Γιάννης Ελαφρός: Ούριος άνεμος για τα αιολικά πάρκα
Μπορεί να υπάρχουν σήμερα καλές ειδήσεις στην Ελλάδα της ύφεσης και μάλιστα στον τομέα της παραγωγής; Και όμως, το 2011 είναι μια εξαιρετική χρονιά όσον αφορά την έναρξη λειτουργίας αιολικών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Με τουλάχιστον 350 νέα εγκατεστημένα MW (μεγαβάτ), τα περισσότερα που τοποθετήθηκαν ποτέ στην Ελλάδα, τα αιολικά πάρκα δημιουργούν μια ανοδική αύρα «πράσινης ενέργειας». Καθώς όμως έρχεται σε επαφή με το καθοδικό ρεύμα της κρίσης, η εξέλιξη δεν είναι δεδομένη.
Η Ελλάδα έχει θέσει το στόχο των «τριών 20» έως το 2020: 20% μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, 20% εξοικονόμηση ενέργειας, 20% της συνολικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (40% στον ηλεκτρισμό). Σύμφωνα με τον καταμερισμό του υπ. Περιβάλλοντος, για να προσεγγιστεί το 20% από ΑΕΠ πρέπει να έχουν εισαχθεί 4.000 MW αιολικής ενέργειας μέχρι το 2014 και 7.500 MW μέχρι το 2010. Με λιγότερα από 1.500 MW σήμερα, ο στόχος δεν μοιάζει καθόλου εύκολος.
Και όμως, πέρα από τις θετικές επιπτώσεις για την κλιματική αλλαγή, η προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) φέρνει και άμεσο οικονομικό όφελος, πολύ περισσότερο, καθώς από το 2013 οι ρυπογόνοι μορφές ενέργειας θα επιβαρυνθούν και με το κόστος των δικαιωμάτων ρύπων.
Μελέτη του Μετσόβιου Πολυτεχνείου έδειξε ότι, το 2020, με 40% διείσδυση των ΑΠΕ στην ηλεκτρική ενέργεια το κόστος της μεγαβατώρας (MWh) θα είναι 99,7 ευρώ κατά μέσον όρο. Αντίθετα, εάν το μερίδιο των ΑΠΕ περιοριστεί στο 25%, τότε το μέσο κόστος ανεβαίνει στα 100,8 ευρώ.
Στις τιμές αυτές έχει υπολογιστεί και το κόστος των επενδύσεων που χρειάζονται οι ΑΠΕ. Σύμφωνα με την Ελληνική Επιστημονική Ενωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ) τα αιολικά είναι πιο οικονομικά από παραδοσιακές ρυπογόνους πηγές ενέργειας, όπως το φυσικό αέριο. Θα απαντήσουμε στο στοίχημα της αιολικής ενέργειας, με σεβασμό στη συνολική έννοια του περιβάλλοντος;
(ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 5/11/2011)