Skip to main content
Menu
English edition

Τα αυτοκίνητα ως όργανα του «μεγάλου αδελφού»

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει στη Βρετανία η μέχρι τώρα ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων σε ότι έχει να κάνει με συγκεκριμένες πτυχές της λειτουργίας τους που αφορούν προσωπικά δεδομένα των οδηγών.

Όπως αναφέρει σε επιστολή του προς την εφημερίδα Guardian ο Δρ. Ρίτσαρντ Στάλμαν, πρόεδρος του Free Software Foundation, αρνητική εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο οδηγός δεν μπορεί να πληρώσει με μετρητά για τη φόρτιση του αυτοκινήτου του στα σημεία φόρτισης που υπάρχουν. «Είτε πληρώσεις μέσω κινητού τηλεφώνου (το οποίο σε καταγράφει όταν λειτουργεί), είτε μέσω ειδικής κάρτας (που επίσης σε καταγράφει όταν την χρησιμοποιείς), αδικείσαι καθώς καταγράφονται οι κινήσεις σου. Στα συμβατικά οχήματα, μπορείς να γεμίσεις βενζίνη ανώνυμα, πληρώνοντας μετρητά. Στα ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να ισχύσει το ίδιο».

Ο ίδιος επικαλείται επίσης το παράδειγμα του ηλεκτρικού μοντέλου Nissan Leaf, το οποίο περιέχει ασύρματο modem, που μεταδίδει δεδομένα όταν λειτουργεί το αυτοκίνητο: «Εκτός από τα δεδομένα που μπορεί να στείλει (χωρίς την άδειά σου), μόνο και μόνο η ειδοποίηση προς το δίκτυο τηλεφωνίας για τη θέση σου παραβιάζει την ιδιωτικότητα. Ένας φίλος μου που αγόρασε ένα Nissan Leaf απενεργοποίησε το modem ώστε να μην τον καταγράφει το αυτοκίνητό του».

Όπως καταλήγει ο Στάλμαν, «εξαιτίας των διάφορων ψηφιακών τεχνολογιών, είμαστε πλέον αντιμέτωποι με περισσότερη παρακολούθηση από ότι ήταν οι κάτοικοι της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Χάριν της δημοκρατίας, πρέπει να επιμείνουμε ότι οποιοδήποτε νέο σύστημα αναπτύσσεται δεν θα συσσωρεύει προσωπικά δεδομένα, εκτός από την περίπτωση στόχων για τους οποίους έχουν δώσει άδεια τα δικαστήρια».

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το εν λόγω μοντέλο της Nissan δεν είναι το μόνο που χρησιμοποιεί τέτοια ασύρματα συστήματα. Υπάρχουν πλέον σε πολλά συμβατικά και ηλεκτρικά μοντέλα ανά την υφήλιο, άρα δεν θα πρέπει να στοχοποιείται συγκεκριμένα ο κλάδος της ηλεκτροκίνησης, αλλά η τάση που επικρατεί σήμερα στην αυτοκινητοβιομηχανία εν γένει.

Όσον αφορά τα δεδομένα που καταγράφουν πλέον οι αυτοκινητοβιομηχανίες μέσω των συσκευών αυτών, αξίζει να διαβάσει κανείς την απάντηση της Tesla Motors στους New York Times, με αφορμή ρεπορτάζ της εφημερίδας για βλάβη στο μοντέλο Model S που άφησε έναν οδηγό του ανήμπορο το 2013. Ο οδηγός αυτός ισχυρίστηκε ότι το αυτοκίνητο παρουσίασε βλάβη λόγω του ψύχους και δεν πέτυχε την αυτονομία των 300 μιλίων που ισχυρίζεται η εταιρεία.

Η Tesla, στην αποστομωτική απάντησή της, ανέφερε τα εξής:

«Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που συλλέξαμε, το τελευταίο σκέλος του ταξιδιού του κ. Μπρόντερ ήταν 61 μίλια, αλλά εκείνος στην τελευταία του φόρτιση αποσύνδεσε το καλώδιο όταν ο δείκτης έδειχνε μόλις 32 μίλια… Το cruise control δεν ορίστηκε ποτέ στα 54 μίλια/ώρα που ισχυρίζεται το ρεπορτάζ, αλλά ο κ. Μπρόντερ κινήθηκε με ταχύτητες 65-81 μιλίων/ώρα για το μεγαλύτερο διάστημα του ταξιδιού και με μέση θερμοκρασία καμπίνας τους 72 βαθμούς Φαρενάιτ… Ο χρόνος φόρτισης στη δεύτερη στάση του ήταν 47 λεπτά και όχι 58, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ… Αν είχε αφιερώσει 58 λεπτά, τότε δεν θα είχε ξεμείνει από ενέργεια για το υπόλοιπο του ταξιδιού του».

Η εταιρεία συνέχισε παραθέτοντας πολλές ακόμα λεπτομέρειες για το πώς και που οδήγησε ο Μπρόντερ.

(του Νίκου Κορόμπου)

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα