Skip to main content
Menu
English edition

Μ. Καϊταντζίδης: Εκτός λειτουργίας το καλώδιο Ελλάδας-Ιταλίας

Εκτός λειτουργίας για αρκετούς μήνες του 2014 θα τεθεί το υποβρύχιο καλώδιο που συνδέει τα δίκτυα Ελλάδας και Ιταλίας, σύμφωνα με ανακοίνωση - προειδοποίηση του ΑΔΜΗΕ και της ιταλικής TERNA που διαχειρίζονται τη χωρητικότητά του.
Η λειτουργία του καλωδίου έγινε προβληματική με συχνές διακοπές λόγω βλαβών, από τον περασμένο Ιούλιο, οπότε και οι δύο διαχειριστές συμφώνησαν τη μείωση της δυναμικότητά τους από 500 σε 200 μεγαβάτ.

Η συνέχιση των τεχνικών προβλημάτων οδήγησε στην πλήρη διακοπή της λειτουργίας του από τις 23 Οκτωβρίου. Ως συνέχεια και μετά τη διαπίστωση από την πλευρά της ΤERNA, ότι η επίλυση του τεχνικού προβλήματος και η επαναφορά της λειτουργίας του καλωδίου σε πλήρη ισχύ, θα απαιτήσει εκτεταμένες εργασίες στις εγκαταστάσεις επί ιταλικού εδάφους και στο σύνολο του καλωδίου, ανακοινώθηκε η πλήρης διακοπή (complete outage) της λειτουργίας του για το επόμενο απροσδιόριστο χρονικό διάστημα.

Ωστόσο σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς που δραστηριοποιούνται στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, τα τεχνικά προβλήματα του καλωδίου, αξιοποιούνται προσχηματικά από την ιταλική πλευρά για τον περιορισμό των εισαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας στο ιταλικό σύστημα.

Όπως αναφέρουν οι ίδιοι, η ιταλική αγορά δέχεται και αυτή, όπως και η ελληνική εξάλλου, μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, με προφανείς επιπτώσεις στη λειτουργία των μονάδων που είναι συνδεμένες με το σύστημα (μονάδες συμβατικών καυσίμων), οι οποίες υπερκαλύπτουν τη ζήτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι την Άνοιξη, σε πολλές περιπτώσεις ο ΑΔΜΗΕ ζητούσε από τον ΤΕRΝΑ να δεχτεί μεγαλύτερες ποσότητες από τις προγραμματισμένες, λόγω περίσσειας στο ελληνικό σύστημα και ο ΤΕRΝΑ αντιπρότεινε να στείλει στην Ελλάδα ποσότητες ηλεκτρικού με μηδενική τιμή (!!!).

Με τα δεδομένα αυτά η ιταλική πλευρά δεν είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένη από το γεγονός ότι το υποβρύχιο καλώδιο χρησιμοποιείται πρωτίστως για εξαγωγές ποσοτήτων ενέργειας προς Ιταλία, παρά για ανταλλαγές όπως είναι ο επιχειρηματικός σχεδιασμός του. Επιπλέον διατυπώνονται ενστάσεις και για το ότι το καλώδιο χρησιμοποιείται προκειμένου να διοχετευθεί στην Ιταλία ηλεκτρική ενέργεια προέλευσης τρίτων χωρών στα βόρεια της Ελλάδας (διελεύσεις τράνζιτ) ενώ σε όλες τις περιπτώσεις αξιοποιούνται προς όφελος των traders, οι υψηλές τιμές που διαμορφώνονται στο ιταλικό σύστημα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΜΗΕ, το 10μηνο του 2013 οι εξαγωγές μέσω του υποβρύχιου καλωδίου προς Ιταλία ανήλθαν σε περίπου 1.930 γιγαβατώρες, έναντι εισαγωγών μόλις 198 γιγαβατωρών. Το 10μηνο του 2012, παρότι το καλώδιο και πάλι χρησιμοποιούνταν κυρίως για εξαγωγές, η σχέση ήταν περισσότερο ισόρροπη, καθώς οι εξαγωγές ανήλθαν σε 2.443 γιγαβατώρες και οι εισαγωγές σε 834 γιγαβατώρες. Δηλαδή το 2012 οι εισαγωγές αντιστοιχούσαν στο περίπου 34% των εξαγωγών, έναντι ποσοστού 10% το 10μηνο του 2013.

Τέλος, όπως έλεγαν στο Εuro2day.gr πηγές της αγοράς, οι επικείμενες αλλαγές στη λειτουργία της αγοράς και η αναμενόμενη κατάργηση όρων που θα συμβάλλουν στο να διαμορφώνονται πραγματικές και όχι εικονικές (χαμηλές) τιμές, ενδεχομένως να συμβάλλει στην... γρηγορότερη του αναμενόμενου, αποκατάσταση της βλάβης του υποβρύχιου καλωδίου.

(euro2day.gr, 19/11/2013)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A