Skip to main content
Menu

Στήριξη ζητά η Ρωσία από Ε.Ε.

Πολιτική στήριξη από ευρωπαϊκές κυβερνήσεις με την ενεργό εμπλοκή και ευρωπαϊκών εταιρειών αναζητεί το πρότζεκτ της επέκτασης του ρωσικού αγωγού Turkish Stream σε Ελλάδα και Ιταλία, προκειμένου να καμφθεί η άρνηση των Βρυξελλών για το έργο. Ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα, διεμήνυσε καθαρά πως η Μόσχα περιμένει μία πραγματιστική και όχι μία πολιτικοποιημένη προσέγγιση από την Ε.Ε. για το θέμα και δήλωσε ότι η Ρωσία θα προχωρήσει στο έργο, μόνον όταν οι Βρυξέλλες δεσμευτούν με απόλυτες εγγυήσεις για την υλοποίηση του.

Από την πλευρά του ο υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης επισήμανε, στο Ελληνορωσικό Συνέδριο για την ενέργεια που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, τη σημασία της στήριξης του έργου από ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και εταιρείες και παράλληλα υπογράμμισε τη θέση της Ρωσίας ότι στην ευρωπαϊκή του διαδρομή ο αγωγός θα υλοποιηθεί με βάση την πλήρη συμμόρφωση στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.

Η ΔΕΠΑ, η ιταλική Edison και η Gazrpom υπέγραψαν τον περασμένο Φεβρουάριο Μνημόνιο Κατανόησης για τη μεταφορά του ρωσικού αερίου στην Ιταλία μέσω της Ελλάδας και όπως αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Θοδωρής Κιτσάκος, τουρκική εταιρία - το πιθανότερο η Botas, η κρατική εταιρεία αερίου της Τουρκίας, είναι έτοιμη να συνεργαστεί με τους τρεις άλλους εταίρους στο πρότζεκτ.

Είναι αμφίβολο όμως αν η συμμετοχή της Botas αρκεί για να λύσει το πρόβλημα: O Τurkish Stream σχεδιάστηκε από τους Ρώσους για να παρακαμφθεί η Ουκρανία από τη διαδρομή μεταφοράς του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη, καθώς και για να διατηρηθεί και να επαυξηθεί το μερίδιο της Gazprom στην ευρωπαϊκή αγορά. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπει την κατασκευή ενός αγωγού από τη Ρωσία ως τα ευρωπαϊκά παράλια της Τουρκίας μέσω της Μαύρης Θάλασσας. Το πρώτο σκέλος του αγωγού προορίζεται αποκλειστικά για την τροφοδοσία με αέριο της γειτονικής χώρας και το δεύτερο θα φθάνει ως τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, απ' όπου θα πρέπει να κατασκευαστεί ο λεγόμενος και «Νότιος Αγωγός» για τη μεταφορά του αερίου μέσω της Ελλάδας στην Ιταλία και ενδεχομένως στα Βαλκάνια.

Οι Βρυξέλλες, που πριν λίγα χρόνια μπλόκαραν τον παρεμφερή ρωσικών συμφερόντων αγωγό South Stream, αντιτίθενται στο πρότζεκτ τόσο λόγω της πάγιας θέσης για μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο όσο και επειδή θέλουν η Ουκρανία να παραμείνει χώρα τράνζιτ διέλευσης του αερίου. Ανάλογη είναι και η στάση της Ουάσιγκτον, η οποία τελευταία επιδιώκει και την εξαγωγή αμερικανικού αερίου στην Ε.Ε.

Εξάλλου πολλές μεμονωμένες χώρες της Ε.Ε., αυτές που επωφελούνται από την ουκρανική διαδρομή όπως π.χ. η Σλοβακία και άλλες που έχουν πολιτική αντίθεση με τη Ρωσία όπως π.χ. η Πολωνία αντιτίθενται έντονα στο έργο.

Από την άλλη πλευρά, η Ρωσία προωθεί έναν ακόμα αγωγό για την παράκαμψη της Ουκρανίας. Πρόκειται για την επέκταση -τον διπλασιασμό της χωρητικότητας με την κατασκευή επιπλέον γραμμών- του υφιστάμενου αγωγού Nord Steam, που ενώνει απ' ευθείας τη Ρωσία με τη Γερμανία. Και το πρότζεκτ αυτό αντιμετώπισε αρχικά τον σκεπτικισμό των Βρυξελλών, όχι όμως με την ίδια ένταση που εκφράζεται για το ελληνικού ενδιαφέροντος σχέδιο.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Ε.Ε. φάνηκε να αμβλύνει τη στάση της απέναντι στη Gazprom και τον Nord Stream II, αφήνοντας ανοικτό ένα περιθώριο για την κατασκευή του, αφού η Κομισιόν έδωσε το πράσινο φως στη ρωσική εταιρία να τροφοδοτήσει με περισσότερο αέριο τον αγωγό Opal (Γερμανία ? Τσεχία), στον οποίο καταλήγει ο Nord Stream. Παράλληλα οι Βρυξέλλες παρουσίασαν στη Gazprom συμβιβαστική πρόταση για τη λήξη της μακροχρόνιας διένεξης, που ξέσπασε όταν η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. έθεσε στο μικροσκόπιο τον ρωσικό όμιλο για μονοπωλιακές πρακτικές.

Αρκετοί αναλυτές, συνέδεσαν την άμβλυνση της στάσης της Ε.Ε. με την επιδίωξή της να επιτευχθεί μία συμφωνία Μόσχας - Κιέβου -τουλάχιστον για το αέριο σε πρώτη φάση- καθώς και τη διατήρηση της ουκρανικής διαδρομής. Οι Ρώσοι ακόμα δεν έχουν ανοίξει τα χαρτιά τους, είναι όμως γνωστή η σημασία που αποδίδουν στη βορειο-ευρωπαϊκή αγορά και στον Nord Stream II, στον οποίο συνεργάζονται με κολοσσούς όπως η Shell κλπ.

Ομως αν οι Βρυξέλλες φανούν ότι υποχωρούν για τον Nord Stream II, τότε κινδυνεύουν να κατηγορηθούν ότι έχουν διπλά στάνταρ αν συνεχίσουν να κρατούν την σκληρή στάση απέναντι στον αγωγό Turkish Stream και την ευρωπαϊκή προέκτασή του. Ηδη ο Ιταλός πρωθυπουργός, ο οποίος στηρίζει το πρότζεκτ, έχει κατηγορήσει την Ε.Ε. ότι «κλείνει το μάτι στο Βερολίνο», όσον αφορά στον Βόρειο Αγωγό.

Η Ιταλία είναι και ο πιο βασικός ευρωπαίος υποστηρικτής της ευρωπαϊκής επέκτασης του Turkish Stream. 'Ομως όπως δήλωσε ο κ. Σκουρλέτης θα χρειαστεί η στήριξη και άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για να προχωρήσει το έργο.

(της Μανταλένας Πίου, Ημερησία)

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα