βγούμε εκτός του δικτύου. Όμορα οικόπεδα δεν υπάρχουν γιατί είναι ακβά, μιλάμε για το εξωτερικό, οπότε είναι πάρα πολύ δύσκολο. Οπότε ένα εργαλείο που υπάρχει είναι αυτό του virtual net billing πλέον, το οποίο είναι το μόνο που θα μπορούσε να μπει στην εξίσωση. Παρόλα αυτά ισχύει η πρώτη περίπτωση, υπάρχει ο προορισμός δικτύων. Άρα αρχίζει το πράγμα να γίνεται δύσκολο.

Η αλήθεια είναι βέβαια, ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις πάνε σε εξηλεκτρισμό. Δηλαδή θέλουμε να φύγουμε από τη διαδικασία των καυσίμων οπότε υπάρχει μια συζήτηση στον κλάδο πώς θα μπορέσει να γίνει πιο φιλικός στο περιβάλλον. Και εδώ έρχεται η ανάγκη να βρούμε άλλους τρόπους. Δηλαδή πρέπει να βοηθήσουμε να αναπτυχθούν αυτά τα συστήματα.

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, είναι η ραχοκοκκαλιά της τουριστικής οικονομίας. Προφανώς οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι μετασχηματισμένες, ακολουθούν τις νόρμες, τη νομοθεσία, τις απαιτήσεις. Οι μεσαίες όμως επιχειρήσεις πρέπει να το κάνουν, γιατί και για αυτές είναι θέμα οικονομίας, return on investment.

Τι να πούμε για την ενέργεια τώρα με τον πόλεμο που έχει ανέβει τόσο ψηλά το πετρέλαιο, άρα δεν πρέπει να βρει η επιχείρηση τρόπους να το μειώσει; Τι να πούμε για τη διαχείριση των αποβλήτων, όπου πρέπει να μπει σε μια διαδικασία να μειώσει τα απόβλητα γιατί είναι και αυτό κόστος, ή για το νερό το οποίο μας λείπει με την λειψυδρία, άρα πρέπει η τουριστική επιχείρηση, και κάθε επιχείρηση η μικρομεσαία, να μπει στα κριτήρια ESG.

Μπορεί όμως με βασικά κριτήρια, με γνώμονα τη διαφάνεια, να μπορέσει να κάνει δέκα βήματα, να χαράξει μια πολιτική και μια στρατηγική, οι οποίες σίγουρα θα φέρει ένα πολύ θετικό αποτέλεσμα. Άρα η απάντηση είναι ναι, πρέπει η μικρομεσαία επιχείρηση να δει με πάρα πολύ προσοχή όλα αυτά τα κριτήρια ESG και να μπει σε μια φάση μετασχηματισμού. 

Βλέπουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης ότι αγκαλιάστηκε πολύ από τις μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ οι μικρομεσαίες δυσκολεύτηκαν να μπουν σε αυτή τη διαδικασία. Άρα θέλουμε έξυπνα εργαλεία, εύκολα εργαλεία, μη γραφειοκρατικά εργαλεία, τα οποία να μπορούν να πετύχουν πέντε πράγματα. Π.χ. πέτυχες μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 10%, σου μειώνω τον ΕΝΦΙΑ κατά 5%. Δηλαδή δεν χρειάζεται όλο το εργαλείο να είναι χρηματοοικονομικό. Θα μπορούσαμε να βρούμε τους έμμεσους φόρους, τους φόρους στο κτίριο, ή το πράσινο κτίριο έχει χάσει, που έπαιρνε την έξτρα δόμηση μέσω του ΝΟΚ, χάθηκε αυτό το πλεονέκτημα και δεν έχει επανέλθει. Άρα λοιπόν υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα τα οποία λείπουν ιδιαίτερα. Στη μικρομεσαία επιχείρηση, να μπορέσει να τα δει εύκολα. Γιατί όλα φαντάζουν δύσκολα.

Ο εξηλεκτρισμός είναι μια ανάγκη που πρέπει να γίνει, γιατί αν μιλήσουμε για τον κλιματικό νόμο, δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά. Δηλαδή θα πας σε πράσινο ρεύμα με GOs, οπότε θα πετύχεις πιο εύκολα τον στόχο. Από την άλλη, τα θέματα χρήσης άλλων καυσίμων έχουν θέματα ασφάλειας. Έχουμε θέματα μεταφοράς, έχουμε θέματα carbon scope 3 emission, ακούγεται δύσκολο όλο αυτό, αλλά πρέπει να το βάλουμε και αυτό στην εξίσωση. Ο ηλεκτρισμός είναι σαφώς πιο εύκολος. Είναι ένας ηλεκτρικός κινητήρας που δεν θέλει τόση συντήρηση, είναι μια αρχική επένδυση, η οποία έχει πολύ σημαντικό return on investment. Θεωρώ ότι και ο κλάδος δεν έχει και απαιτήσεις ενεργειακές υπερβολικές, παραγωγής ζεστού νερού ή φωτισμού.

Και αποθήκευση χρειάζεται, γιατί είναι και θέμα και κατανάλωσης και τιμολόγησης. Δηλαδή να μπορέσεις να χρησιμοποιήσεις τα φορτία σου. Δεν υπάρχει εμπειρία, η αλήθεια είναι, και οι μελετητές στον κλάδο δεν έχουν εμπειρία. Και όλα αυτά φοβίζουν. Θέμα χώρου, θέμα αδειοδότησης, όλα αυτά φοβίζουν. Πρέπει να τα δοκιμάσουμε, ειδικά σε νησιά τα οποία είναι απομακρυσμένα, που δεν υπάρχει διασύνδεση. Πρέπει να τα δοκιμάσουμε την αποθήκευση. Δεν θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Το θεωρώ ότι πρέπει να δοθούν κάποια κίνητρα, να γίνουν κάποια πιλοτικά. Υπάρχουν επιχειρήσεις που θα ήθελαν να το κάνουν. Οπότε αυτό πρέπει να συνδεθεί".

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM