Skip to main content
Menu
English edition

Ρεύμα ανατροπών στην ηλεκτρική ενέργεια – Νέες τάσεις και καινοτομίες φέρνει η απελευθέρωση

Χρήστος Στεφάνου

Μια σειρά από καινοτομίες που αλλάζουν τον τρόπο που διαχειριζόμαστε την ενεργειακή κατανάλωση του σπιτιού μας και της επιχείρησής μας και δημιουργούν αξία και οφέλη για καταναλωτές και παρόχους, συνοδεύουν την απελευθέρωση της αγοράς και έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους και στη χώρα μας.

Όπως έχει δείξει και η εμπειρία από άλλες πιο ώριμες αγορές, το άνοιγμα της αγοράς δεν εξαντλείται μόνο στην προσφορά ηλεκτρικής ενέργειας από εναλλακτικούς παρόχους, αλλά συνήθως εκτείνεται στο τεράστιο απόθεμα της εξοικονόμησης ενέργειας και της ενεργειακής αποδοτικότητας, εκεί όπου συνήθως οι νέοι παίκτες εισάγουν καινοτομίες και αλλάζουν τους όρους του παιχνιδιού.

Έτσι αντί για παράδειγμα ο πάροχος να εστιάζει στην προσφορά χαμηλότερης τιμής ανά κιλοβατώρα, προσφέρει στον πελάτη ένα συνολικό πακέτο που οδηγεί σε βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας, μείωση της κατανάλωσης και οικονομικά οφέλη, που δεν εξαντλούνται στα λίγα σεντς ανά κιλοβατώρα που είναι η διαφορά κόστους μεταξύ των διαφόρων παρόχων.

Ειδικά όταν πρόκειται για μεγαλύτερους επαγγελματικούς πελάτες, όπως αλυσίδες καταστημάτων αλλά και οικιακούς, οι παρεμβάσεις ενεργειακής αποδοτικότητας, με την αξιοποίηση της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών, αλλάζουν εντελώς την κατανάλωση ενέργειας. Σε αυτές τις κατηγορίες πελατών τα οφέλη είναι πολύ πιο εμφανή, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται να υπάρχει όφελος και στην οικιακή κατανάλωση, ανάλογα με το προφίλ του πελάτη.

Το πακέτο εξοικονόμησης περιλαμβάνει συνήθως κάποιες συγκεκριμένες παρεμβάσεις και δυνατότητες που "ξεκλειδώνουν" τα οφέλη της ενεργειακής αποδοτικότητας. Έτσι για παράδειγμα ένας καταναλωτής μπορεί σε πρώτη φάση να παρακολουθεί την κατανάλωσή του και σε επόμενο στάδιο ακόμη και να παρεμβαίνει στην κατανάλωση ανοιγοκλείοντας κάποιες συσκευές.

Όπως έχει δείξει η εμπειρία από άλλες αγορές, ο πάροχος μπορεί να συμβάλει ενεργά στην βελτίωση του ενεργειακού προφίλ του πελάτη, «επενδύοντας» σε αυτόν, προκειμένου να περιορίσει την ενεργειακή σπατάλη μέσω ήπιων παρεμβάσεων και αξιοποίησης των τεχνολογιών σύγκλισης πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών.

Για παράδειγμα, σε μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ, ένας πάροχος μπορεί να βοηθήσει τον πελάτη του μέσω τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών να ελέγξει αποτελεσματικά την κατανάλωση και να εξοικονομήσει ενέργεια ως αποτέλεσμα συγκεκριμένων δράσεων, όπως πχ να μη μένουν ανοιχτά τα κλιματιστικά, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τα φώτα κλπ.

Οι τεχνολογίες σύγκλισης επιτρέπουν οι παρεμβάσεις εξοικονόμησης να μη γίνονται με ανθρώπινη παρέμβαση (πχ από το θυρωρό) αλλά με αυτοματοποίηση των διαδικασιών μέσω λογισμικού και σενσόρων.

Όπως έχει δείξει η διεθνής εμπειρία αλλά και τα διεθνή στάνταρ, από τέτοιες παρεμβάσεις εξορθολογισμού της κατανάλωσης η εξοικονόμηση κυμαίνεται στο 3-5%.

Έτσι για παράδειγμα μια αλυσίδα καταστημάτων με ετήσια κατανάλωση 250 χιλιάδες κιλοβατώρες, μπορεί να εξοικονομήσει από 80 έως 180 χιλιάδες ευρώ ετησίως, ποσό που μπορεί να αποπληρώσει σε πρώτη φάση το κόστος της επένδυσης και στη συνέχεια να «κληρονομηθεί» ως μόνιμο όφελος στον πελάτη.

Η απόσβεση σε τέτοιου είδους επενδύσεις μπορεί να γίνει μέσα σε 18 έως 24 μήνες (ανάλογα πάντα με το προφίλ της κατανάλωσης). Στο εξωτερικό μάλιστα έχουν καταγραφεί διάφορα σχήματα χρηματοδότησης της επένδυσης, που επιτρέπουν και στον πελάτη να μην πληρώσει για το κόστος των επεμβάσεων αλλά και στον προμηθευτή να εξασφαλίσει την αποπληρωμή και τα οφέλη από το χτίσιμο ενός ισχυρού πελατειακού χαρτοφυλακίου. Άλλωστε όπως και στην κινητή τηλεφωνία, η επιδότηση συσκευής συνοδεύεται με μακροχρόνιο συμβόλαιο παραμονής στην εταιρεία, το ίδιο μπορεί να συμβεί και στον ηλεκτρισμό.

Έξυπνοι μετρητές

Ακόμη περισσότερα βήματα θα γίνουν με την εγκατάσταση των “έξυπνων μετρητών” που θα αλλάξουν οριστικά τον τρόπο που καταναλώνεται η ενέργεια σε τρία στάδια:

Α. monitoring της κατανάλωσης. Σε πρώτη φάση με τον έξυπνο μετρητή μπορούμε να ενημερωθούμε εάν έχουμε κάποια συσκευή ανοιχτή, σπαταλάμε ρεύμα κλπ.

Β. Controlling της κατανάλωσης. Με την εγκατάσταση σενσόρων θα μας δίνεται η δυνατότητα παρεμβάσεων: να μειώνουμε την ένταση του κλιματιστικού ανάλογα με τη θερμοκρασία, να κλείνουμε ανοιχτά φώτα ή ξεχασμένες συσκευές ακόμη και όταν λείπουμε ή και το αντίθετο να ανάβουμε το κλιματιστικό όταν πλησιάζουμε στο σπίτι μας από τη δουλειά.

Γ. Demand Response. Στο τρίτο στάδιο πλέον ο καταναλωτής συμμετέχει ενεργά και ελέγχει την κατανάλωσή του αποκομίζοντας οικονομικά οφέλη στο λογαριασμό του. Για παράδειγμα περιμένει να ανάψει το πλυντήριο τις ώρες που υπάρχει περίσσευμα φθηνής ενέργειας στο σύστημα.

Κάποιοι πάροχοι πάντως δεν περιμένουν την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών από το διαχειριστή του δικτύου και ήδη προσφέρουν σε πελάτες τους τη δυνατότητα εγκατάστασης έξυπνου μετρητή μέσα στο σπίτι, πίσω από το συμβατικό μετρητή, που επιτρέπει την καλύτερη διαχείριση της κατανάλωσης και δίνει δυνατότητες εξοικονόμησης, παρακολούθησης και ελέγχου της κατανάλωσης.

Σημειώνεται τέλος ότι όσο οι τεχνολογίες ωριμάζουν τόσο τα κόστη μειώνονται και άρα η απόσβεση μπορεί να γίνει πιο γρήγορα με μεγαλύτερα οφέλη για τους παρόχους και τους καταναλωτές. 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα