Νύχτα και στο πόδι
του Θοδωρή Παναγούλη

Νύχτα και στο πόδι

22 10 2013 | 15:45

Η περαιτέρω διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών στο ενεργειακό ισοζύγιο της Ευρωπαϊκής ηπείρου αποτέλεσε δέσμευση αλλά και στρατηγική επιλογή, απόλυτα συμβατή με τα χαρακτηριστικά του ευρωπαϊκού κοινωνικού, περιβαλλοντικού και αναπτυξιακού προτύπου. Πέραν του ότι η Ε.Ε. βρέθηκε έτσι στην πρωτοπορία της παγκόσμιας προσπάθειας για περιορισμό των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, δημιουργήθηκε μια ισχυρή οικονομική δραστηριότητα, τόσο σε επίπεδο έρευνας και παραγωγής εξοπλισμού ΑΠΕ όσο και σε επίπεδο κατασκευών και εγκατάστασης «πράσινων» σταθμών. Ωστόσο, η παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ παραμένει μια σχετικά ακριβή υπόθεση και η Ευρώπη δεν βρίσκεται στην καλύτερη οικονομική κατάσταση. Επιπλέον δέχεται ισχυρό ανταγωνισμό, τόσο από τα φθηνά εργατικά χέρια των αναδυόμενων οικονομιών, όσο και από τη φθηνή ενέργεια που εξασφαλίζει στις ΗΠΑ το «σχιστολιθικό αέριο». Έτσι η Ευρώπη αναζητά σήμερα μια σχέση ισορροπίας ανάμεσα στις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις και προτεραιότητές από τη μια πλευρά και στην ανάγκη βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς της από την άλλη.

Αν η Ευρώπη έχει μια φορά πρόβλημα, η Ελλάδα έχει δύο. Στη χώρα μας, κατά τη συνήθη πρακτική, παρότι οι κλιματικές συνθήκες θεωρούνται άριστες, αργήσαμε πολύ να μπούμε «στο χορό» (ειδικά στην ηλιακή τεχνολογία) και όταν μπήκαμε, δεν βάλαμε καμιά δικλείδα ασφαλείας ώστε να ρυθμίσουμε έγκαιρα την αγορά. Το αποτέλεσμα είναι να έχει δημιουργηθεί σήμερα ένα τεράστιο έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό που πληρώνει τους παραγωγούς ΑΠΕ, το οποίο, εάν δεν θέλουμε να το πληρώσουν οι πανταχόθεν βαλλόμενοι καταναλωτές, θα πρέπει  να καλυφθεί με αυστηρά μέτρα περικοπής της τιμής με την οποία πωλείται το «πράσινο» ρεύμα. Επιπλέον στη χώρα μας δεν έχουμε καν κάποιες σοβαρές «παράπλευρες ωφέλειες» που έχουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς οι εγχώριες βιομηχανίες παραγωγής εξοπλισμού είναι ελάχιστες.

Γιατί τα γράφουμε όλα αυτά; Διότι εξηγούν τα πρωτοσέλιδα και το ντόρο που δημιουργήθηκε με τροπολογία που έφεραν στη Βουλή 22 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, η οποία προέβλεπε το «ξεπάγωμα» με ευνοϊκές τιμές, κάποιων φωτοβολταϊκών επενδύσεων fast track. Οι επενδύσεις αυτές είναι άμεσα συνδεδεμένες με τα δύο εργοστάσια παραγωγής φωτοβολταϊκού εξοπλισμού που υπάρχουν στη χώρα μας και συνεπώς θα εξασφάλιζαν τη συνέχεια της λειτουργίας τους. Από την άλλη, θα στοιχίζαν στο ελλειμματικό Ειδικό Λογαριασμό κάποια εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, που θα έπρεπε να βρεθούν από κάπου.

Στα σοβαρά κράτη, όταν θέλεις να ενισχύσεις την εγχώρια παραγωγή σου, δημιουργείς κίνητρα ενταγμένα στην ευρύτερη ενεργειακή στρατηγική. Στα μη σοβαρά, όποιος προλάβει προσπαθεί να νομοθετήσει νύχτα και στο πόδι…

(Επενδυτής, 19/10/2013)

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM