Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Αγωγός IGB: Οι Ευρωπαίοι τον «σπρώχνουν» ακόμα και αν οι «πελάτες» δεν φανούν πρόθυμοι

Η βεβαιότητα την οποία εξέφρασε πρόσφατα η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Τεμενούζκα Πετκόβα, ότι ο Ελληνοβουλγαρικός αγωγός αερίου IGB θα αρχίσει να κατασκευάζεται τον Οκτώβριο του 2016 και θα τεθεί σε λειτουργία το δεύτερο εξάμηνο του 2018, εξέπληξε κάποιους, δεδομένου ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε καν η πρώτη φάση του νέου market test που διεξάγεται.

Δεν εξέπληξε ωστόσο όσους παρακολουθούν τις διεργασίες που διεξάγονται στις Βρυξέλλες, από τις οποίες συνάγεται το συμπέρασμα ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να διασφαλίσει – και κάνει πολλά γιαυτό – ότι ο αγωγός θα κατασκευαστεί. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες του energypress, τις ημέρες αυτές υπάρχουν κινήσεις για περεταίρω χρηματοδοτική ενίσχυση του έργου μέσα από τα περιφερειακά προγράμματα, ενώ βεβαίως ο IGB έχει ήδη αποκτήσει τη μεγάλη «προίκα» της ένταξής τους στα έργα προτεραιότητας PCI.

Υπάρχουν μάλιστα κάποιες εκτιμήσεις ότι ο IGB θα προχωρήσει ακόμα και αν το market test δεν εμφανίσει «ενθουσιώδη» αποτελέσματα, αν δηλαδή δεν συγκεντρωθούν οι πελάτες που θα δεσμεύσουν χωρητικότητα ικανή να βεβαιώνει την οικονομική του βιωσιμότητα.

Παρόλα αυτά τα αποτελέσματα του market test, μετά την πρόσφατη επίσημη λήψη της επενδυτικής απόφασης (Final Investment Decision), είναι το επόμενο κρίσιμο στοίχημα, υψηλής σημασίας και συμβολισμού.

Τυπικά από τη διαδικασία αυτή, που θα δείξει αν υπάρχει ενδιαφέρον επενδυτών για δέσμευση χωρητικότητας, θα εξαρτηθεί αν μπορεί να δικαιολογηθεί το αίτημα της εταιρείας του αγωγού, για εξαίρεση από τις διατάξεις της οδηγίας 2009/73 (άρθρο 36), ώστε οι όροι πρόσβασης (τέλη κλπ) να ορίζονται από την ίδια την εταιρεία και όχι από τις Ρυθμιστικές Αρχές.

Η πρώτη φάση της διαδικασίας, δηλαδή η εκδήλωση (μη δεσμευτικού) ενδιαφέροντος θα πρέπει να ολοκληρωθεί στις 29 Φεβρουαρίου 2016, για να ακολουθήσει στη συνέχεια η φάση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών που αναμένεται να λήξει περί τον Απρίλιο.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το χρονικό διάστημα μεταξύ Μαΐου 2013 και Σεπτεμβρίου 2014, ολοκληρώθηκε το πρώτο market test για τον αγωγό, χωρίς όμως ικανοποιητικά αποτελέσματα. Ωστόσο δεδομένης της μεγάλης σημασίας που δίνει στο ρόλο του αγωγού η ΕΕ για την αναβάθμιση της ασφάλειας εφοδιασμού των κρατών της περιοχής, συμφωνήθηκε η προώθηση του έργου και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης  έστω και υπό όρους, προκειμένου να δοθεί το κατάλληλο σήμα στην αγορά. Παράλληλα δε, να «τρέξει» το δεύτερο market test στο οποίο σε αντίθεση με το πρώτο, θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής, δηλαδή δέσμευσης χωρητικότητας και οι Διαχειριστές των Εθνικών Συστημάτων Μεταφοράς Φ.Α. (TSO'S), όπως ο ΔΕΣΦΑ για την Ελλάδα, η Bulgartransgaz για τη Βουλγαρία, η αντίστοιχη εταιρεία της Ρουμανίας κλπ.

Με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία για τη συγκεκριμένη επένδυση, το συνολικό της ύψος υπολογίζεται σε 240 εκατομμύρια ευρώ (220 εκατομμύρια το κατασκευαστικό), ενώ το ετήσιο λειτουργικό της κόστος σε 4,5 εκατομμύρια ευρώ. Λόγω της σημασίας του, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δεσμεύσει 45 εκατομμύρια για την οικονομική ενίσχυση του έργου. Στο εταιρικό σχήμα που θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται τον αγωγό, συμμετέχουν με 50% η εταιρεία Poseidon S.A. (ιταλική Edison και ελληνική ΔΕΠΑ) και με αντίστοιχο ποσοστό η κρατική βουλγαρική ΒΕΗ. Ο αγωγός θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα συνδεθεί είτε με τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ, είτε και με τον αγωγό ΤΑΡ. Θα καταλήγει δε μετά από περίπου 170 χιλιόμετρα διαδρομής στη Στάρα Ζαγκόρα της Βουλγαρίας.

Βασικός ρόλος του αγωγού είναι η τροφοδοσία της Βουλγαρίας με αέριο, προκειμένου έτσι να σπάσει το μονοπώλιο και η σχεδόν πλήρης εξάρτηση της Βουλγαρίας από το ρωσικό αέριο της Gazprom. Αυτός είναι ο λόγος που για την κατασκευή του αγωγού ενδιαφερόταν ιδιαίτερα το State Department των ΗΠΑ, οι αξιωματούχοι του οποίου έθεταν το θέμα σε κάθε επίσκεψή τους στην Ελλάδα.

Το έδαφος είχε προετοιμάσει με αλλεπάλληλες επαφές τον Οκτώβριο και Νοέμβριο η αμερικανική πλευρά αρχικά μέσω του ειδικού απεσταλμένου του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Άμος Χοχστάιν, αφετέρου με την επίσκεψη του υπουργού Εξωτερικών Τζον Κέρι στην Αθήνα. Είχε προηγηθεί το Σεπτέμβριο το ταξίδι Τσίπρα στη Νέα Υόρκη, και η εκεί συνάντηση του με τον Κέρι.



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα