Skip to main content

Οι αυξήσεις στα καύσιμα οδηγούν σε απώλειες θέσεων εργασίας, αλλά και εσόδων του Δημοσίου

Πολύ βαρύ είναι το κόστος από την αύξηση των τιμών στα καύσιμα, όπως προκύπτει από μελέτη του ΙΟΒΕ.

Και μάλιστα, το υψηλό κόστος δε χτυπά μόνο τις τσέπες των καταναλωτών, αλλά αποφέρει σημαντικά πλήγματα σε πολλούς τομείς, την ώρα που αμφισβητούνται ευθέως και τα προσδοκώμενα από την κυβέρνηση αποτελέσματα της επιβολής υψηλών έμμεσων φόρων.

Συγκεκριμένα, η εν λόγω μελέτη του ΙΟΒΕ υποστηρίζει ότι από την αύξηση του ΕΦΚ η ελληνική οικονομία χάνει  530 εκατ. ευρώ, των ώρα που χάνονται και 10.700 θέσεις εργασίας, ενώ μειώνονται και τα έσοδα από φόρους και εισφορές κατά 178 εκατ. ευρώ.

Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που θα επιδράσουν στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, είναι η προβλεπόμενη αύξηση του λαθρεμπορίου κατά 4% στο ντίζελ και 1% στις βενζίνες λόγω αύξησης των ΕΦΚ.

Πέραν αυτών, ο ΙΟΒΕ υπολογίζει πως αύξηση της μέσης τιμής του πετρελαίου κίνησης κατά 10% οδηγεί σε πτώση της ζητούμενης ποσότητας κατά 2,6%, των ώρα που η μείωση του ΑΕΠ κατά 10% οδηγεί σε πτώση της ζήτησης κατά 7,7%.

Ως αποτέλεσμα, μια πιθανή αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 35% από το 1 ευρώ στο 1,35 ευρώ θα οδηγούσε σε μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 8% περίπου.

Το αποτέλεσμα είναι προφανές: αντί να κερδίσει πρόσθετα έσοδα το Δημόσιο, χάνει.

Στο βαθμό που η εκτίμηση τιμής περί τα 1,35 ευρώ στη μελέτη του ΙΟΒΕ επιφέρει τα προαναφερθέντα αποτελέσματα, είναι εύκολο – αλλά καθόλου ευχάριστο – να σκεφθεί κανείς τι ισχύει για τιμές που φτάνουν ή και ξεπερνούν σημαντικά τα 1,65 ευρώ, όπως αυτές που καταγράφονται από 1/1/2017 στη χώρα και δη στα νησιά.

Επιπρόσθετη αλγεινή εντύπωση αφήνει το γεγονός ότι την ώρα που ο καταναλωτής στην Ελλάδα δίνει το 70% της τιμής του καυσίμου σε φόρους, το αντίστοιχο ποσοστό στην ΕΕ είναι κάτω του 60%, όπως αναφέρεται σε έρευνα της Eurostat. 

Από τις αρχές Νοεμβρίου οι τιμές των καυσίμων σημειώνουν αύξηση, λόγω της ανοδικής πορείας των διεθνών τιμών,

Ως γνωστόν, πέραν της αύξησης του ΕΦΚ και της «διόρθωσης» του ΦΠΑ από το 17% στο 24%, η τελική τιμή επιβαρύνεται και από το ράλι ανόδου στις τιμές του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές το τελευταίο διάστημα.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα