Απόφαση του ΥΠΕΝ για τη λειτουργική ενίσχυση του σταθμού αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία - Ανοίγει ο δρόμος για έναρξη εργασιών εντός του 2022
Ένα βήμα πιο κοντά έρχεται η υλοποίηση του εμβληματικού για τη χώρα μας αντλησιοταμιευτικού σταθμού αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας στην Αμφιλοχία μετά την απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με την μεθοδολογία αποζημίωσης του σταθμού.
Συγκεκριμένα, η απόφαση του ΥΠΕΝ δημοσιεύτηκε χθές στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και προσδιορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες για τη χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης στο Σταθμό Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας Αμφιλοχίας. Μετά την άρση της εκκρεμότητας σχετικά με τη λειτουργική ενίσχυση του σταθμού, η έναρξη κατασκευής του εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί εντός του 2022.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 της απόφασης, η περίοδος ενίσχυσης του σταθμού ορίζεται σε 25 χρόνια και ξεκινάει από την στιγμή που θα τεθεί ο σταθμός σε εμπορική λειτουργία, οπότε και άρχεται η καταβολή της ετήσιας λειτουργικής ενίσχυσης.
Η αποζημίωση του σταθμού θα γίνεται με ρυθμιζόμενο έσοδο που αντιστοιχεί σε χρονική περίοδο που καλείται «Ρυθμιστική Περίοδος» και καθορίζεται με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. Για τον προσδιορισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου θα λαμβάνεται υπόψη το επιτρεπόμενο ετήσιο έσοδο και το απαιτούμενο ετήσιο πρόσθετο έσοδο ενίσχυσης, τα οποία ορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ.
Πρακτικά, η αποζημίωση του σταθμού θα γίνεται στα πρότυπα του μοντέλου ενός αμφίδρομου «συμβολαίου επί της διαφοράς» , πράγμα που σημαίνει ότι, σε περίπτωση υπερ-ανακτήσεων που ξεπερνούν το επιτρεπόμενο έσοδο, το απαιτούμενο έσοδο θα επιστρέφεται στην αγορά και αντίστροφα σε περίπτωση υπο-ανακτήσεων. Σημειώνεται ότι ως Επιτρεπόμενο Έσοδο ορίζεται το ετήσιο εκείνο συνολικό έσοδο που διασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα του σταθμού. Όταν τα έσοδα από την αγορά δεν καλύπτουν το επιτρεπόμενο έσοδο, τότε η διαφορά θα συμπληρώνεται από την λειτουργική ενίσχυση.
Πιο συγκεκριμένα για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί το μοντέλο αποζημίωσης, η απόφαση αναφέρει στο άρθρο 4, παράγραφος 4 ότι ως Απαιτούμενο Πρόσθετο (Ετήσιο) Έσοδο Ενίσχυσης ΣΑΗΕ Αμφιλοχίας νοείται το κατ’ έτος πρόσθετο απαιτούμενο έσοδο του ΣΑΗΕ Αμφιλοχίας που αυτός λαμβάνει στο πλαίσιο της παροχής οικονομικής ενίσχυσης και το οποίο συμπληρώνει το Καθαρό Έσοδο Αγοράς του σταθμού αυτού από την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να λαμβάνει τελικά το Επιτρεπόμενο Έσοδο κατ’ έτος που εξασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα του σταθμού.
Το απαιτούμενο πρόσθετο έσοδο ενίσχυσης για κάθε έτος Ρυθμιστικής Περιόδου καταβάλλεται από τον ΔΑΠΕΕΠ, ως διαχειριστή του ΕΛΑΠΕ, αξιοποιώντας κεφάλαια του Ειδικού Λογαριασμού.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Το έργο «Σύστημα Αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία» αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση σε έργο αποθήκευσης στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα κομβικό έργο που έχει χαρακτηρισθεί, ήδη από το 2013, Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (Project of Common Interest PCI 3.24) και το 2014 Επένδυση Στρατηγικής Σημασίας. Οι μελέτες του έργου συγχρηματοδοτήθηκαν από το Πρόγραμμα Connecting Europe Facility και έτσι διαθέτει τώρα οριστικές μελέτες και πλήθος ολοκληρωμένων γεωλογικών και γεωτεχνικών ερευνών καθώς και Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων.
Με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 680 MW (παραγωγή) και 730 MW (άντληση),το έργο περιλαμβάνει δυο ανεξάρτητους άνω ταμιευτήρες (Άγιο Γεώργιο και Πύργο με όγκους περίπου 5 hm3και 2 hm3 αντίστοιχα) ενώ ως κάτω ταμιευτήρα χρησιμοποιεί την υπάρχουσα λίμνη Καστρακίου της ΔΕΗ.
Σκοπός του έργου, συνολικής επένδυσης περί τα 550 εκατ. ευρώ, είναι η αποθήκευση ενέργειας με στόχο την υποστήριξη της μέγιστης δυνατής διείσδυσης ανανεώσιμων πηγών στο μείγμα της ενεργειακής παραγωγής.
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), μετά τη θετική αξιολόγηση του ελληνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας από την Κομισιόν.
Η φυσική «μπαταρία» αποθήκευσης ενέργειας
Στο πλαίσιο της επανάστασης της καθαρής ενέργειας που βρίσκεται σε εξέλιξη παγκοσμίως, η αποθήκευση ενέργειας με τη μέθοδο της αντλησιοταμίευσης θεωρείται κομβική για την ενεργειακή μετάβαση σε έναν πλανήτη περισσότερο φιλικό προς το περιβάλλον, αλλά κι ένα εξαιρετικό εργαλείο για ένα αξιόπιστο και ευέλικτο ενεργειακό σύστημα, στο οποίο πλεονάζουν οι μεταβλητές ανανεώσιμες (αιολικά, φωτοβολταϊκά).
Η αντλησιοταμίευση είναι η πλέον δοκιμασμένη μέθοδος, η οποία αντιπροσωπεύει το 97% της παγκόσμιας αποθήκευσης. Ο λόγος είναι ότι βασίζεται στη δοκιμασμένη τεχνολογία της υδροηλεκτρικής παραγωγής, έχει δυνατότητα μαζικής αποθήκευσης, τεράστιο χρόνο ζωής που υπερβαίνει τα 50 χρόνια και κυρίως αποτελεί υποδομή με υψηλή εγχώρια προστιθέμενη αξία, η οποία δημιουργεί συνθήκες ενεργειακής απεξάρτησης από εισαγόμενα καύσιμα και τεχνολογίες.
Η λειτουργία της απαιτεί δυο δεξαμενές με διαφορά υψομέτρου, δηλαδή γεωμορφολογικό ανάγλυφο που η χώρα μας διαθέτει εν αφθονία. Όταν υπάρχει περίσσεια ενέργειας στο σύστημα, η ενέργεια αυτή χρησιμοποιείται για να αντλήσει νερό από τον «κάτω» προς τον «άνω» ταμιευτήρα. Όταν στο σύστημα υπάρχει υψηλή ζήτηση, το νερό επανέρχεται στον χαμηλότερο ταμιευτήρα παράγοντας υδροηλεκτρική ενέργεια. Με αυτόν τον απλό τρόπο, η ενέργεια που «περισσεύει» αποθηκεύεται προσωρινά για να μετατραπεί σε υδροηλεκτρική ενέργεια, όταν το σύστημα την χρειαστεί.
Πέραν της απλής αυτής περιγραφής περί της αρχής λειτουργίας τους, τα αντλησιοταμιευτικά συστήματα προσφέρουν και πλήθος επικουρικών υπηρεσιών για την αξιόπιστη και βελτιστοποιημένη απόδοση της ενεργειακής αγοράς.
Δείτε ολόκληρη την απόφαση του ΥΠΕΝ σε μορφή pdf στα "συνοδευτικά αρχεία".