Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Με ελληνική υπογραφή το εργαλείο VECTO για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τις εκπομπές CO2 από βαρέα οχήματα

Γιάννα Παπαδημητρίου

Την πρώτη ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις εκπομπές CO2 από βαρέα οχήματα ενέκρινε πριν από λίγες ημέρες το Ευρωκοινοβούλιο. Σύμφωνα με αυτή, οι εκπομπές CO2 από βαρέα οχήματα θα πρέπει να μειωθούν κατά 30% μέχρι το 2030, με ενδιάμεσο στόχο τη μείωση κατά 15% μέχρι το 2025. Επίσης, κάθε αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει μέχρι το 2025 να διασφαλίσει ότι τουλάχιστον το 2% των νέων πωλήσεών της θα αφορά οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Καθοριστικό ρόλο για την επιτυχημένη υλοποίηση της συγκεκριμένης νομοθεσίας αναμένεται να παίξει ένα εργαλείο προσομοίωσης που φέρει το όνομα VECTO (Vehicle Energy Consumption calculation TOol), η χρήση του οποίου έχει στόχο να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα των μεταφορών.

Γι’ αυτό, εξάλλου, και το VECTO που χρησιμοποιείται πλέον υποχρεωτικά από τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλη την Ευρώπη από τις αρχές του 2019.

Συγκεκριμένα, το VECTO υπολογίζει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από κάθε φορτηγό που βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής μιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Στη βάση των υπολογισμών του VECTO, πιστοποιείται ότι η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CO2 κάθε οχήματος συνάδουν με τις σχετικές προδιαγραφές και απαιτήσεις.

Η ανάπτυξη του VECTO φέρει ελληνική υπογραφή, καθώς καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε ένας συμπατριώτης μας, ο Δημήτρης Σαββίδης, στέλεχος  της Γενικής Διεύθυνσης Δράσης για το Κλίμα (Directorate General Climate Action, DG-CLIMA) στο Τμήμα Μεταφορές C4. Είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη και την εφαρμογή της πολιτικής της ΕΕ σχετικά με τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα βαρέα επαγγελματικά οδικά οχήματα.

Οι προσπάθειες για την ανάπτυξη του VECTO ξεκίνησαν στις αρχές της τρέχουσας δεκαετίας, σε στενή συνεργασία με τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, έχοντας την υποστήριξη της Κομισιόν, η οποία συμφώνησε στη διάθεση ποσού άνω των 4 εκατ. ευρώ για την έρευνα και την ανάπτυξη του συγκεκριμένου εργαλείου.

Ο Δ. Σαββίδης ανέλαβε ρόλο στο συγκεκριμένο project από το 2013 και, μαζί με τους συνεργάτες του, οργάνωσε και επέβλεψε τα διάφορα στάδια της ανάπτυξης του VECTO.

Η ακρίβεια και τα χαρακτηριστικά του VECTO είναι τέτοια που θεωρείται διεθνώς πιο προηγμένο από το αντίστοιχο εργαλείο που έχει αναπτυχθεί και χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ.

Οι προσπάθειες για την περαιτέρω εξέλιξη του VECTO δε σταματούν και ο Δ. Σαββίδης συνεχίζει να συνδράμει στην ανάπτυξή του.

Το εργαλείο προσομοίωσης VECTO

Το εργαλείο προσομοίωσης VECTO αναπτύχθηκε για τον καθορισμό των εκπομπών CO2 και της κατανάλωσης καυσίμου από βαρέα οχήματα (φορτηγά, νταλίκες, λεωφορεία), μικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων.

Από τις αρχές του 2019, η εφαρμογή του είναι υποχρεωτική για τα νέα φορτηγά που εμπίπτουν στις προς πιστοποίηση κατηγορίες που ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Οι μετρήσεις του VECTO για κάθε νέο φορτηγό παρακολουθούνται και αναφέρονται στην Κομισιόν, ενώ είναι και δημόσια διαθέσιμες.

Τα δεδομένα στη βάση των οποίων το VECTO «τρέχει» τις προσομοιώσεις της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2 σε τυποποιημένους κύκλους οδήγησης περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, παραμέτρους για την αντίσταση κύλισης, την αντίσταση αέρα, τις μάζες και αδράνεια, την τριβή του κιβωτίου ταχυτήτων, την βοηθητική ισχύ και τις επιδόσεις του κινητήρα.

Μπορείτε να «κατεβάσετε» και να τρέξετε από τον υπολογιστή σας το VECTO από εδώ.

Το βιογραφικό του Δ. Σαββίδη

Ο Δρ Σαββίδης  γεννήθηκε στις 30 Μαΐου 1974 στην Κοζάνη. Σπούδασε Τεχνολόγος Μηχανικός Οχημάτων στο Τμήμα Οχημάτων της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών (Σ.Τ.ΕΦ) του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης και συνέχισε σε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Leeds της Αγγλίας στη Μηχανολογία-Μηχανική (Master of Science, MSc in Mechanical Engineering).

Από τον Οκτώβριο του 2001 μέχρι το Σεπτέμβριο του 2003 εργάστηκε στην Αγγλία, και συγκεκριμένα στην εταιρεία Iveco, ως μηχανικός εγκρίσεων τύπου (Homologation Engineer).

Το Νοέμβριο του 2002 του απονεμήθηκε υποτροφία από το πανεπιστήμιο του Leeds και το Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC) για επιπλέον μεταπτυχιακές σπουδές, με θέμα τις εκπομπές ρύπων από κινητήρες μέσων μεταφοράς (Master of Science in Transport Engine Emissions).

Από τον Ιούνιο του 2010 μέχρι τον Ιούνιο του 2012 εργάστηκε στις Βρυξέλλες, ως αποσπασμένος Εθνικός Εμπειρογνώμονας (Seconded National Expert) της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή [Γενική Διεύθυνση Βιομηχανίας και Επιχειρήσεων-Directorate General Industry and Enterprise (DG-ENTR), Τομέας Μηχανημάτων (Unit G4)], υπεύθυνος για την τροποποίηση της κοινοτικής οδηγίας 97/68/EC σχετικά με τις εκπομπές ρύπων από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης των μη οδικών κινητών μηχανημάτων (Non-Road Mobile Machinery), η οποία στοχεύει στην προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών μελών που αφορούν τα πρότυπα.

Ανακηρύχθηκε Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Leeds, τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών τον Μάιο του 2011. Θέμα της Διδακτορικής του διατριβής ήταν οι «Εκπομπές ρύπων από κινητήρες μέσων μεταφοράς σε πραγματικές συνθήκες».

Από το 2003 μέχρι το 2010 εργάστηκε ως Εργαστηριακός Συνεργάτης στο τμήμα Οχημάτων του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης ως Εργαστηριακός Συνεργάτης. Διετέλεσε καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας στο Βέλγιο, στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών/Μηχανικών Οχημάτων στη Σχολή Εφαρμοσμένης Μηχανικής, από το 2010 έως το 2014.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα