Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Υποβρύχια καλώδια για Βόρειο και κεντρικό Αιγαίο, Δωδεκάνησα και Κρήτη

Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών του Βορείου και Κεντρικού Αιγαίου, των Δωδεκανήσων, αλλά και της Κρήτης, με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού, είναι τα βασικά έργα που μελετούν σχετικές επιτροπές του ΔΕΣΜΗΕ, στο πλαίσιο της συμπλήρωσης και επέκτασης της Μελέτης Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς (ΜΑΣΜ 2010-2014).

Η πρώτη προσέγγιση του ΔΕΣΜΗΕ έχει δοθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και σύντομα θα παρουσιαστεί σε ευρύτερο κύκλο. Ο νέος νόμος για την προώθηση των ΑΠΕ προβλέπει ότι σε ένα 6μηνο από τη δημοσίευσή του θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός ανάπτυξης του δικτύου, καθώς η παράμετρος αυτή θεωρείται πρωτεύουσα για την επίτευξη των στόχων του «20-20-20», αφού με τα τωρινά δεδομένα υπάρχει πρόβλημα στην «υποδοχή» και μεταφορά του «πράσινου» δυναμικού. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ίδιος ο ΔΕΣΜΗΕ στην προ μηνών μελέτη του για το Σύστημα Μεταφοράς (ΜΑΣΜ) επισημαίνει ότι για την ευστάθεια του συστήματος είναι αναγκαίος ο... περιορισμός της διείσδυσης των αιολικών πάρκων.

«Έχει γίνει μια πρώτη μελέτη από το ΔΕΣΜΗΕ, η οποία συμπληρώνεται και θα παρουσιαστεί σύντομα, που αφορά τις ανάγκες μέχρι το 2014, και περιλαμβάνει το σχεδιασμό των δικτύων, τόσο για τον ηπειρωτικό χώρο, όσο και για την διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου, με στόχο να καλυφθούν οι ανάγκες που προβλέπουμε για το 2020, τα 10.000 περίπου επιπλέον μεγαβάτ» δηλώνει στο energypress η Τίνα Μπιρμπίλη.

Ηπειρωτικό σύστημα

Όσον αφορά το ηπειρωτικό σύστημα, απαραίτητα έργα είναι για παράδειγμα τα Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) στην Αργυρούπολη και στη Πελοπόννησο, οι Γραμμές Μεταφοράς (400 και 150 κιλοβόλτ) επίσης σε Πελοπόννησο, Εύβοια, ακόμη και 95 υποσταθμοί σε όλη την χώρα, με το κόστος κατασκευής μόνο για τους τελευταίους να υπολογίζεται σε 350 με 400 εκατ. ευρώ.

Διασύνδεση νησιών

Όσον αφορά τις υποβρύχιες διασυνδέσεις, στην τελευταία ΜΑΣΜ περιλαμβάνονται η δικτύωση των Κυκλάδων και η σύνδεση της Εύβοιας με τη Νέα Μάκρη, έργα των οποίων έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, στην επέκταση την οποία μελετάει σήμερα ο ΔΕΣΜΗΕ περιλαμβάνονται:

• Πρώτον, η διασύνδεση των νησιών του Βορείου και Κεντρικού Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα με τη σύνδεση στο Βορρά να γίνεται στη Νέα Σάντα της Καβάλας και στο Νότο στη Λάρυμνα.

• Δεύτερον, η σύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, ένα δύσκολο έργο, το οποίο συνδυάζεται με τη διασύνδεση και των Δωδεκανήσων.

Ο στόχος που έρχονται να ικανοποιήσουν οι υποβρύχιες διασυνδέσεις είναι τριπλός: Πρώτον να κλείσουν οι κοστοβόρες και ρυπογόνες μικρές πετρελαϊκές μονάδες που λειτουργούν σήμερα στα νησιά, με παράλληλη ενίσχυση της ασφάλειας ηλεκτροδότησης, δεύτερον να μπορεί να αξιοποιηθεί το αιολικό δυναμικό των νησιών με τη μεταφορά του ρεύματος στο σύστημα και τρίτον να διευκολυνθούν οι επενδύσεις τις οποίες έχουν σχεδιάσει ιδιώτες επιχειρηματίες ή θα κληθούν να αναλάβουν στο πλαίσιο των διαγωνισμών για τα υπεράκτια αιολικά που θα «βγάλει» το ΥΠΕΚΑ.

«Θα σχεδιάσουμε τις διασυνδέσεις λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους, αλλά δεν θα αφήσουμε να αναπτυχθούν με άναρχο τρόπο οι ΑΠΕ στο Αιγαίο» δηλώνει η Τίνα Μπιρμπίλη, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δεν θα κάνουμε το Αιγαίο ζέμπρα, απλώνοντας καλώδια παντού».

Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι τώρα μιλάμε για την πρώτη φάση συμπλήρωσης της ΜΑΣΜ η οποία αφορά το στρατηγικό σχεδιασμό. Οι κανονικές και πλήρεις μελέτες, με τα κοστολογικά στοιχεία κ.λπ. είναι δουλειά που θα γίνει αργότερα.

Χρηματοδότηση

Παράγοντες της αγοράς υπολόγιζαν πάντως ότι, για να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει το υπουργείο, θα πρέπει να επενδυθούν στα δίκτυα μεταφοράς, ποσά διπλάσια από την αξία του υφιστάμενου δικτύου του ΔΕΣΜΗΕ. Από που λοιπόν θα βρεθούν τα κεφάλαια για να γίνουν όλα αυτά τα δίκτυα αξίας αρκετών δισ. ευρώ, τα οποία απαιτούνται για να «μπουν» στο σύστημα 10.000 καινούργια πράσινα μεγαβάτ μέχρι το 2020;

Η χρηματοδότηση θα γίνει με τρείς τρόπους, δηλώνει στο energypress η Τίνα Μπιρμπίλη: «Ο ένας είναι μέσα από την ΔΕΗ, η οποία, βέβαια, εισπράττει χρήματα από τα τέλη δικτύου που τα πληρώνουμε όλοι μας. Υπάρχουν, δεύτερον, οι πόροι από το ΕΣΠΑ όπου έχουμε δεσμεύσει κάποια κονδύλια, για παράδειγμα για τη διασύνδεση των Κυκλάδων, που είναι ένα πολύ μεγάλο έργο. Και τρίτον, υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδότησης από τους ίδιους τους κατασκευαστές του δικτύου, με μια προσαύξηση στην τελική τιμή. Με αυτό τον τριπλό σχεδιασμό μπορούμε να πετύχουμε τον στόχο που έχουμε θέση για το 2020. Αν δεν υπάρξει ανάπτυξη δικτύων δεν θα μπορέσει να υπάρξει και ενεργειακή ανάπτυξη στην χώρα».

Θοδωρής Παναγούλης



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα