Μια χώρα με δύο ταχυτήτων πολίτες
Το τελευταίο διάστημα, λόγω της απόφασής μου να επενδύσω στην ενέργεια και να εγκαταστήσω φ/β πάρκο για το οποίο, λόγω της αναξιοπιστίας του ελληνικού κράτους και της ανικανότητας των πολιτικών προϊσταμένων του αρμόδιου υπουργείου, βρίσκομαι ως επιχειρηματίας σε πολύ δυσχερή οικονομική θέση, αναγκάστηκα να εμπλακώ ενεργά και σε συλλογικούς φορείς για την προάσπιση των συμφερόντων μου.
Έτσι λοιπόν, διαπίστωσα ότι εδώ και πολλά χρόνια, είτε λόγω μη ύπαρξης τις ανάλογης τεχνολογίας είτε αργότερα λόγω ολιγωρίας των κυβερνήσεων, το ηλεκτρικό δίκτυο στα νησιά τις παρέμεινε ανεξάρτητο (Μη Διασυνδεδεμένοι Νήσοι) με αποτέλεσμα το κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας να είναι πολλαπλάσιο του αντίστοιχου τις ηπειρωτικής χώρας γιατί στα νησιά η παραγωγή γίνεται αποκλειστικά με χρήση ακριβού και ρυπογόνου εισαγόμενου πετρελαίου ως πρώτης ύλης και προσφάτως με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα χρησιμοποιείται κυρίως ο δικός τις λιγνίτης καθώς και το νερό. Αποτέλεσμα του παραπάνω γεγονότος είναι το κράτος, για να μην επιβαρύνει αποκλειστικά και μόνο τις κατοίκους τις νησιωτικής Ελλάδας με το επιπλέον αυτό κόστος, να θεσπίσει, και πολύ σωστά μάλιστα, τον επιμερισμό του σε όλους τις έλληνες μέσω τις φόρου που ονόμασε Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) τον οποίο πληρώνουμε όλοι μαζί με τον λογαριασμό του ρεύματος. Υπόψη ότι από τον ίδιο λογαριασμό πληρώνονται και κάποιες τις κοινωνικές ομάδες τις οι πολύτεκνες οικογένειες, τρίτεκνες, ΑΜΕΑ, μακροχρόνια άνεργοι κλπ. Έτσι, εξασφαλίσθηκε η επιταγή του συντάγματος (άρθρο 4, παράγραφοι 1,2&5 και άρθρο 101, παράγραφος 4, άρθρο 25 παράγραφος 1) για την ίση μεταχείριση των πολιτών έναντι του κράτους και την αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου. Σύμφωνα δε με την τελευταία ανακοίνωση τις ΡΑΕ (απόφαση 356/2013) το κόστος αυτό για το 2012 ανήλθε σε 192€/Mwh ή σε 863,4εκ. €.
Ερχόμαστε τώρα στην άλλη περίπτωση όπου πάλι λόγω αδυναμίας του κράτους, τις τουλάχιστον ακούσαμε επίσημα από τις ανακοινώσεις του υπουργείου Οικονομικών, να πατάξει τη λαθρεμπορία στη διακίνηση του πετρελαίου, αποφασίσθηκε η κάκιστη, τις αποδείχθηκε και από την πράξη, λύση τις εξίσωσης τις τιμής του πετρελαίου θέρμανσης με αυτήν του πετρελαίου κίνησης, δηλαδή η αύξηση των φόρων που εισπράττει το κράτος από τις πολίτες και τις επιχειρήσεις στη προσπάθειά τις να θερμάνουν τα σπίτια τις και τις χώρους εργασίας τους κατά τη χειμερινή περίοδο. Ουσιαστικά, το ίδιο κράτος, αντί να προχωρήσει σε μέτρα επιδότησης τις τιμής του πετρελαίου θέρμανσης χωρίς την ύπαρξη φόρων, τις όφειλε να έχει πράξει μέχρι σήμερα τουλάχιστον για τις κατοίκους τις βορείου Ελλάδος οι οποίοι βιώνουν κάθε χρόνο χειμώνα διάρκειας έξι και εφτά μηνών, προκειμένου να τις αντιμετωπίζει με την ίδια ευαισθησία που αντιμετωπίζει τις κατοίκους τις νησιωτικής χώρας και τις ειδικές κοινωνικές ομάδες, και πάλι επαναλαμβάνω πολύ σωστά, και να εφαρμόσει και σε αυτήν την περίπτωση την επιταγή του συντάγματος για ίση μεταχείριση των πολιτών, έρχεται με νόμο και τις τιμωρεί, αδικώντας τις διπλά, και τις επιβάλλει επιπλέον φόρο και μάλιστα στο 50% περίπου τις τιμής που πλήρωναν μέχρι και τον Μάιο του 2012. Με την επιβολή δε του παραπάνω φόρου αυξάνει και κατά 22% το κόστος των ΥΚΩ και την επιβάρυνση όλων των ελλήνων, πλην νησιών και ειδικών ομάδων, λόγω τις αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης που υφίσταται το πετρέλαιο με το οποίο παράγεται ενέργεια για τα νησιά.
Εκτός και αν η κυβέρνηση θεωρεί ότι η θέρμανση των οικιών και των επαγγελματικών χώρων για τις επιχειρήσεις δεν είναι βασικό στοιχείο διαβίωσης και λειτουργίας, τις το ηλεκτρικό ρεύμα, και επομένως μπορούν τα σπίτια ή οι επιχειρήσεις να ζουν και να εργάζονται χωρίς θέρμανση. Αλλιώς, δημιουργεί πολίτες δύο ταχυτήτων, με άνιση και αντισυνταγματική μεταχείριση και καλεί τις που έτυχε να κατοικούν στο Βορρά να καλύψουν κατά συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό τη μαύρη τρύπα του κρατικού προϋπολογισμού.
Τις τις αποδείχθηκε από την εφαρμογή του άδικου αυτού μέτρου κατά την περσινή χειμερινή περίοδο, όχι μόνο δεν επιτεύχθηκε ο στόχος τις είσπραξης των επιπλέον εσόδων από τη δήθεν πάταξη τις λαθραίας διακίνησης του φθηνού πετρελαίου θέρμανσης (στο πρώτο 5μηνο του 2013 οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης κατέρρευσαν κατά 70%, τα δε έσοδα του δημοσίου (ΕΦΚ+ΦΠΑ) λόγω τις πτώσης τις κατανάλωσης μειώθηκαν κατά 400εκ.€), αλλά προέκυψαν και μια σειρά αρνητικών καταστάσεων τις:
- Λειτουργία σχολείων με ελλιπή θέρμανση, μειωμένο ωράριο λειτουργίας τις κεντρικής θέρμανσης λόγω μη πρόβλεψης επιπλέον κονδυλίων για την αγορά του ακριβού πετρελαίου θέρμανσης.
- Επιβάρυνση τις ατμοσφαίρας των μεγάλων αστικών κέντρων με αιωρούμενα σωματίδια λόγω τις χρήσης ξυλείας για τη θέρμανση των οικιών.
- Παράνομη αποψίλωση δασών τις αγροτικές περιοχές από τις κατοίκους των χωριών προκειμένου εν μέσω κρίσης να ζεστάνουν τα σπίτια τις με ξύλο ως καύσιμη ύλη.
- Κλείσιμο δεκάδων επιχειρήσεων διακίνησης πετρελαίου, τις καταγγέλλουν οι συλλογικοί φορείς (ΣΕΕΠΕ), λόγω κατακόρυφης πτώσης τις κατανάλωσης σε «ακριβό» πετρέλαιο θέρμανσης αφού τα νοικοκυριά κατέφυγαν σε εναλλακτικές λύσεις χαμηλότερου κόστους (ξυλεία, πέλλετ, κλιματιστικά κλπ.).
Από όσα εν συντομία εκθέτω παραπάνω είναι περισσότερο από προφανές ότι η κυβέρνηση όχι μόνο προέβει σε λάθος αριθμητικές εκτιμήσεις, αλλά το βασικότερο σε άδικη, άνιση και αντισυνταγματική μεταχείριση των πολιτών της χώρας, δημιουργώντας αίσθημα αδικίας σε εμάς τις κατοίκους και εργαζόμενους τις Βόρειας Ελλάδας. Δεν θέλουμε και δεν πρέπει να είμαστε τα εξιλαστήρια θύματα αυτής της κρίσης. Δεν είμαστε παιδιά τις κατώτερου θεού. Απαιτούμε την εφαρμογή του συντάγματος. Δεν αντέχουμε να πεθαίνουμε από το κρύο για να καλύψετε εσείς ως κυβέρνηση τις τρύπες του προϋπολογισμού και ταυτόχρονα να επιδοτούμε το φτηνό ρεύμα της υπόλοιπης Ελλάδος. Μέχρι σήμερα είτε λόγω άγνοιας είτε λόγω οικονομικής ευημερίας ανεχόμασταν τις όποιες αδικίες σε βάρος τις. Σήμερα, έχουμε πάψει να έχουμε την πολυτέλεια αυτή και απαιτούμε την ίση μεταχείριση.
Παρακαλώ θερμά τις βουλευτές των νομών που αδικούνται κατάφωρα με το υφιστάμενο στρεβλό καθεστώς, αν πράγματι σέβονται και τιμούν την ψήφο των συμπολιτών τους, να δραστηριοποιηθούν μέσω των διαδικασιών τις βουλής, ώστε άμεσα και με τη διαδικασία του κατεπείγοντος να γίνουν οι όποιες νομοθετικές ενέργειες για την άρση του μέτρου και τη ταυτόχρονη θέσπιση αντίστοιχου φόρου θέρμανσης, εν είδει ΥΚΩ, που θα επιμερίζεται σε όλους ανεξαιρέτως τους έλληνες, θα μειώνει σε τιμή κάτω του πραγματικού κόστους την τιμή αγοράς του πετρελαίου θέρμανσης από τις πολίτες τις βόρειας Ελλάδος ανεξαρτήτως εισοδημάτων και άλλων κριτηρίων και θα ελαφρύνει τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών και επιχειρήσεων που βρίσκονται κυρίως στη βόρεια Ελλάδα από το δυσβάσταχτο πλέον κόστος τις θέρμανσης με ακριβό πετρέλαιο, χωρίς παράλληλα να δημιουργεί ταμειακό κενό στον κρατικό προϋπολογισμό. Σε διαφορετική περίπτωση, πρέπει να τις απαλλάξετε άμεσα από τον φόρο για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας (ΥΚΩ) και ταυτόχρονα να καταργήστε οποιονδήποτε επιπλέον φόρο επιβάλλεται έως σήμερα στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.
(Ο κ. Δημήτρης Γλαράκης είναι Πρόεδρος του Συλλόγου παραγωγών ηλεκτρ. Ενέργεια από Φ/Β Ν. Πέλλας)