Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Έτοιμος αδειοδοτικά το καλοκαίρι ο αγωγός IGI Poseidon – Μέχρι 27 Μαρτίου η διαβούλευση της ΜΠΕ του χερσαίου τμήματος

Κωνσταντίνος Φιλίππου

Μέχρι το καλοκαίρι θα είναι πλήρως αδειοδοτημένο, ένα από τα πιο παλιά και ίσως από τα πρώτα μεγάλα επενδυτικά σχέδια διεθνούς ενδιαφέροντος, ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου IGI – Poseidon.

Αυτό σημειώνουν έγκυρες πηγές του energypress, αναφερόμενες στο χερσαίο τμήμα του αγωγού που διασχίζει εδάφη της Βόρειας Ελλάδας και της Ηπείρου, για να συνδεθεί υποθαλάσσια με την Ιταλία.

Ο «Ποσειδών» βρίσκεται στη φάση της δημόσιας διαβούλευσης. Για την ακρίβεια η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου που τρέχουν οι ΔΕΠΑ και Edisonείναι ανοικτή για σχόλια και παρατηρήσεις μέχρι τις 27 Μαρτίου. Αφού ολοκληρωθούν οι αδειοδοτήσεις η εταιρία Poseidon θα λάβει την τελική επενδυτική απόφαση, αφού προφανώς προηγηθεί και market test.

Για τον αγωγό ως γνωστό έχουν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας οι ΔΕΠΑ – Edison – Gazprom με σκοπό τη διερεύνηση της δυνατότητας διασύνδεσης με τον TurkStream. Ωστόσο, όπως προκύπτει από το κείμενο της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η δομή του έχει αλλάξει με σκοπό να μπορεί να υποδεχτεί τον EastMed αλλά και να συνδεθεί και με τον IGB (Ελλάδα – Βουλγαρία).

Το χερσαίο τμήμα του αγωγού μήκους 760 χλμ. ξεκινάει από τον υποσταθμό στους Κήπους, στην Περιφερειακή Ενότητα Έβρου, στα ελληνοτουρκικά σύνορα και οδεύει δυτικά μέσω των Περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Ηπείρου, διασχίζει σχεδόν ολόκληρη την Ελλάδα και ολοκληρώνεται στο Φλωροβούνι (όπου εκεί ξεκινάει το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ). Ο αγωγός διασχίζει 3 Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, 5 Περιφέρειες, 14 Περιφερειακές Ενότητες, 33 Δήμους και 75 Δημοτικές Ενότητες.

Το έργο

Ο νέος σχεδιασμός

Ο αγωγός ΠΟΣΕΙΔΩΝ στον αρχικό σχεδιασμό του αποτελούσε το υποθαλάσσιο τμήμα της διασύνδεσης Ελλάδας-Ιταλίας, το οποίο συνέδεε τις ελληνικές με τις ιταλικές ακτές (προηγούμενος σχεδιασμός του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ) με αρχική συνολική δυναμικότητα 8 δισ. κυβ. μέτρα/έτος, επεκτεινόμενος σε 12 δισ. κυβ. μέτρα/έτος. Το «έργο ΥΑΦΑ» περιελάμβανε δύο ανεξάρτητα τμήματα, το χερσαίο και το υποθαλάσσιο. Το χερσαίο τμήμα – αγωγός μεταξύ Κομοτηνής και Φλωροβουνίου, θα βρισκόταν εντός του ελληνικού Εθνικού Συστήματος μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Η υποθαλάσσια διασύνδεση – που αποτελείται από τον αγωγό μεταξύ ελληνικών και ιταλικών ακτών, θα αναπτυσσόταν από την εταιρία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Για το υποθαλάσσιο τμήμα του Έργου διασύνδεσης Ελλάδας-Ιταλίας, η εταιρία ολοκλήρωσε με επιτυχία όλες τις τεχνικές μελέτες και δραστηριότητες (Μελέτη Εφαρμογής – Front-end-Engineering-Design και Λεπτομερή Υποθαλάσσια Έρευνα – Detailed Marine Survey) και έχει λάβει το σύνολο των αδειών κατασκευής στην Ιταλία και την Απόφαση Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) στην Ελλάδα. Το υποθαλάσσιο τμήμα περιλαμβάνεται στον 3ο κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ – PCI) της Ε.Ε. που δημοσιοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2017, στην ενότητα υποδομών μεταφοράς αερίου από νέα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου.

Οι διασυνδέσεις με Τουρκία, IGB και East Med

Μετά από καθυστερήσεις στην ανάπτυξη του χερσαίου τμήματος του έργου και τις εξελίξεις στην κατάσταση της αγοράς, η εταιρία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ αποφάσισε νέα δομή για τον αγωγό, ώστε να αποτελεί μια ενιαία υποδομή διασύνδεσης που να περιλαμβάνει τόσο τα χερσαία όσο και τα υποθαλάσσια τμήματα, που θα αναπτυχθούν από τον Φορέα υλοποίησης του Έργου.

Η νέα δομή παρέχει στον αγωγό άμεση πρόσβαση σε αέριο διαθέσιμο στα ελληνοτουρκικά σύνορα και δυνατότητα διασύνδεσης με τον αγωγό EastMed και τις κύριες αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο νέος σχεδιασμός του Έργου του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ (όπως παρουσιάζεται στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) βελτιώνει τον προηγούμενο σχεδιασμό στα εξής χαρακτηριστικά:  

  • Επέκταση μέχρι τα ελληνοτουρκικά σύνορα: Το χερσαίο τμήμα του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ, σε αντίθεση με τον προηγούμενο σχεδιασμό, έχει έκταση περίπου 760 χιλιόμετρα στην ελληνική επικράτεια, ξεκινώντας από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους έως το Φλωροβούνι. Ο νέος σχεδιασμός θα επιτρέψει την πρόσβαση στα κοιτάσματα φυσικού αερίου στη Ρωσία, το Ιράν και την περιοχή της Κασπίας, μέσω Τουρκίας.  
  • Δυνατότητα διασύνδεσης με τον αγωγό EastMed στο Φλωροβούνι και με τον αγωγό IGB στην Κομοτηνή: Στο Φλωρουβούνι, ο αγωγός ΠΟΣΕΙΔΩΝ μπορεί να διασυνδεθεί με το Έργο του αγωγού EastMed με σκοπό την περαιτέρω ολοκλήρωση της ενεργειακής αγοράς της Ε.Ε., λόγω των νέων κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη λεκάνη της Λεβαντίνης (Κύπρος και Ισραήλ). Στην Κομοτηνή, ο αγωγός ΠΟΣΕΙΔΩΝ μπορεί να διασυνδεθεί με τη Βουλγαρία και με άλλες αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης.  
  • Αναβάθμιση δυναμικότητας: Στην πρώτη φάση ανάπτυξης του, ο αγωγός ΠΟΣΕΙΔΩΝ έχει σχεδιαστεί για να δέχεται ποσότητες μέχρι 15 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από τα ελληνοτουρκικά σύνορα. Στη συνέχεια, αυτές οι ποσότητες φυσικού αερίου μεταφέρονται στην Κομοτηνή, στην Ελλάδα και προς τις αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω του αγωγού IGB (έως 3 δισ. κυβ. μέτρα ετησίως) και στην Ιταλία (μέχρι 12 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου ετησίως). Στη δεύτερη φάση ανάπτυξής του, η δυναμικότητα δύναται να ανέλθει έως και σε 20 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, μέσω της εγκατάστασης ενός επιπλέον Σταθμού Συμπίεσης στην Κομοτηνή. Η αναβάθμιση της δυναμικότητας είναι καθοριστικής σημασίας για την αξιοποίηση και τη διάθεση νέων και διαφοροποιημένων ποσοτήτων φυσικού αερίου, διαθέσιμων στα ευρωπαϊκά σύνορα, προς τις αγορές της Ελλάδας, της Ιταλίας και ευρύτερα της Ευρώπης.


ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα