Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Χάρης Φλουδόπουλος: "Νοικάρηδες" στη Ρεβυθούσα, από Τουρκία και Βουλγαρία

Αιτήματα από τουρκικές και βουλγαρικές εταιρείες που ενδιαφέρονται να δεσμεύσουν χωρητικότητα στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας έχει δεχθεί το τελευταίο διάστημα ο ΔΕΣΦΑ. Οι εταιρείες από τις γειτονικές χώρε ενδιαφέρονται να «ενοικιάσουν» χωρητικότητα τόσο στη Ρεβυθούσα όσο και στις συνοριακές διασυνδέσεις, δηλαδή στον Ελληνοτουρκικό Αγωγό και τον Ελληνοβουλγαρικό αγωγό, προκειμένου να μπορέσουν να προμηθευτούν ποσότητες υγροποιημένου αερίου LNG. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, τα αιτήματα αφορούν ποσότητες της τάξης του 0,5 δισ. κ.μ. από την κάθε χώρα, ενώ οι συναλλαγές εξετάζεται να γίνουν μέσω ανταλλαγών (swaps). Η Ρεβυθούσα και το ελληνικό δίκτυο έχουν γίνει περιζήτητα καθώς όλοι επιθυμούν να εκμεταλλευτούν το φθηνό lng, αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη του ΔΕΣΦΑ.

Σημειώνεται ότι στην Τουρκία η αγορά του φυσικού αερίου έχει εν μέρει απελευθερωθεί, γεγονός που δημιουργεί ευκαιρίες για ανταλλαγές φυσικού αερίου πέραν των διακρατικών συμφωνιών.

Προκειμένου δε να ικανοποιηθεί το αυξανόμενο ενδιαφέρον, εγχώριο και ξένο, η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ επιταχύνει τις διαδικασίες για μια σειρά από νέα έργα υποδομής τόσο στη Ρεβυθούσα όσο και στο δίκτυο. Συγκεκριμένα:

- Μέχρι το 2014 προγραμματίζεται η δημιουργία της δεύτερης αποθήκης χωρητικότητας 95 χιλ. κ.μ. και κόστους 130 εκατ. ευρώ

- Αύξηση της δυναμικότητας αεριοποίησης κατά 40%

- Ολοκλήρωση του αγωγού προς τη Μεγαλόπολη μέχρι τον Ιούνιο του 2012

- Ολοκλήρωση του αγωγού προς το Αλιβέρι μέχρι το Σεπτέμβριο του 2011

- Τοποθέτηση συμπιεστή στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό μέχρι την άνοιξη του 2011 που θα αυξήσει τη χωρητικότητα και θα δώσει τη δυνατότητα να παραχωρηθεί περίπου το 15% σε ανεξάρτητους προμηθευτές.

Σε σχέση με τον αγωγό IGB, εξετάζεται αυτός να κατασκευαστεί όχι ως αγωγός Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου, δηλαδή ως ιδιωτικός αγωγός ιδιοκτησίας της ΔΕΠΑ, της Edison και της Βουλγαρικής εταιρείας αερίου, αλλά ως υποδομή ΕΣΦΑ (Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) ιδιοκτησίας του ανεξάρτητου διαχειριστή δηλαδή του ΔΕΣΦΑ.

Σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ κ. Παπαρσένο, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκρίνει πλέον τη λειτουργία των υποδομών κάθε χώρας ως ΕΣΦΑ, και προσανατολίζεται στη μη χρηματοδότηση, έργων που λειτουργούν ως ΑΣΦΑ, καθώς προτεραιότητα της ΕΕ είναι η ασφάλεια του εφοδιασμού, που εξασφαλίζεται μέσω αγωγών όπου όλοι οι παίκτες της αγοράς έχουν ισότιμη πρόσβαση.

Την ίδια λογική (ΕΣΦΑ) προκρίνει ο ΔΕΣΦΑ και για τις αποθήκες φυσικού αερίου στην περιοχή της νότιας Καβάλας. Ειδικότερα για την εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων της Νότιας Καβάλας ο ΔΕΣΦΑ προτείνει τη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση του έργου και τη συμμετοχή με τη μορφή ΣΔΙΤ ανεξάρτητων προμηθευτών ή και του σημερινού παραχωρησιούχου (Ενεργειακή Αιγαίου) στο επιχειρηματικό σχήμα. Ο ΔΕΣΦΑ στη μελέτη ανάπτυξης του συστήματος που έχει καταθέσει στη ΡΑΕ προτείνει ως έργο στρατηγικής σημασίας τη δημιουργία αποθηκών στη Ν. Καβάλα.

Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, αναμένεται να κάνει χρήση των ΣΔΙΤ πιθανόν και σε άλλα έργα ανάπτυξης των υποδομών φυσικού αερίου.

Τέλος ο ΔΕΣΦΑ εξετάζει αλλαγές στην πολιτική τιμολόγησης που ακολουθεί και θα εξετάσει σχετικές προτάσεις που έχουν κατατεθεί από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, αναζητώντας όπως ανέφερε ο κ. Παπαρσένος τη «χρυσή τομή». Τέλος ο ΔΕΣΦΑ θεωρεί ότι το πρόστιμο που επιβλήθηκε από τη ΡΑΕ για τα γεγονότα του Δεκεμβρίου είναι λανθασμένο καθώς στη συνέχεια η εταιρεία συμμορφώθηκε πλήρως με τις υποδείξεις της ανεξάρτητης αρχής και συνεργάστηκε για την απελευθέρωση της αγοράς, ενώ ήδη έχει καταθέσει αίτηση αναίρεσης και εξετάζει να προσβάλει δικαστικά το πρόστιμο.

(Capital, 6/10/2010)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα