Τα νέα μέτρα «τρομάζουν» τους επενδυτές της αιολικής

Τα νέα μέτρα «τρομάζουν» τους επενδυτές της αιολικής

Τα νέα μέτρα «τρομάζουν» τους επενδυτές της αιολικής
23 05 2013 | 18:28

«Δυναμίτη» στα θεμέλια των μελλοντικών αιολικών επενδύσεων στην Ελλάδα θεωρούν τα στελέχη του κλάδου την πρόθεση του ΥΠΕΚΑ να  καταργήσει τη νομοθετική κατοχύρωση της «ταρίφας», η οποία πλέον θα καθορίζεται με απλή υπουργική απόφαση όπως και την προοπτική η τιμή να «κλειδώνει» μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του αιολικού πάρκου και την ηλέκτρισή του.

Συγκεκριμένα, το ΥΠΕΚΑ είχε ανακοινώσει πριν το Πάσχα τις προθέσεις του αυτές, αλλά η νομοθέτησή τους εκκρεμεί καθώς τα επείγοντα μέτρα «μπήκαν» στο πολυνομοσχέδιο. Τώρα το ΥΠΕΚΑ ετοιμάζει το «υπόλοιπο» των ρυθμίσεων που είχε εξαγγείλει (μεταξύ των οποίων και οι συγκεκριμένες διατάξεις) να το φέρει ως νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ.

Όπως υποστηρίζουν ωστόσο οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου, εάν επιμείνει το ΥΠΕΚΑ, υφίσταται ο κίνδυνος κατά τη διάρκεια της κατασκευής ενός έργου ο Υπουργός να αποφασίσει να μειώσει την τιμή πώλησης, με αποτέλεσμα να ανατραπεί το επιχειρηματικό σχέδιο με βάση το οποίο εγκρίθηκε η χρηματοδότηση.  Το γεγονός αυτό εισάγει αβεβαιότητα που είναι μη διαχειρίσιμη από οποιοδήποτε χρηματοδοτικό οργανισμό, με αποτέλεσμα - οι επενδύσεις Α.Π.Ε. στην Ελλάδα να αποκλείονται από χρηματοδότηση (μη  bankable).

Υποστηρίζουν επιπλέον ότι οι διατάξεις αυτές δεν προσφέρουν κανένα όφελος σε κανέναν (ούτε στο κράτος, ούτε στον ΛΑΓΗΕ, ούτε στο κόστος παραγωγής) αφού το ίδιο το ΥΠΕΚΑ διατρανώνει ότι η αιολική ενέργεια είναι φθηνή και διαβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να μειωθεί κι άλλο η τιμή της. «Ποιος ο λόγος λοιπόν να εισάγεται αυτή η απίθανη αβεβαιότητα για επενδύσεις που έχουν χρόνο ολοκλήρωσης 1-3 έτη τουλάχιστον μετά τη συμφωνία χρηματοδότησης»; αναρωτιούνται χαρακτηριστικά.

Επίσης το ΥΠΕΚΑ είχε ανακοινώσει την πρόθεσή του να καταργήσει την ετήσια αναπροσαρμογή της τιμής πώλησης που σήμερα γίνεται με το 50% του πληθωρισμού. Η διάταξη αυτή στερείται οικονομικής λογικής, υποστηρίζουν τα στελέχη του κλάδου και εξηγούν: «Οι επενδύσεις Α.Π.Ε. είναι επενδύσεις κεφαλαίου και έχουν υψηλό κεφαλαιουχικό κόστος και χρηματοοικονομικό κόστος κατά τη λειτουργία τους για την εξυπηρέτηση των δανείων τους. Το κόστος αυτό εξαρτάται ευθέως από τον πληθωρισμό, όπως άλλωστε από τον πληθωρισμό εξαρτάται το κόστος της οικονομίας και συνεπακόλουθα όλα τα υπόλοιπα κόστη λειτουργίας των επενδύσεων. Η προτεινόμενη ρύθμιση έχει τιμωρητικό και αναδρομικό χαρακτήρα. Καταλαμβάνει εν λειτουργία επενδύσεις και ανατρέπει τα επιχειρηματικά σχέδια στα οποία βασίστηκε η χρηματοδότησή τους».

Οι άνθρωποι της αιολικής ενέργειας φοβούνται ότι οι διατάξεις αυτές, προστιθέμενες στην αναδρομική εισφορά 10%, στην υποχρέωση εγγυοδοσίας και στη νέα φορολογία του τέλους κατοχής αδειών, θα ανακόψουν κάθε δυναμική που θα μπορούσε να έχει ο κλάδος στο βαθμό που ανακάμψει η ελληνική οικονομία.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

NEWSROOM