Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

ΑΔΙ σε λιγνίτες; Οι κατευθυντήριες της ΕΕ “δυσκολεύουν” το τοπίο

Χρήστος Στεφάνου

Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να υποβάλει στις Βρυξέλλες προς έγκριση το τελικό σχέδιο που έχει επεξεργαστεί η ΡΑΕ για το νέο μόνιμο μηχανισμό ΑΔΙ, καθώς επείγεται να έχει ένα καλό χαρτί στα χέρια της, ενόψει της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για τις 2 εταιρείες της ΔΕΗ τον Οκτώβριο.

 

Το σχέδιο αυτό προβλέπει τη δυνατότητα και οι λιγνιτικές μονάδες να συμμετέχουν στο νέο μηχανισμό που θα είναι ανταγωνιστικός.

 

Ωστόσο η έγκριση του σχεδίου δε θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, ενώ ήδη στην αγορά προετοιμάζονται αντιδράσεις, από ενδιαφερόμενα μέρη που θεωρούν ότι θίγονται.

 

Και το ερώτημα που προκύπτει είναι ποιες είναι οι πιθανότητες έγκρισης του σχεδίου εάν περιλαμβάνει και τους λιγνίτες όπως επιδιώκουν κυβέρνηση και ΔΕΗ. Έχουν βάση οι αντιρρήσεις; Υπάρχει έδαφος για να γίνουν δεκτές πιθανές ενστάσεις;

 

Νομικές πηγές, με τις οποίες συνομίλησε το Energypress θεωρούν ότι πολύ δύσκολα μπορεί να γίνει δεκτό το σχήμα που ετοιμάζεται και επικαλούνται τις προβλέψεις των κατευθυντήριων γραμμών της Κομισιόν για τις ενισχύσεις που σχετίζονται με την επάρκεια παραγωγής.

 

Ειδικότερα, οι συγκεκριμένες νομικές πηγές σημειώνουν ότι οι ενισχύσεις για την επάρκεια παραγωγής δεν είναι συμβατές εφόσον αντιβαίνουν στο στόχο της σταδιακής κατάργησης των επιζήμιων για το περιβάλλον επιδοτήσεων μεταξύ άλλων για τα ορυκτά καύσιμα.

 

Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές επικαλούμενες τις κατευθυντήριες γραμμές της Κομισιόν, “τα κράτη μέλη θα πρέπει να εξετάζουν εναλλακτικούς τρόπους για την επίτευξη επάρκειας παραγωγής οι οποίοι δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο στο στόχο της σταδιακής κατάργησης των περιβαλλοντικά ή οικονομικά επιζήμιων επιδοτήσεων, όπως η διευκόλυνση της διαχείρισης από την πλευρά της ζήτησης και η ενίσχυση της δυναμικότητας διασύνδεσης”.

 

Κατά συνέπεια η ένταξη της λιγνιτικής ηλεκτροπαραγωγής στο μόνιμο μηχανισμό καταρχήν αντιβαίνει στο στόχο της σταδιακής κατάργησης των επιδοτήσεων που είναι περιβαλλοντικά επιζήμιες.

 

Σύμφωνα πάντα με τους ίδιους νομικούς κύκλους το πρόβλημα της ασφάλειας εφοδιασμού μπορεί να αντιμετωπιστεί συνδυαστικά μέσω του μόνιμου μηχανισμού (στον οποίο δεν μπορούν καταρχήν να συμμετέχουν λιγνιτικές μονάδες) και της παράτασης του υφιστάμενου μηχανισμού διακοψιμότητας.

 

Καταλήγοντας υπογραμμίζουν ότι μόνο εάν δεν επαρκούν οι παραπάνω μηχανισμοί, θα μπορούσε ενδεχομένως να τεθεί θέμα ένταξης των αποεπενδυόμενων λιγνιτικών μονάδων σε μηχανισμό επάρκειας ισχύος.

 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα