Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Η «Αρχιρόδον» επιστρέφει στα μεγάλα έργα με όχημα τα σκουπίδια

Μία εταιρεία από το Άμπου Ντάμπι και ένας παράγοντας του αθλητισμού και πρώην τραπεζίτης ο κ. Ηλίας  Λιανός εμφανίζονται οι νέοι πόλοι της ιστορικής κατασκευαστικής εταιρείας Αρχιρόδον που ίδρυσαν πριν από πέντε δεκαετίες τρεις εμβληματικές προσωπικότητες του τεχνικού κόσμου: ο Κωνσταντίνος Καρπίδας, ο Γιάννης Ανδρόπουλος και ο Θεόδωρος Κωνσταντόπουλος. 

Η τεχνική εταιρεία που άνθισε στις χώρες της Μέσης Ανατολής υπογράφοντας μεγάλα συμβόλαια και βρέθηκε για πολλά χρόνια να ελέγχεται μετοχικά από τον ολλανδικό όμιλο Boskalis ως αποτέλεσμα κατά πολλούς μιας θυελλώδεις σύγκρουσης των μετόχων της, πραγματοποιεί ένα νέο come back στην ελληνική αγορά το τελευταίο διάστημα, συμμετέχοντας στη νέα γενιά έργων που αφορούν τις ΣΔΙΤ των σκουπιδιών. Ωστόσο το όνομα της Αρχιρόδον φιγουράει επίσης στο διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ για την μεγάλη εργολαβία του ελληνικού σιδηροδρόμου «Κιάτο-Ροδοδάφνη» αλλά και σε διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την μαρίνα του λιμένα της Χίου. Η πρόσφατη ανάθεση της διαχείρισης των απορριμμάτων στις Σέρρες στην κοινοπραξία που είχε κατεβάσει στο διαγωνισμό η Αρχιρόδον με την Ιντρακάτ και την Envitech, φαίνεται να αποτελεί μόνο την αρχή για την μεγάλη κατασκευαστική εταιρεία με το διεθνές εκτόπισμα που από το περασμένο καλοκαίρι έχει γυρίσει μια νέα σελίδα. Στις αρχές του περασμένου Ιουλίου ο ολλανδικός όμιλος Boskalis ανακοίνωσε την πώληση του 40% των μετοχών της Archirodon Group NV στην Αl-Nowais. Από το ποσοστό αυτό το 28% περιήλθε στην Αραβική εταιρεία επενδύσεων και το 12% στους υφιστάμενους μετόχους έναντι τιμήματος που ανήλθε σε 190 εκ. δολάρια.
 
Ποιοι είναι οι Άραβες επενδυτές της Αρχιρόδον

Η Al-Nowais Investments με επικεφαλής τον Αμερικανοτραφή κ. Adel Al Nowis είναι μια ιδιωτική εταιρεία συμμετοχών με έδρα το Αμπού Ντάμπι, η οποία ιδρύθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1970 από την ομώνυμη οικογένεια  έχοντας στενή συνεργασία με την ελληνική εταιρεία για σχεδόν 20 χρόνια. Η εταιρεία εκτός από την Αρχιρόδον έχει επενδύσει σε ποικίλους τομείς όπως είναι οι αγορές των καταναλωτικών αγαθών, της υγείας, της τεχνολογίας, της επικοινωνίας και του real estate. Σημαντικό ποσοστό της Αρχιρόδον εμφανίζεται να κατέχει και ο κ. Λιανός, ο μεγαλομέτοχος της ΠΑΕ Πανιώνιος στο μπάσκετ και εκ των ιδρυτών της Protobank που είχε πουληθεί στον κ. Λαυρέντη Λαυρεντιάδη. Αν και το ποσοστό των μετοχών δεν έχει  επιβεβαιωθεί καθώς η εταιρεία παραμένει εκτός χρηματιστηρίου ο κ. Λιανός εμφανίζεται να κατέχει το 13% των μετοχών της κατασκευαστικής εταιρείας και τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Το υπόλοιπο ποσοστό της εταιρείας με ετήσια έσοδα 1 δις. δολάρια και περί τους 15.000 εργαζόμενους, ελέγχουν οι κληρονόμοι των ιδρυτών του ομίλου Αρχιρόδον, οι οικογένειες Καρπίδα και Ανδρόπουλου. 

Ο πρώτος εγκατέλειψε τα εγκόσμια πριν λίγα χρόνια αφήνοντας όλη του την περιουσία στην σύζυγο και κατά τις μαρτυρίες νοσοκόμα του. Ο δεύτερος αν και υπερήλικας διατηρούσε για μεγάλο διάστημα δικό του γραφείο στην τεχνική εταιρεία Αθηνά που ήταν εκ των ιδρυτών της (σ.σ την εταιρεία έχει εξαγοραστεί η J&P Άβαξ).  Άφηνε μάλιστα άφωνους τους συνομιλητές του όταν μαζί με τα ανδραγαθήματα στις κατασκευές τους αφηγείτο με εξαιρετικά γλαφυρό τρόπο όσα έζησε κατά την διάρκεια του β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Όταν οι Γερμανοί μπήκαν στην γενέτειρά του τα Καλάβρυτα, εκείνος κατάφερε να διαφύγει όπως είχε αποκαλύψει, χάρη στα …σωματικά του προσόντα. Ο Γερμανός λοχαγός της Βέρμαχτ γλίτωσε την τελευταία στιγμή το 14χρονο αγόρι που βρέθηκε μπροστά του αφού εξαιτίας της μικροσκοπικής του διάπλασης τον πέρασε για παιδί! Έτσι γλίτωσε από το μαρτύριο της μαζικής σφαγής που αφάνισε όλο τον ανδρικό πληθυσμό των Καλαβρύτων με απίστευτη βαρβαρότητα. Ήταν γραφτό ο νεαρός τότε έφηβος να ζήσει και να μεγαλουργήσει στα πέρατα του κόσμου.

Η εταιρεία ηλικίας 54 ετών

Η Aρχιρόδον ιδρύθηκε πριν από 54 χρόνια με την σύμπραξη δυο γνωστών και καταξιωμένων για την εποχή τους ελληνικών εταιριών της Αρχιμήδης με εξειδίκευση κυρίως σε λιμενικά έργα και της Οδών και Οδοστρωμάτων, σε υποδομές δρόμων και γεφυρών. Ξεκίνησε να αναπτύσσεται στην Ελλάδα αλλά από νωρίς έχει εστιάσει σε αγορές του εξωτερικού αναλαμβάνοντας έργα στη Λιβύη, το Λίβανο και στο λιμάνι της Βηρυτού. Λίγα χρόνια αργότερα ανοίγει ακόμη περισσότερο τα φτερά της και αναλαμβάνει τα πρώτα μεγάλα έργα στη Σαουδική Αραβία, σε μια εποχή που οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες κυριαρχούν στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Η κοινοπραξία των δύο ελληνικών εταιρειών σαρώνει εργολαβίες και αναλαμβάνει μεταξύ άλλων τα λιμάνια της Τζέντας και του Νταμάμ καθώς και άλλα σημαντικά έργα της χώρας αξίας πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων. Το χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνει λιμενικά έργα, υποθαλάσσιους αγωγούς, τερματικούς σταθμούς για πετρέλαιο και φυσικό αέριο, δρόμους και γέφυρες, κατασκευή τεχνητών νησιών, βιομηχανικές εγκαταστάσεις και βιομηχανικά κτίρια καθώς και σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Σταδιακά επεκτείνεται και σε άλλες περιοχές της Μέσης Ανατολής και του Αραβικού Κόλπου, της Μεσογείου και της Βόρειας Αφρικής και αποκτά γραφεία σε Ελβετία, Ολλανδία, ΗΠΑ, Σ. Αραβία, Άμπου Ντάμπι, Ντουμπάι, Κατάρ, Αίγυπτο, Μπαχρέι, Κύπρο, Ιορδανία, Καζακστάν, Κουβέιτ, Λιβύη, Ομάν, Σιγκαπούρη.

Τα μεγάλα συμβόλαια και το ναυάγιο της Υποθαλάσσιας

Τα τελευταία χρόνια η τεχνική εταιρεία συνεχίζει να υπογράφει μεγάλα συμβόλαια στις αγορές του εξωτερικού με κυριότερα έργα, τη γέφυρα μήκους 1 χιλιομέτρου στο Άμπου Ντάμπι που πήρε το όνομα του ιδρυτή και πρώτου προέδρου των Ενωμένων Αραβικών Εμιράτων Sheikh Zayed, σχεδιασμένη από τη διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα Ζαχα Χαντίντ, το λιμάνι Khalifa αξίας 1,5 δις δολαρίων καθώς και το εργοστάσιο ηλεκτρικής ενέργειας κοντά στη Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας σε κοινοπραξία με άλλες μεγάλες εταιρείες. Είναι αξιοσημείωτο ότι το λιμάνι Κhalifa είναι ένα από τα μεγαλύτερα της Μέσης Ανατολής και η ολοκλήρωσή του το 2010 έγινε μήνες πριν από την προβλεπόμενη εκ της σύμβασης ημερομηνία! Η πιο πρόσφατη εργολαβία της Αρχιρόδον είναι η μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων στις Σέρρες, ένα έργο αξίας περίπου 30 εκ. ευρώ που αφορά την επεξεργασία περίπου 65.000 τόνων ετησίως. 

Η κοινοπραξία που κέρδισε τον διαγωνισμό θα λειτουργεί και θα συντηρεί τις αντίστοιχες υποδομές για 27 χρόνια. Παράλληλα η διεθνής τεχνική εταιρεία συμμετέχει και στους τέσσερις διαγωνισμούς των εργοστασίων απορριμμάτων στην Αττική, όπου οι ανάδοχοι με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό θα ανακηρυχθούν τμηματικά μέσα στην Άνοιξη (Γραμματικός-Κερατέα) και το καλοκαίρι (Φυλή –Λιόσια). Η Αρχιρόδον είχε κερδίσει το 2006 μαζί με τον Άκτωρα και το στοιχειωμένο έργο της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας Θεσσαλονίκης το οποίο ναυάγησε επιδικάζοντας υπέρ της κοινοπραξίας αποζημίωση ύψους 90 εκ. ευρώ. Όπως παραδέχτηκε πρόσφατα στην βουλή ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοίδης, η αποζημίωση δεν έχει καταβληθεί γιατί δεν υπάρχουν χρήματα μολονότι κάθε μέρα το ποσό αυτό τοκίζεται!

(protothema.gr)



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα