Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Στα κατεχόμενα για ψευδοκαύσιμα οι Κύπριοι

Σε συνεχή ανοδική πορεία, με μικρά ενδιάμεσα διαλείμματα, βρίσκονται από την αρχή του χρόνου οι τιμές πώλησης πετρελαιοειδών, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πληρώνουν έως και 1,418 ευρώ για κάθε λίτρο καυσίμου με το οποίο ανεφοδιάζουν το όχημά τους. Συνεπεία τούτου, ολοένα και περισσότεροι Ελληνοκύπριοι, ακόμη κι εταιρείες, μεταβαίνουν, επί καθημερινής βάσεως, στα κατεχόμενα για αγορά καυσίμων, αφού οι τιμές πώλησης πετρελαιοειδών δεν ξεπερνούν το ένα ευρώ ανά λίτρο.

Ως απότοκο τούτου, το κράτος από τη μια χάνει σημαντικά έσοδα, ενώ από την άλλη πολλοί πρατηριούχοι, και ειδικότερα όσοι έχουν πρατήρια κοντά στα οδοφράγματα και γενικά στην Πράσινη Γραμμή, βλέπουν τον κύκλο εργασιών τους να μειώνεται δραματικά και αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα βιωσιμότητας.

Σε μια προσπάθεια, πάντως, περιορισμού του φαινομένου, το Τμήμα Τελωνείων ανακοίνωσε ότι θα εντατικοποιήσει τους ελέγχους που διενεργεί, σε σημεία διέλευσης από τα κατεχόμενα, με στόχο την τήρηση των νομοθεσιών για τα καύσιμα.

Οι αριθμοί που δείχνουν το πρόβλημα

Σύμφωνα, πάντως, με τα Παρατηρητήρια Λιανικών Τιμών Καυσίμων και τα Εβδομαδιαία Δελτία Τιμών Καυσίμων που δημοσιεύονται στην επίσημη ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή, οι τιμές πώλησης καυσίμων σήμερα έχουν ως εξής:

* Η τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων κυμαίνεται από 1,298 έως 1,369 ευρώ το λίτρο, με τη μέση τιμή να φθάνει το 1,322 ευρώ το λίτρο σε σχέση με 1,224 ευρώ το λίτρο την 1η Ιανουαρίου.

* Η τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης 98 οκτανίων κυμαίνεται από 1,337 έως 1,418 ευρώ το λίτρο, με τη μέση τιμή να φθάνει το 1,379 ευρώ το λίτρο, σε σχέση με 1,27 ευρώ το λίτρο την Πρωτοχρονιά.

* Η τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης κυμαίνεται από 1,318 έως 1,379 ευρώ το λίτρο σε σχέση με 1,238 ευρώ το λίτρο την 1η Ιανουαρίου.

Την ίδια ώρα, στα κατεχόμενα, η τιμή πώλησης των πετρελαιοειδών, λόγω κυρίως της κατρακύλας της τουρκικής λίρας, κυμαίνεται στα 80-85 σεντ. Δηλαδή, η διαφορά με τις ελεύθερες περιοχές αγγίζει ή και ξεπερνά τα 50 σεντ ανά λίτρο. Για τον λόγο αυτό, ολοένα και περισσότεροι Ελληνοκύπριοι μεταβαίνουν στα κατεχόμενα για να εφοδιάσουν τα οχήματά τους με καύσιμα. Μάλιστα, κατά τα Σαββατοκύριακα στα σημεία διέλευσης παρατηρείται αυξημένη κίνηση, με τα οχήματα να κάνουν σε κάποιες περιπτώσεις ουρά έξω από πρατήρια των κατεχομένων. Κι αυτό δεν είναι ένα αυθαίρετο συμπέρασμα, αλλά κάτι που μπορεί να το διαπιστώσει ο καθένας μας. Κι αν αυτό δεν είναι αρκετό για να καταδείξει το μέγεθος του προβλήματος, τότε τα στοιχεία της JCC μιλούν από μόνο του.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της JCC, το ποσό που πληρώθηκε με πιστωτικές κάρτες στα πρατήρια καυσίμων των κατεχομένων κατά το πρώτο μόνο τρίμηνο του 2018 άγγιξε τις 130 χιλιάδες ευρώ. Το ποσό αυτό, μάλιστα, είναι αυξημένο κατά 250% περίπου σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2017, όπου το αντίστοιχο ποσό δεν ξεπερνούσε τις 50 χιλιάδες ευρώ. Πέραν τούτου, ουδείς μπορεί να γνωρίζει και πόσα ξοδεύουν οι Ελληνοκύπριοι για καύσιμα στα κατεχόμενα πληρώνοντας μετρητά.

Μειωμένος κύκλος εργασιών

Τα όσα καταγράφονται πιο πάνω, πάντως, επιβεβαιώνονται και μέσα από τις δηλώσεις του Προέδρου του Συνδέσμου Πρατηριούχων Κύπρου, Στέφανου Στεφάνου, στη «Σημερινή» της Κυριακής. Μιλώντας, λοιπόν, στην εφημερίδα μας ο κ. Στεφάνου, αφού καταδίκασε το γεγονός, τόνισε πως, τους τελευταίους μήνες, παρατηρείται σημαντική μείωση στον κύκλο εργασιών των πρατηριούχων, με το πρόβλημα να είναι μεγαλύτερο στα πρατήρια που βρίσκονται κοντά στην Πράσινη Γραμμή. «Δυστυχώς, υπάρχουν πρατηριούχοι που αντιμετωπίζουν και θέμα βιωσιμότητας λόγω της μεγάλης μείωσης του κύκλου εργασιών τους», υπέδειξε, σημειώνοντας ότι, από εκτιμήσεις, ο κύκλος εργασιών σε πρατήρια κοντά στον Άγιο Δομέτιο και τις Βρυσούλλες έχει μειωθεί έως και 50%.

«Καταδικάζουμε, επαναλαμβάνω, το γεγονός, αλλά από πλευράς μας δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Το κράτος είναι εκείνο που πρέπει να διερευνήσει το ενδεχόμενο, εάν υπάρχουν περιθώρια για κάτι τέτοιο, να πάρει κάποια μέτρα. Κι αυτό επειδή είναι το κράτος που χάνει τα περισσότερα έσοδα, αφού ας μην ξεχνάμε ότι το 50-60% της τελικής τιμής στα καύσιμα καταλήγει στα ταμεία του», συμπλήρωσε, σημειώνοντας, ωστόσο, πως δύσκολα το κράτος θα μειώσει τους φόρους στα καύσιμα.

Εντατικοποιούνται οι έλεγχοι

Σε μια προσπάθεια περιορισμού του φαινομένου, το Τμήμα Τελωνείων ανακοίνωσε στα μέσα της βδομάδας ότι θα εντατικοποιήσει τους ελέγχους του στα σημεία διέλευσης, με στόχο την τήρηση των νομοθεσιών για τα καύσιμα. Όπως αναφέρεται, το Τμήμα Τελωνείων θα έχει την εξουσία να διενεργεί ελέγχους σε οχήματα και, σε περίπτωση που εντοπιστεί παράνομη μεταφορά πετρελαιοειδών και καυσίμων από τις κατεχόμενες περιοχές, θα γίνεται κατάσχεση και οι εμπλεκόμενοι θα υπόκεινται στις ανάλογες ποινές. Όπως αναφέρει:

1) Ο περί Φόρων Κατανάλωσης Νόμος αρ. 91(1) του 2014 παρέχει την εξουσία στους λειτουργούς του Τμήματος Τελωνείων να σταματούν και να ερευνούν οποιοδήποτε όχημα και να λαμβάνονται δείγματα για σκοπούς εργαστηριακού ελέγχου με σκοπό να κατακρατήσουν ή να κατάσχουν προϊόντα που υπόκεινται σε φόρο κατανάλωσης ο οποίος δεν έχει καταβληθεί. Η εν λόγω εξουσία επεκτείνεται και στο ίδιο το όχημα το οποίο υπόκειται σε κατάσχεση. Το εμπλεκόμενο πρόσωπο είναι ένοχο αδικήματος.

2) Η περιεκτικότητα σε θείο στο πετρέλαιο κίνησης που διατίθεται προς πώληση στις κατεχόμενες περιοχές είναι μεγαλύτερη του καθορισμένου ορίου προδιαγραφών που τηρείται στις ελεύθερες περιοχές τις Δημοκρατίας. Με την εμπορία ή και χρήση πετρελαιοειδών και καυσίμων, των οποίων οι προδιαγραφές δεν συνάδουν με τις προδιαγραφές που τηρούνται στις ελεύθερες περιοχές και καθορίζονται με Διάταγμα που εκδίδει ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, παραβιάζονται οι διατάξεις του περί Προδιαγραφών Πετρελαιοειδών και Καυσίμων Νόμου αρ. 148(Ι) του 2003.

3) Σε περίπτωση εντοπισμού υποθέσεων παράνομης μεταφοράς πετρελαιοειδών και καυσίμων από τις κατεχόμενες περιοχές, ανεξάρτητα αν βρίσκονται σε ξεχωριστά δοχεία (αυτοτελώς μεταφερόμενα), ή στη δεξαμενή καυσίμων (ντεπόζιτο) του ίδιου μεταφορικού μέσου, αυτά θα κατάσχονται και οι εμπλεκόμενοι θα υπόκεινται στις ποινές που προβλέπονται από τους πιο πάνω νόμους.

Σε δηλώσεις του στο Sigmalive με αφορμή την πιο πάνω ανακοίνωση, ο Διευθυντής του Τμήματος Τελωνείων Δημήτρης Χατζηκωστής εξήγησε πως τα πρόστιμα που μπορεί να επιβληθούν είναι επί τρεις φορές τη φορολογική επιβάρυνση και μπορεί να φθάσουν μέχρι και τις τρεις χιλιάδες ευρώ, αφού ο νόμος προνοεί μέγιστες ποινές για κάθε παράπτωμα. Μάλιστα, τόνισε ότι σε περίπτωση που εντοπιστεί όχημα με καύσιμα από τα κατεχόμενα, μπορεί να προχωρήσουν και στην κατάσχεσή του.

(του Μάριου Αδάμου, Σημερινή)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα