Skip to main content
Menu
English edition Live Blog Weekly Issues

Ξαναμπαίνουμε στο παιχνίδι του "Νότιου Διαδρόμου", αλλά υπό όρους...

Σε μια ιδιότυπη διαπραγμάτευση βρίσκεται η ελληνική κυβέρνηση με την κοινοπραξία του αγωγού TAP, ο οποίος είναι ο μόνος από εκείνους που απέμειναν να διεκδικούν τη μεταφορά του αερίου από το Αζέρικο κοίτασμα Shah Deniz ΙΙ που θα μπορούσε να έχει ελληνικό ενδιαφέρον.

Αυτό προκύπτει από την χθεσινή τοποθέτηση του υφυπουργού Ενέργειας κ. Ασημάκη Παπαγεωργίου (ο οποίος και λόγω προηγούμενης εμπειρίας θεωρείται άριστος γνώστης της διπλωματίας και οικονομίας των αγωγών), που περιέγραψε τους όρους υπό τους οποίους θα μπορούσε να υπάρξει ελληνική υποστήριξη στο συγκεκριμένο project.

Εκείνο το οποίο θέλει η κοινοπραξία του TAP είναι ένα ξεκάθαρο μήνυμα πολιτικής στήριξης και αυτό θα μπορούσε να γίνει, για παράδειγμα, με την υπογραφή τριμερούς διακρατικής ή υπουργικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας, Ιταλίας και Αλβανίας. Το κριτήριο της πολιτικής στήριξης θα είναι από τα βασικά για την επιλογή του αγωγού που τελικά θα μεταφέρει το αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη.

Στρατηγικές επιδιώξεις

Όπως όμως επισημαίνει ο υφυπουργός κ. Παπαγεωργίου, η υποστήριξη αυτή δεν μπορεί να δοθεί εάν δεν ικανοποιούνται οι στρατηγικές επιδιώξεις της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό, κομβικής σημασίας θεωρείται από την ελληνική πλευρά, τα εμπορικά στοιχεία του project να εξασφαλίζουν ωφέλειες για ελληνική «εταιρεία ή εταιρείες». Στην πράξη, οποιαδήποτε προσέγγιση θα προϋποθέτει τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ στην κοινοπραξία του αγωγού, όπως ερμήνευαν τις δηλώσεις Παπαγεωργίου αξιόπιστοι παράγοντες.

Συνεπώς, σε αυτή την περίπτωση, η ΔΕΠΑ που ήταν από τους πρωταγωνιστές του αγωγού ITGI (που αποκλείστηκε από τη διεκδίκηση της μεταφοράς αερίου στην προηγούμενη φάση της μακράς διαδικασίας επιλογής) θα «προσφέρει τις δυνάμεις της» στο τότε αντίπαλο και σήμερα πιθανόν «φίλιον» σχήμα.

Η τελική στάση της χώρας έναντι του αιτήματος του TAP για υποστήριξη, θα καθοριστεί τις επόμενες εβδομάδες και θα προκύψει μετά τις συναντήσεις και επαφές που έχει ήδη και θα συνεχίσει να έχει η ελληνική πολιτική ηγεσία με τους Αζέρους, την κοινοπραξία του Shah Deniz ΙΙ, τους Ιταλούς εταίρους μας στο σχέδιο ITGI και βεβαίως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η τελική απόφαση μεταξύ των δύο αγωγών TAP και Nabucco West, αναμένεται να ληφθεί από  το κονσόρτιουμ του Σαχ Ντενίζ το αργότερο μέχρι την άνοιξη του 2013 και μέχρι τότε θα υπάρχει μια ξεκάθαρη εικόνα για το ποιο project θα μεταφέρει το αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στις ευρωπαϊκές αγορές.

Στην Αθήνα η BP

Πρέπει να σημειωθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα βρέθηκαν στην Αθήνα στελέχη της BP και είχαν επαφές με εκπροσώπους της κυβέρνησης (και τον κ. Παπαγεωργίου). Όπως αποκάλυψε ο αντιπρόεδρος της BP αρμόδιος για την ανάπτυξη του Shah Deniz κ. Alastair Cook η BP έχει υπογράψει συμφωνία και θα εισέλθει ως μέτοχος και θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή του TAP (εάν επιλεγεί), κάτι που θα κάνει και με το ανταγωνιστικό project Nabucco West. Με τον τρόπο αυτό η εταιρεία θέλει να είναι συμμέτοχος και στις υποδομές που θα κατασκευαστούν για τη μεταφορά του αερίου στην Ευρώπη, από το μεγαλύτερο κοίτασμα αερίου του οποίου σήμερα έχει την εκμετάλλευση η BP.

Σύμφωνα με τον κ. Cook τα ωφελήματα που θα έχει η Ελλάδα από τη συμμετοχή στον TAP, είναι ότι η χώρα θα βρεθεί εντός του Νοτίου Διαδρόμου του φυσικού αερίου, θα έχει στη διάθεσή της μια νέα πηγή αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, θα υπάρξει ανταγωνισμός στην αγορά και θα υλοποιηθεί μια επένδυση που θα δηλώνει την εμπιστοσύνη μεγάλων εταιρειών στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

Τέλος σε περίπτωση που επιλεγεί τελικώς ο TAP, η BP θα έβλεπε θετικά την υλοποίηση μιας βόρειας διακλάδωσης προς τη Βουλγαρία, είτε μέσω του IGB είτε από την Τουρκία. 



ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα