Skip to main content
Menu
English edition

Καταναλωτές «παίκτες» στην αγορά ηλεκτρισμού εισάγει η νέα "Ενεργειακή Βίβλος" της ΕΕ

Χρήστος Στεφάνου

Ως δομικό στοιχείο της αγοράς ενέργειας με ενεργό ρόλο στην επίτευξη των βασικών στόχων της ενεργειακής πολιτικής θα αντιμετωπίζεται πλέον ο καταναλωτής ενέργειας, σύμφωνα με τις αλλαγές που προβλέπονται στην «Βίβλο» της ενεργειακής αγοράς, το περίφημο 3ο ενεργειακό πακέτο.

Σύμφωνα λοιπόν με την πρόταση που δημοσιοποιήσε η ΕΕ για την τροποποίηση της 3ης οδηγίας για την ηλεκτρική ενέργεια, προτείνεται να ενταχθούν νέα άρθρα που αφορούν στη συμμετοχή του καταναλωτή μέσω του Demand Response στην αγορά. Επί της ουσίας ο καταναλωτής αναδεικνύεται σε 4ο πυλώνα της αγοράς, μετά τη συμβατική ηλεκτροπαραγωγή, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την Εξοικονόμηση Ενέργειας, καθώς δημιουργούνται οι συνθήκες και δίνονται κίνητρα για την απρόσκοπτη συμμετοχή του στη διαμόρφωση ευέλικτης ζήτησης με πολλαπλά οφέλη για τη δημιουργία μιας ρευστής αγοράς με περισσότερες ΑΠΕ, μεγαλύτερη διασυνδεσιμότητα και τιμές που να αντανακλούν την προσφορά και ζήτηση.

Με τις αλλαγές που προτείνονται ο καταναλωτής, είτε πρόκειται για μεμονωμένους μεγάλους καταναλωτές (βιομηχανίες) είτε για ομάδες μικρότερων καταναλωτών που αποκτούν κρίσιμη μάζα, θα πρέπει να έχει ισότιμη και ανεμπόδιστη πρόσβαση στην αγορά, να απολαμβάνει τα οφέλη που προκύπτουν από την καταναλωτική του συμπεριφορά και να προσφέρει αμοιβόμενες υπηρεσίες. Μάλιστα η Επιτροπή θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρξει ενθάρρυνση με κίνητρα και να υπάρξει θεσμική κατοχύρωση της συμμετοχής του καταναλωτή στην αγορά.

Πιο αναλυτικά η Επιτροπή προτείνει αλλαγές σε δύο άρθρα.

Το πρώτο άρθρο στο οποίο υπάρχει αλλαγή αφορά στη δημιουργία μιας αγοράς ηλεκτρισμού η οποία να είναι ανταγωνιστική να έχει ως επίκεντρο τον καταναλωτή χωρίς να κάνει διακρίσεις

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο εν λόγω άρθρο με βάση την πρόταση της ΕΕ «Τα κράτη μέλη θα διασφαλίζουν ότι η εθνική τους νομοθεσία δεν παρεμποδίζει αδικαιολόγητα τις διασυνοριακές ροές ηλεκτρικής ενέργειας, τη συμμετοχή των καταναλωτών περλαμβανομένων και των εργαλείων demand response, τις επενδύσεις για ευέλικτο ενεργειακό μείγμα, την αποθήκευση ενέργειας την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης ή τις νέες διασυνδέσεις και ότι οι τιμές του ηλεκτρισμού αντανακλούν τη πραγματική προσφορά και ζήτηση.

Με βάση το άρθρο το demand response, είναι ένας από τους 6 βασικούς (ο δεύτερος σε σημασία) πυλώνες πάνω στους οποίους θα στηρίζεται η ανταγωνιστικότητα της αγοράς ηλεκτρισμού με στόχο οι τιμές να αντανακλούν τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς.

Το δεύτερο άρθρο αφορά αποκλειστικά στο demand response και περιλαμβάνει 5 καθοριστικές παραγράφους που περιγράφουν τη δομή και τα κίνητρα για τη συμμετοχή των καταναλωτών στην αγορά. Ειδικότερα η Επιτροπή προτείνει

Πρώτον οι εθνικές ΡΑΕ διασφαλίζουν τη θέσπιση κινήτρων σε μεμονωμένους μεγάλους καταναλωτές ή σε ομάδες καταναλωτών για τη συμμετοχή στις οργανωμένες αγορές από κοινού με τους παραγωγούς.

Δεύτερον οι διαχειριστές του συστήματος καλούνται να αντιμετωπίσουν ισότιμα και χωρίς διακρίσεις, τους καταναλωτές παρόχους demand response όταν κάνουν διαγωνισμούς για παροχή δευτερευουσών υπηρεσιών. Η επιλογή σύμφωνα με την Επιτροπή πρέπει να γίνεται καθαρά με βάση τις τεχνικές δυνατότητες του παρόχου.

Τρίτον πρέπει να γίνουν αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο ώστε να ενθαρρύνεται η συμμετοχή καταναλωτών παρόχων demand response οι οποίες θα περιλαμβάνουν τα εξής στοιχεία:

  • Δυνατότητα εισόδου στην αγορά για ομάδες καταναλωτών ακόμη και χωρίς τη συναίνεση των άλλων συμμετεχόντων
  • Διαφανείς κανόνες ανάθεσης και ξεκάθαρες ευθύνες για όλους τους συμμετέχοντες
  • Διαφανείς κανόνες και διαδικασίες σε σχέση με την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των συμμετεχόντων στην αγορά, ώστε να διασφαλίζεται η εύκολη πρόσβαση σε δεδομένα ισότιμα και χωρίς διακρίσεις
  • Οι ομάδες καταναλωτών δεν θα απαιτείται να πληρώνουν αποζημίωση στους προμηθευτές ή τους παραγωγούς
  • Έναν μηχανισμό επίλυσης διαφορών μεταξύ των συμμετεχόντων στην αγορά

Τέταρτον προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα κόστη και τα οφέλη που παράγονται από τις ομάδες των καταναλωτών μοιράζονται δίκαια σε όλες τις πλευρές μπορεί επιτραπούν αποζημιώσεις από τους παρόχους demand response για τα μέρη που είναι υπεύθυνα για την εξισορρόπηση της αγοράς.

Πέμπτον τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν την πρόσβαση και την προώθηση της συμμετοχής του demand response περιλαμβανομένων και των ανεξάρτητων ομάδων καταναλωτών σε όλες τις οργανωμένες αγορές. 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A