Κινήσεις για ξεπάγωμα των fast track φωτοβολταϊκών επενδύσεων
Απεμπλοκή για ένα μέρος των παγωμένων εδώ και δύο χρόνια στρατηγικών επενδύσεων στον τομέα της ενέργειας που είχαν ενταχθεί στις διαδικασίες του fast track δρομολογείται με ρύθμιση που συζητείται αυτές τις μέρες στα αρμόδια τμήματα της Βουλής. Το γεγονός, από τη στιγμή που έγινε γνωστό, έχει κινητοποιήσει, τόσο τους υφιστάμενους παραγωγούς ΑΠΕ όσο και τους βιομηχανικούς καταναλωτές ρεύματος, οι οποίοι διαμαρτύρονται ότι θα επιβαρυνθεί κι άλλο ο ελλειμματικός ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, αλλά και θα αυξηθεί το ΕΤΜΕΑΡ.
Ειδικότερα, με πρωτοβουλία βουλευτών και σε συνεργασία απότι φαίνεται με το Invest in Greece προωθείται τροπολογία στο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ με την οποία ανοίγει ο δρόμος για την άμεση υλοποίηση ενός μέρους των εγκεκριμένων σχεδίων που αφορούν επενδύσεις από τα ελληνικών συμφερόντων εργοστάσια της Spes Solaris και της Silcio, τα οποία βρίσκονται στην ΒΙ.ΠΕ. Πατρών. απασχολούν συνολικά 450 εργαζόμενους αλλά λόγω της κρίσης στην αγορά φωτοβολταϊκών υπολειτουργούν το τελευταίο διάστημα.
Πρόκειται για επενδύσεις που, επειδή είχαν χαρακτηριστεί ως στρατηγικού χαρακτήρα, είχαν εξαιρεθεί από τον εθνικό στόχο για τις ΑΠΕ, όπως είχε συμβεί και με τα φωτοβολταϊκά στις στέγες. Στην πλήρη ανάπτυξή τους οι συγκεκριμένες επενδύσεις ήταν της τάξης των 630 και 250 εκατ. ευρώ αντιστοίχως σε φωτοβολταϊκά έργα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και είχαν εγκριθεί το 2011 από την Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων.
Η ένταξή τους στην συγκεκριμένη κατηγορία καθώς και στις διαδικασίες του fast track είχε κριθεί σκόπιμη με βάση τα οφέλη που η υλοποίησή τους θα είχε ως αποτέλεσμα, όπως η δημιουργία θέσεων εργασίας, η περιφερειακή ανάπτυξη, η ανάπτυξη υποδομών και δικτύων, και η τόνωση της εγχώριας βιομηχανίας.
Το ότι έρχεται στη Βουλή με πρωτοβουλία κάποιων βουλευτών η ρύθμιση, οφείλεται και στο ότι τις συγκεκριμένες επενδύσεις υποστηρίζουν όλοι οι φορείς (τοπικές αρχές, Εργατικά Κέντρα, επαγγελματικοί σύλλογοι κλπ) του νομού Αχαΐας, ο οποίος εδώ και δεκαετίες αντιμετωπίζει σοβαρά θέματα αποβιομηχάνισης και ανεργίας.
Σύμφωνα με το κείμενο τροπολογίας που έχει διαρρεύσει, φωτοβολταϊκά έργα που είχαν ενταχθεί σε fast track και έχουν άδεια παραγωγής πριν από τις 10 Αυγούστου του 2012, χωρίς να έχουν υπογράψει σύμβαση με το ΛΑΓΗΕ, μπορούν να υπογράψουν ακόμη και τώρα σύμβαση με το λειτουργό της αγοράς ηλεκτρισμού στην επιδοτούμενη τιμή που ίσχυε όταν έγινε δεκτή η αίτηση για fast track.
Το κόστος
Με βάση τις υπάρχουσες πληροφορίες από το σύνολο των αιτήσεων που έχουν γίνει, η ρύθμιση, με την τελική της διατύπωση, θα αφορά σε φωτοβολταϊκά πάρκα συνολικής ισχύος 150 MW. Πρακτικά αυτό σημαίνει, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, ότι η ετήσια επιβάρυνση για το ΛΑΓΗΕ θα φτάσει τα 80 εκατ. ευρώ ετησίως για 20 χρόνια. Σε περίπτωση που τα εν λόγω πάρκα υποστούν αναδρομικό κούρεμα στις τιμές τους (με βάση τις ρυθμίσεις που προωθεί το ΥΠΕΚΑ) η ετήσια επιβάρυνση που θα προκύψει τελικώς θα είναι 45 εκατ. ευρώ.
Διαμαρτυρίες
Το γεγονός αυτό έχει ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών, τόσο από τους επενδυτές ΑΠΕ που λειτουργούν επενδύσεις (είτε φωτοβολταϊκές, είτε αιολικές κ.λπ.) καθώς υπάρχει ο φόβος ότι τα απαιτούμενα χρήματα θα αυξήσουν περεταίρω το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ και συνεπώς το χρόνο πληρωμής των σημερινών παραγωγών, όσο και από τους φορείς των καταναλωτών και κυρίως των βιομηχανικών, οι οποίοι θα πρέπει να πληρώσουν μεγαλύτερα ποσά για ΕΤΜΕΑΡ.
Διευκρινίσεις ΥΠΕΚΑ
Επί του θέματος, αρμόδιες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής διευκρίνιζαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η τροπολογία αναφορικά με τις ενεργειακές επενδύσεις που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς "fast track" θα εξετασθεί εφόσον κατατεθεί.
Οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι η σχετική συζήτηση στη Βουλή δεν κατέληξε σε κείμενο συγκεκριμένης τροπολογίας, ενώ πρόσθεταν ότι δεν υπάρχει μέχρι στιγμής σχετική συμφωνία των υπουργείων ΠΕΚΑ, Ανάπτυξης και του Invest in Greece ως προς την σχετική ρύθμιση.
Δήλωση του Δ. Παναγάκου
Ο ένας εκ των δύο άμεσα ενδιαφερόμενων επενδυτών, ο Δημήτρης Παναγάκος, επικεφαλής της Solar Cells Hellas, έκανε τις εξής δηλώσεις μιλώντας στο capital.gr: «Βρισκόμαστε εγκλωβισμένοι, ως επενδυτές, σε μια κατάσταση για την οποία ουδεμία ευθύνη φέρουμε».
Όπως τονίζει ο κ. Παναγάκος, η εταιρεία του εμπιστεύτηκε έναν νόμο της ελληνικής κυβέρνησης με υπογραφή από εννέα υπουργούς και τα έργα που σχεδίαζε υπήχθησαν στο νόμο των στρατηγικών επενδύσεων για πάρκα συνολικής ισχύος 300MW.
«Για τα έργα αυτά έχουμε αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για διατήρηση του εργασιακού δυναμικού στο εργοστάσιο της Πάτρας, έχουμε δεσμευτεί για νέες προσλήψεις και επιπλέον προχωρήσαμε σε μελέτες, δαπανήσαμε χρήματα για αγορές γης, προχωρήσαμε σε συγκεκριμένα έξοδα. Με βάση το νόμο θα έπρεπε σε 45 ημέρες να έχουμε αδειοδοτηθεί, όμως δύο χρόνια μετά και τα έργα δεν έχουν γίνει. Συναντήσαμε απίστευτες καθυστερήσεις από υπηρεσίες και γραφειοκρατία», αναφέρει ο κ. Παναγάκος. Και προσθέτει: «Εμείς δεν αναλάβαμε καμία πρωτοβουλία. Οι εργαζόμενοι και το εργατικό κέντρο της Πάτρας ήρθαν στη βουλή και εξέθεσαν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε. Με την τροπολογία που δεν ξέρουμε εάν θα κατατεθεί, μας επιτρέπουν να κάνουμε 60 MW από τα 300MW. Στην πραγματικότητα και πάλι χαμένοι είμαστε. Βρισκόμαστε ενώπιον μιας τεράστιας αδικίας, εμάς ποιος θα μας αποζημιώσει για όλα αυτά;».
Ο ίδιος τονίζει ότι στο εργοστάσιο της εταιρείας του γίνονται κανονικά οι πληρωμές και έχει διατηρηθεί το εργατικό δυναμικό. Επίσης απαντά ότι η ένταξη των συγκεκριμένων πάρκων, δε θα επιβαρύνει το κόστος στο ηλεκτρικό σύστημα, καθώς το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ δεν οφείλεται στις ΑΠΕ αλλά στις επιδοτήσεις των μονάδων φυσικού αερίου και στην αποζημίωση που λαμβάνουν ως Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ). Αυτά τα χρήματα δημιουργούν το έλλειμμα, το οποίο είναι λογιστικό και όχι πραγματικό, καταλήγει ο κ. Παναγάκος.