Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Στροφή στο ρεαλισμό για τον αγωγό Greek Stream – Συνάντηση Gazprom με Edison για αξιοποίηση του ελληνοϊταλικού ITGI

Μετά τα μεγάλα προβλήματα που συνάντησε το σχέδιο μεταφοράς Ρωσικού αερίου μέσω Ελλάδας στις αγορές της Ευρώπης, η ρωσική πλευρά φαίνεται να εγκαταλείπει την αρχική και μάλλον ουτοπική ιδέα της βόρειας όδευσης (Ελλάδα – Σκόπια – Σερβία - Ουγγαρία κ.λπ.) και να επικεντρώνει το βασικό ενδιαφέρον της στην κατεύθυνση προς Ιταλία με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει ο αδειοδοτημένος ελληνοϊταλικός αγωγός. Στο βαθμό βεβαίως που ξεπεραστούν τα προβλήματα συνεννόησης των Ρώσων με την Τουρκία, τα οποία όμως, πρέπει να σημειωθεί, θεωρούνται από Ρωσικές πηγές διαχειρίσιμα και πάντως όχι απαγορευτικά κινήσεων προετοιμασίας για την μελλοντική επέκταση του αγωγού Turkish Stream.

Η είδηση που κομίζει σήμερα το energypress δεν έτυχε δημοσιότητας στην Ελλάδα: Την περασμένη Παρασκευή 23 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε στο Μιλάνο συνάντηση μεταξύ του Προέδρου της Gazprom Alexey Miller  και του Διευθύνοντος Συμβούλου της Edison Bruno Lescoeur.

Σε λακωνική ανακοίνωση του ρωσικού κολοσσού αναφέρεται ότι συζητήθηκαν "θέματα υφιστάμενης και δυνητικής συνεργασίας" και ειδικότερα " η προμήθεια και οι προοπτικές ανάπτυξης των υποδομών φυσικού αερίου στην Ευρώπη".

Οι πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι οι δύο άνδρες και οι αντιπροσωπείες των δύο εταιρειών συζήτησαν διεξοδικά τις πιθανές εξελίξεις σχετικά με τον νότιο διάδρομο και βέβαια το σχέδιο της διέλευσης ρωσικού αερίου μέσω Ελλάδας προς την Ευρώπη.

Το γεγονός ότι ο ισχυρός άνδρας της Gazprom ταξίδεψε προσωπικά στην πρωτεύουσα του ιταλικού βορρά για να συναντήσει τη  διοίκηση της Edison, η οποία όπως είναι  γνωστό "κρατάει τα κλειδιά" του ελληνοϊταλικού αγωγού φυσικού αερίου «Ποσειδών» και ανήκει στον Όμιλο της Γαλλικής EDF, υποδηλώνει την προφανή σημασία των συζητήσεων και σηματοδοτεί μία νέα κινητικότητα γύρω από τον Νότιο Ευρωπαϊκό Αγωγό, την επαύριο μάλιστα της επίσκεψης και των επαφών στην Αθήνα κορυφαίων αμερικανών εκπροσώπων αλλά και της αποστολής στη Μόσχα του Γεν. Γραμματέα Διεθνών Οικον. Σχέσεων Γ. Τσίπρα ο οποίος συναντήθηκε με τον Ρώσο υπουργό Ενέργειας Novak.

Ποιο είναι το βασικό αντικείμενο αυτών των επαφών; Η αξιοποίηση του αδειοδοτημένου ελληνοϊταλικού αγωγού ως επέκταση του Turkish Stream, στην περίπτωση που φτάσει το Ρωσικό αέριο στα Ελληνοτουρκικά σύνορα, έτσι ώστε το αέριο να οδεύσει προς την Ιταλία μέσω της χώρας μας και υποθαλάσσιου αγωγού στην Αδριατική. Ο νέος αυτός «Νότιος Ευρωπαϊκός Αγωγός» θα τηρεί βεβαίως όλες τις προβλέψεις του τρίτου ενεργειακού πακέτου της Ε.Ε. (όπως επι παραδείγματι ο TAP), αποκτώντας έτσι χαρακτηριστικά  ρεαλιστικού και άρα υλοποιήσιμου έργου.

Των σχεδίων αυτών είναι ενήμερη η ελληνική κυβέρνηση και η ηγεσία του ΥΠΕΝ, τα βλέπουν μάλιστα θετικά, καθώς θα συμβάλλουν σημαντικά στην αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της Ελλάδας, χωρίς από την άλλη να δημιουργούν ρήγμα στις σχέσεις με την Ε.Ε.

Πλεονεκτήματα

Το ενδεχόμενο να αξιοποιηθεί το παλιό project του αγωγού ITGI ως μέρος του «ελληνικού αγωγού» είχε πέσει και παλιότερα στο τραπέζι των συζητήσεων με τους Ρώσους (Διαβάστε περισσότερα εδώ).  

Ο αγωγός ITGI είχε σχεδιαστεί, ως γνωστόν, για να μεταφέρει Αζέρικο αέριο από την Τουρκία στην Ιταλία μέσω Ελλάδος και με υποθαλάσσια σύνδεση στην Αδριατική, από την Ηγουμενίτσα στις Ιταλικές ακτές. Το project αυτό είχε παγώσει καθώς οι Αζέροι επέλεξαν τον αγωγό TAP ως προτιμητέα διαδρομή για το άνοιγμα του λεγόμενου “Νοτίου Διαδρόμου”. Ωστόσο, τα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου αγωγού είναι πολλά, όπως άλλωστε φροντίζουν να αναδεικνύουν οι επικεφαλής της εταιρείας «Ποσειδών», κοινής εταιρείας της κρατικής ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison, η οποία «τρέχει» τον αγωγό.

Το πρώτο πλεονέκτημα είναι ότι θα επισπευσθεί η όλη διαδικασία και θα αξιοποιηθεί η προεργασία που έχει γίνει (αλλά και τα χρήματα που έχουν ξοδευθεί) για να γίνουν οι προπαρασκευαστικές εργασίες και οι αδειοδοτήσεις του έργου. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο αγωγός αυτός συνεχίζει να είναι ενταγμένος στα λεγόμενα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχουν προτεραιότητα χρηματοδότησης.

Το δεύτερο πλεονέκτημα του συγκεκριμένου σεναρίου είναι ότι τον αγωγό ITGI και ειδικότερα το τμήμα Ελλάδας – Ιταλίας τον «τρέχει» η εταιρεία «Ποσειδών», κοινή εταιρεία της κρατικής ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison, η οποία ανήκει πλέον στην κρατική Γαλλική εταιρεία EDF. Και οι δύο χώρες, Ιταλία και Γαλλία, είχαν στηρίξει θερμά το project αυτό, συνεχίζουν, δε, να ενδιαφέρονται για την εξέλιξή του. Οι εκτιμήσεις συγκλίνουν, ότι εάν επιλεγεί η αναβίωση του ITGI, η πολιτική υποστήριξη Γαλλίας και Ιταλίας (μιας χώρας, μάλιστα, που θεωρείται “φιλορωσική” σε ευρωπαϊκό επίπεδο) θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα ισχυρό μέτωπο για να μετριαστούν ή να διασκεδαστούν οι αντιρρήσεις της Κομισιόν για τον αγωγό Turkish Stream.

Το τρίτο πλεονέκτημα είναι βεβαίως ότι ενισχύεται η εμπορική προοπτική του όλου εγχειρήματος, καθώς μπαίνει στο παιχνίδι η Ιταλική και η Γαλλική αγορά φυσικού αερίου. Είναι γνωστό ότι οι αγωγοί εξαρτώνται πρώτα απ΄όλα από το αν θα βρεθούν πελάτες που να απορροφήσουν τις μεταφερόμενες ποσότητες.

Υπενθυμίζεται ότι οι συζητήσεις που έκανε η Ελληνική κυβέρνηση (επί υπουργίας Λαφαζάνη) με τους Ρώσους, αφορούσαν την κατασκευή αγωγού επί ελληνικού εδάφους (Greek Stream) ο οποίος θα αποτελούσε συνέχεια του Turkish Stream, παραλαμβάνοντας Ρωσικό αέριο από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και μεταφέροντάς το στα σύνορα με τη FYROM προκειμένου στη συνέχεια μέσω Σερβίας και Ουγγαρίας να κατευθυνθεί στην Κεντρική Ευρώπη.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A