Skip to main content

Το επικαιροποιημένο μνημόνιο βάζει “πάγο” σε νέο «κούρεμα» στις ταρίφες των ΑΠΕ

Προβληματισμός επικρατεί στον κύκλο των στελεχών που είναι επιφορτισμένα με την ευθύνη κατάρτισης του νέου σχεδίου στήριξης των ΑΠΕ στη χώρα μας, σχετικά με τη σκοπιμότητα ενός νέου «κουρέματος» στις ταρίφες των υφιστάμενων φωτοβολταϊκών πάρκων (πιθανόν και άλλων ΑΠΕ) που έχουν πολύ μεγάλες αποδόσεις ενέργειας σε σχέση με την εγκατεστημένη τους ισχύ.

Η αρχική επεξεργασία περιελάμβανε ένα τέτοιο μέτρο, στο πλαίσιο της μείωσης των δαπανών του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ. Παρόλα αυτά, χωρίς βεβαίως να έχει αποσυρθεί από το τραπέζι η πρόταση, εσχάτως διατυπώνονται ερωτηματικά για τρείς κυρίως λόγους:

  • Ο ένας είναι ότι έχουν ήδη εγερθεί σοβαρές διαμαρτυρίες από τους φορείς και τους επενδυτές ΑΠΕ.
  • Ο δεύτερος είναι ότι τα ποσά που θα εξοικονομηθούν δεν είναι πολύ μεγάλα, οπότε η σχέση αναστάτωσης – ωφέλειας είναι δυσανάλογη.
  • Ο τρίτος λόγος είναι ότι ένα νέο «κούρεμα», παρότι θα βοηθήσει στην τήρηση της μνημονιακής υποχρέωσης για ισοσκελισμό του Ειδικού Λογαριασμού, θα δημιουργήσει, από την άλλη, δυσαρμονία με τις κατευθύνσεις των ευρωπαϊκών οργάνων, αλλά και με το ίδιο το επικαιροποιημένο μνημόνιο.

Και τούτο διότι, όπως αποκαλύπτει σήμερα το energypress, στο κείμενο του σχεδίου Συμπληρωματικού Μνημονίου που έχει ήδη καταρτιστεί και συμφωνηθεί ανάμεσα στη χώρα μας και τους δανειστές, υπάρχει αναφορά στο “σεβασμό των υφιστάμενων συμβάσεων αγοροπωλησίας” που υπογράφουν οι επενδυτές ΑΠΕ με τον ΛΑΓΗΕ.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το σχέδιο, θα υπάρξει “τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας για το ΕΤΜΕΑΡ ή/και τη δομή του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, με σεβασμό των υφιστάμενων συμβάσεων αγοροπωλησίας σε αρμονία με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, ώστε να διασφαλιστεί ότι το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ θα εξαλειφθεί σε ορίζοντα 12 μηνών (όχι αργότερα από τον Ιούνιο του 2017)”.

Σύμφωνα με την κρατούσα ανάγνωση, οι ευρωπαϊκοί κανόνες στους οποίους γίνεται αναφορά ορίζουν ότι “Αναδρομικές αλλαγές στα σχήματα ενίσχυσης θα πρέπει να αποφεύγονται καθώς υποσκάπτουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών και εμποδίζουν μελλοντικές επενδύσεις” (https://ec.europa.eu/energy/en/topics/renewable-energy/support-schemes).

Σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, οποιαδήποτε νέα περικοπή σε λειτουργούντα έργα, έστω και μικρή, θα πυροδοτούσε μία νέα κρίση εμπιστοσύνης των επενδυτών προς τις προθέσεις της Πολιτείας σχετικά με τις ΑΠΕ. Την ώρα μάλιστα που το ΥΠΕΝ προτίθεται να θέσει εκ νέου σε τροχιά ανάπτυξης τον κλάδο των φωτοβολταϊκών, κάτι τέτοιο θα έστελνε το λάθος μήνυμα και θα έθετε εν κινδύνω την επιτυχία των πιλοτικών διαγωνιστικών διαδικασιών που ετοιμάζονται για τα φωτοβολταϊκά.

Πάντως, όπως προαναφέρθηκε, η αρχική πρόθεση του ΥΠΕΝ περιλάμβανε μείωση στις «ταρίφες» με τις οποίες πληρώνονται το ρεύμα τα υφιστάμενα φωτοβολταϊκά πάρκα (πιθανόν και άλλες ΑΠΕ) που έχουν πολύ μεγάλες αποδόσεις ενέργειας σε σχέση με την εγκατεστημένη τους ισχύ.

Αφορά περιπτώσεις όπως επενδύσεις με tracker, ή περιοχές όπως τα νησιά και γενικά τη Νότια Ελλάδα, περιπτώσεις δηλαδή που υπάρχει εκ των πραγμάτων τα φωτοβολταϊκά έχουν μεγάλη απόδοση σε ενέργεια και συνεπώς υψηλό βαθμό απόδοσης των κεφαλαίων που έχουν επενδυθεί.

Με βάση τη συγκεκριμένη πρόταση, ο επενδυτής που έχει μεγάλη απόδοση θα παίρνει την ταρίφα που εξασφάλισε με το new deal για το κομμάτι της παραγωγής του που είναι μέχρι κάποιο όριο και για την υπερβάλλουσα ενέργεια θα πληρώνεται με την Οριακή Τιμή Συστήματος.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα