Skip to main content
Menu
English edition

«Τσίμπησαν» κι άλλη μονάδα οι εναλλακτικοί προμηθευτές, παρότι η αγορά «έχει κάτσει» και οι δυσκολίες μεγαλώνουν

Θοδωρής Παναγούλης

Μία ακόμα ποσοστιαία μονάδα από την πίττα των όγκων κατανάλωσης ρεύματος φαίνεται ότι έχασε η ΔΕΗ τον Μάρτιο. Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress τα ανεπίσημα στοιχεία δείχνουν ότι το μερίδιο της δεσπόζουσας επιχείρησης κινήθηκε στα επίπεδα του 87,5% από 88,6% που ήταν στο τέλος Φεβρουαρίου.

Τη μία μονάδα «μοιράζονται» αναλογικά σχεδόν, οι υπόλοιποι παίκτες του χώρου, με τους μεγάλους να παίρνουν τη μερίδα του λέοντος από το ισχνό αυτό 1% και το συνολικό ποσοστό των εναλλακτικών παρόχων να κινείται πλέον στα επίπεδα του 12,5%.

Εάν επιβεβαιωθούν τα ανεπίσημα αυτά στοιχεία, θα πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό των ιδιωτικών εταιρειών τα τελευταία χρόνια, αφού μέχρι σήμερα το υψηλότερο ποσοστό τους το κατέκτησαν τον περασμένο Οκτώβριο, όταν βρέθηκαν στο 12,01% με τη ΔΕΗ να έχει το υπόλοιπο 87,99%.

Η μία ακόμα μονάδα που έχασε το Μάρτιο η ΔΕΗ έρχεται να προστεθεί στη μονάδα που έχασε το Φεβρουάριο μετά από μια περίοδο (Νοέμβριο με Ιανουάριο) όπου είχε βρεθεί σε υψηλά επίπεδα.

Παρόλα αυτά, η συγκεκριμένη εικόνα φαίνεται ότι δεν είναι αντιπροσωπευτική του τι συμβαίνει στην αγορά. Καταρχάς, η αύξηση στα μερίδια, όσον αφορά τους όγκους, δεν αντικατοπτρίζει αντίστοιχη δυναμική μετακίνησης πελατών από τη ΔΕΗ στους ιδιώτες. Προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από τις διακυμάνσεις στην κατανάλωση των ίδιων των πελατών. Όπως εξηγεί παράγοντας του κλάδου, ακόμα και κανένας πελάτης να μην άλλαζε προμηθευτή, η ΔΕΗ θα παρουσίαζε αύξηση ποσοστού (σε όγκο) κατά τους χειμερινούς μήνες, γιατί έχει τη συντριπτική πλειοψηφία των οικιακών πελατών, η κατανάλωση των οποίων το χειμώνα αυξάνει λόγω αναγκών θέρμανσης. Τώρα, αντίστοιχα, που πέφτει η κατανάλωση των πελατών της, η ΔΕΗ χάνει ποσοστά ακόμα και αν δεν χάνει πελάτες.

Βεβαίως μετακινήσεις πελατών από τη ΔΕΗ προς τους εναλλακτικούς συνεχίζουν να γίνονται, ωστόσο φαίνεται ότι ο ρυθμός δεν είναι ικανοποιητικός ή τουλάχιστον δεν είναι αρκετός για να δημιουργήσει βεβαιότητα ότι θα επιτευχθούν οι στόχοι στους οποίους έχει δεσμευθεί η χώρα (75,24% στο τέλος του 2017).

Τα στελέχη των εταιρειών θεωρούν ότι ακόμα και ένας ρυθμός 1% το μήνα (ο οποίος και πάλι δεν θα αρκούσε) είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί σταθερά τους επόμενους μήνες.

Πολλώ μάλλον όταν οι ίδιες οι εταιρείες κρατάνε συντηρητικό προφίλ και δεν βγαίνουν επιθετικά για την προσέλκυση πελατών, όχι μόνον λόγω των χαμηλών περιθωρίων κέρδους μετά την έκπτωση 15% που έκανε τον Ιούλιο η ΔΕΗ, αλλά και λόγω της αβεβαιότητας που υπάρχει. Αβεβαιότητα που δημιουργείται από το γεγονός ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί το πώς θα λειτουργεί από εδώ και στο εξής το σύστημα των NOME, η επιβάρυνση από τη «χρέωση προμηθευτή» έχει διακυμάνσεις, δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα το νέο καθεστώς των ΑΔΙ κ.λπ.  

Έτσι κι αλλιώς οι μετακινήσεις πελατών του οικιακού ρεύματος πρέπει να είναι πολύ μαζικές για να δημιουργήσουν ισχυρή αλλαγή όγκων. Από την άλλη, η Μέση Τάση που δημιουργεί εύκολα όγκους επειδή έχει μεγάλες επιχειρήσεις με πολύ μεγάλες καταναλώσεις, είναι μια αγορά που «έγραψε» μετακινήσεις από την αρχή της διαδικασίας απελευθέρωσης και τώρα δείχνει κάποια κόπωση.

Όπως εξηγούν στελέχη της αγοράς, τώρα στη Μέση Τάση πιο πολύ ανταγωνίζονται οι εναλλακτικοί πάροχοι μεταξύ τους, ρίχνοντας όλο και περισσότερο τις τιμές και άρα δημιουργώντας ένα «επικίνδυνο τοπίο», παρά οι εναλλακτικοί πάροχοι με τη ΔΕΗ.

Σε κάθε περίπτωση οι ιδιώτες πάροχοι έχουν να αντιμετωπίσουν το 2017 μια μάλλον δυσμενέστερη πραγματικότητα από ότι το 2016 με τις προβλέψεις, πέραν των άλλων, να κάνουν λόγο για υψηλά επίπεδα της Οριακής Τιμής Συστήματος. Η επιφυλακτικότητα των εταιρειών εκτιμάται ότι θα αποτυπωθεί και στην επόμενη δημοπρασία NOME στις 26 Απριλίου όπου δεν αναμένεται υψηλός ανταγωνισμός.

Η προμήθεια ρεύματος, άλλωστε, είναι μια κοστοβόρα δραστηριότητα. Οι εταιρείες πρέπει να χρηματοδοτούν την ανάπτυξη του πελατολογίου τους, καθώς οι ίδιες πληρώνουν κάθε εβδομάδα το ρεύμα που αγοράζουν από τη χονδρεμπορική αγορά, αλλά πληρώνονται από τους πελάτες τους πολλές εβδομάδες αργότερα για το ρεύμα που καταναλώνουν. Για να αυξήσει λοιπόν κανείς τους πελάτες του χρειάζεται χρήματα, τα οποία υπό τις σημερινές συνθήκες είναι δυσεύρετα και ακριβά.

Τι κάνουν οι εταιρείες

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του energypress, οι μεγάλοι του κλάδου (όχι κατ΄ανάγκη με βάση τα μερίδια αλλά κυρίως με βάση την οικονομική και επιχειρηματική ισχύ που έχουν οι εταιρείες) δηλαδή οι PROTERGIA, ΗΡΩΝ, ELPEDISON και VOLTERRA, εμφανίζονται διστακτικοί μέχρι να ξεκαθαρίσει απολύτως το τοπίο, ωστόσο έχουν πλεονέκτημα το οποίο θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν.

Οι μικρότεροι παίχτες (WATT + VOLT, NRG Trading και GREEN), όλες σοβαρές εταιρείες και με αξιόλογα στελέχη, οι οποίοι έχουν μέχρι σήμερα αξιοπρόσεκτη ανάπτυξη, παρακολουθούν την πορεία που παίρνει η αγορά, αποφασισμένοι πάντα να διαδραματίσουν ρόλο.

Ρόλο φιλοδοξούν να διαδραματίσουν και τα ΕΛΤΑ, με τα βαρίδια όμως του δημόσιου χαρακτήρα τους να είναι ήδη ορατά, ακόμα και από τη διαδικασία της προετοιμασίας για να μπούν στην αγορά.

Οι δύο νέες εταιρείες (KEN και VOLTON) που έδωσαν αρχικά την εντύπωση ότι θα διεκδικήσουν μερίδια, δεν φαίνεται να καταφέρνουν να πάρουν πελάτες και να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στην αγορά.

Τα τελευταία επίσημα μερίδα

Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του ΛΑΓΗΕ στο τέλος του Φεβρουαρίου τα μερίδια των εταιρειών, όσον αφορά τους όγκους, είχαν ως εξής:

  • Η ΔΕΗ έπεσε σε 88,58% έναντι 89,59% του Ιανουάριο.
  • Η ELPEDISON έφτασε το 2,93% έναντι 2,78% τον περασμένο μήνα.
  • Η ΗΡΩΝ αυξήθηκε σε 2,78% έναντι 2,49%.
  • Η PROTERGIA ανήλθε σε 2,68% έναντι 2,44%.
  • Η Watt + Volt έφτασε το 0,84% έναντι 0,76%.
  • Η NRG TRADING 0,79% έναντι 0,70%.
  • Η VOLTERA 0,56% έναντι 0,48%.
  • Η GREEN ήταν 0,40% έναντι 0,36%.
  • Τα ΕΛΤΑ στο 0,05% έναντι 0,04%.
  • Ο ΟΤΕ στο 0,17% έναντι 0,18%.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα