Skip to main content
Menu

Μίνι ανταρσία κατά του τρίτου πακέτου: "Αναιρείται" ο 4001

 

Η επιλογή για το μοντέλο ΙΤΟ, επικρίθηκε σφόδρα από την αγορά και ιδιαίτερα τους ανεξάρτητους ηλεκτροπαραγωγούς που μίλησαν για ένα μοντέλο που δε διασφαλίζει ουσιαστική ανεξαρτησία των διαχειριστών. Ωστόσο η ελληνική πολιτεία προτίμησε να εισακούσει την άποψη της ΔΕΗ που ζήτησε επίμονα το μοντέλο του ανεξάρτητου διαχειριστή μεταφοράς, με το περίπλοκο γραφεικρατικό μόρφωμα, τις αλλεπάλληλες επιτροπές , συμβούλια και υπεύθυνους ελέγχου.

Λεπτομέρεια: το νομοσχέδιο που πέρασε το καλοκαίρι του 2011 στο κομμάτι της συμμόρφωσης με το τρίτο πακέτο αποτελούσε την ακριβή μετάφραση της σχετικής οδηγίας και των κανονισμών του τρίτου πακέτου σχετικά με το ITO. Είναι χαρακτηριστικό ότι προτού ψηφιστεί από τη βουλή το νομοθέτημα είχε προηγηθεί αλληλογραφία με την Κομισιόν και τις αρμόδιες διευθύνσεις της DGEner, η οποία πέρασε από κρησσάρα όλες τις παραγράφους της ρύθμισης.

Στο νομοσχέδιο λοιπόν υπήρχε μια αναλυτική και λεπτομερής περιγραφή και οριοθέτηση των σχέσεων της μητρικής (ΔΕΗ) με τη θυγατρική μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ). Μάλιστα σύμφωνα με το μοντέλο που επέλεξε η ελληνική πολιτεία, το διοικητικό συμβούλιο της θυγατρικής, επειδή ακριβώς διαδραματίζει κομβικό ρόλο για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς και εν γένει της αγοράς πρέπει να τηρεί ρήτρες ανεξαρτησίας από τη μητρική. Στο πλέγμα της διοίκησης της θυγατρικής καθοριστικής σημασίας είναι και το περίφημο εποπτικό συμβούλιο, το οποίο έχει ως αρμοδιότητα με βάση τον 4001 να συμβάλει στη διασφάλιση της διαχείρισης της εταιρείας σύμφωνα με τους κανόνες ανεξαρτησίας και ίσης μεταχείρισης των χρηστών του συστήματος: εγκρίνει σε ετήσια βάση το επιχειρησιακό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ, διορίζει τα μέλη του ΔΣ, αλλά και τον υπεύθυνο συμμόρφωσης.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ότι το εποπτικό συμβούλιο είναι ένα κρίσιμο όργανο και για αυτό το λόγο τόσο ο έλληνας νομοθέτης το 2011 όσο και οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί ορίζουν ότι τα μέλη του πρέπει να είναι σχετικά και να έχουν εμπειρία σε σχέση με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Ωστόσο στο νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση που λήγει σήμερα, στο άρθρο 20, αφαιρούνται καθοριστικές προβλέψεις του προηγούμενου νόμου ιδιαίτερα για τη σχετική επαγγελματική εμπειρία που θα πρέπει να έχουν τα μέλη του Εποπτικού συμβουλίου αλλά και για τις αντιρρήσεις που μπορεί να διατυπώσει η ΡΑΕ για την πρόωρη λήξη της θητείας των μελών του εποπτικού αλλά και για τον ορισμών νέων μελών.

Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια; Ότι επί της ουσίας καταργούνται διατάξεις που εμπόδιζαν τις παρεμβάσεις στη διοίκηση και το έργο του διαχειριστή που με βάση το πνεύμα και το γράμμα του 3ου ενεργειακού πακέτου θα έπρεπε να είναι ανεξάρτητος ούτως ώστε να λειτουργεί με ίσους όρους απέναντι σε όλη την αγορά.

Εγείρονται λοιπόν σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσο οι συγκεκριμένες αλλαγές που προωθούνται είναι σύμφωνες με τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς ενώ σημειώνεται ότι το νομοθέτημα θα πρέπει να περάσει και από τον έλεγχο της DGENER.

Σε κάθε περίπτωση δε χρειάστηκε παρά μόνο 1,5 χρόνος από την εφαρμογή του περίφημου νόμου 4001 και την επιλογή του ΙΤΟ για να δικαιωθούν οι φωνές που ζητούσαν την πλήρη ανεξαρτησία και το μοντέλο του ISO ως ασφαλιστική δικλείδα απέναντι στις πιθανές απόπειρες παρεμβάσεων και χειραγώγησης της λειτουργίας της αγοράς. 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα