Skip to main content
Menu
English edition

Έντονες αντιδράσεις για τη μείωση του ποσοστού κατανομής βιοντίζελ στο σχέδιο νόμου για την αγορά πετρελαιοειδών

Το σχέδιο νόμου για τον εξορθολογισμό του υφιστάμενου πλαισίου κατανομής βιοντίζελ και τη θεσμοθέτηση αντίστοιχου πλαισίου κατανομής βιοαιθανόλης προβλέπει, στο άρθρο 15Α, τη μείωση του ποσοστού κατανομής βιοντίζελ από 85% σε 75%.

Η πρόταση αυτή έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τους φορείς της αγοράς βιοκαυσίμων, οι οποίοι, στα πλαίσια της διαβούλευσης επί του σχεδίου νόμου, εξέφρασαν με έμφαση τις ενστάσεις τους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τοποθέτησή του, ο Σύνδεσμος Βιοκαυσίμων και Βιομάζας Ελλάδας (ΣΒΙΒΕ) εμφανίζεται κάθετα αντίθετος με το προτεινόμενο σχέδιο, διαφωνώντας επί της αρχής στο προτεινόμενο σχέδιο, και μάλιστα χρησιμοποιεί οξύ ύφος, χαρακτηρίζοντας το σχέδιο «απαράδεκτο, ημιτελές και ασαφές». 

Ο ΣΒΙΒΕ υποστηρίζει ότι η ρύθμιση σχέδιο αποτυγχάνει ως προς το σκοπό της, καθώς δεν υπηρετεί το στόχο για τον
εξορθολογισμό και την απλούστευση του υφιστάμενου πλαισίου κατανομής βιοντίζελ. Σε έντονο ύφος, επίσης, προειδοποιεί ότι, σε περίπτωση που υιοθετηθεί, η ρύθμιση θα οδηγήσει στην οριστική κατάργηση του ισχύοντος πλαισίου κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ, τον «αφανισμό ενός Ελληνικού προϊόντος, προς το συμφέρον των εισαγωγικών, μη παραγωγικών εταιριών», ενώ θα επιφέρει και σοβαρές αρνητικές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις, οδηγώντας ουσιαστικά στην καταστροφή τις παραγωγικές μονάδες βιοντίζελ και τις σχετιζόμενες με αυτές επαγγελματικές ομάδες, με αποτέλεσμα την απώλεια των κεφαλαίων που έχουν ήδη επενδυθεί στον κλάδο των βιοκαυσίμων και την αποεπένδυση από δραστηριότητες που εξαρτώνται από αυτά.

Ο ΣΒΙΒΕ επισημαίνει, επίσης, ότι κινδυνεύει να μην επιτευχθεί ο στόχος μείωσης των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου, δεδομένου ότι το εισαγόμενο βιοντίζελ μπορεί να συνεισφέρει χαμηλότερα ποσοστά μείωσης αυτών, σε σχέση με το εγχωρίως παραγόμενο και προειδοποιεί εν όψει της αναμενόμενης άρσης των δασμών στο επιδοτούμενο βιοντίζελ που προέρχεται από την Αργεντινή και την Ινδονησία.

Στη μείωση του ποσού κατανομής αντιτίθεται και η ΕΛΙΝ Βιοκαύσιμα, η οποία επισημαίνει ότι το ποσό κατανομής πρέπει να αυξηθεί και όχι να μειωθεί, ειδάλλως οι ελληνικές πρώτες ύλες που σε διαφορετική περίπτωση θα υποκατασταθούν από εισαγόμενο βιοντίζελ με πολύ χειρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Κρούει, δε, τον κώδωνα του κινδύνου, δεδομένου ότι ούτς με την ισχύουσα κατανομή απορροφήθηκαν όλες οι ποσότητες των εγχωρίως παραγόμενων πρώτων υλών, με αποτέλεσμα να μείνουν εκτός διανομής περίπου το 25% των ποσοτήτων τηγανελαίων που συλλέχθηκαν. 

Σε άλλο μήκος κύματος ΕΛΕΑΒΙΟΜ  και Μότορ Όϊλ

Θετικά αξιολογεί την προσπάθεια του ΥΠΕΝ για την εισαγωγή της βιοαιθανόλης στο ενεργειακό μίγμα της χώρας, μέσω του σχεδίου νόμου η Ελληνική Εταιρεία Ανάπτυξης Βιομάζας (ΕΛΕΑΒΙΟΜ).

Η ΕΛΕΑΒΙΟΜ σημειώνει επίσης, ότι, πέρα από τη συμβατική βιοαιθανόλη που σωστά ενισχύεται, θα πρέπει να υπάρχει εξ αρχής πρόβλεψη για την υποστήριξη του νέου καυσίμου, το οποίο βρίσκεται στην αιχμή του παγκοσμίου ενδιαφέροντος στον τομέα των βιοκαυσίμων: της κυτταρινικής βιοαιθανόλης (cellulosic ethanol), η οποία συνδυάζει τα πλεονεκτήματα της συμβατικής βιοαιθανόλης με τη δυνατότητα χρήσης υπολειμματικής και απόβλητης βιομάζας, προσφέροντας έτσι καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα , ως αποτέλεσμα του συνδυασμού της παραγωγής βιοκαυσίμων και ενέργειας με τη διαχείριση απορριμάτων κι αποβλήτων.

Από μεριάς της, η Μότορ Όϊλ (ΕΛΛΑΣ) Διυλιστήρια Κορίνθου, σημειώνει ότι η μέχρι τώρα εφαρμογή της κατανομής έχει συντελέσει στη διόγκωση στρεβλώσεων και μονοπωλιακών καθεστώτων, με αποτέλεσμα να καλούνται να βρουν λύση οι υπόχρεοι ανάμιξης και διακίνησης, οι οποίοι την ίδια ώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με καταιγιστικές επιβολές προστίμων. Σε αυτή τη βάση, προτείνει να διατίθεται σε μορφή αιθέρος ETBE και όχι αλκοόλης, με προσαρμογή της συμμετοχής της κατανομής κατά 50% και του ποσοστού ελεύθερης διαπραγμάτευσης στο 50%.

Η εταιρεία σημειώνει επίσης ότι, σε περίπτωση μείωσης των καταναλώσεων, η υποχρέωση απορρόφησης αυτούσιου θα έπρεπε να διαμορφώνεται ομοιόμορφα από την κατανομή και τις ποσότητες ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Ζητάει, δε, την κατάργηση της υποβολής εκτιμήσεων επί των πωλήσεων από τα διυλιστήρια, καθώς και της υποχρέωσης απορρόφησης συγκεκριμένων ποσοτήτων αυτούσιου από κάθε δικαιούχο, ανάλογα με τις ποσότητες που διαθέτει τελικά.

Σε αυτή τη βάση, προτείνει το σύστημα της κατανομής να δουλεύει με τα ποσοστά συμμέτοχης του κάθε δικαιούχου και αναλόγως των καταναλώσεων των υπόχρεων να προσαρμόζονται οι αγορές από κάθε δικαιούχο. Επίσης, να καταργηθεί η υποχρέωση των μηνιαίων παραδόσεων και να καθιερωθεί άπαξ ετήσια, αφού η υποχρέωση της Χώρας σχετικά με την χρήση βιοκαυσίμων κρίνεται απολογιστικά σε ετήσιο επίπεδο. Έτσι, θα αντιμετωπιστούν και ενώ λειτουργικά προβλήματα που δημιουργούνται στους υπόχρεους.
Η Μότορ Όϊλ  επισημαίνει επίσης ότι δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι τώρα η χρήση της βιοαιθανόλης στην ελληνική αγορά και δεν υπάρχουν σχετικές εγκαταστάσεις παραγωγής στην Ελλάδα που να καλύπτουν την εγχώρια ζήτηση, ενώ εκτιμά ότι δύσκολα θα δημιουργηθούν νέες εγκαταστάσεις παραγωγής εντός του 2017. 
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, και η Μότορ Όϊλ, όπως και όλοι οι συμμετέχοντες στη διαβούλευση,  θεωρεί απαραίτητη την θέσπιση πρόβλεψης για την περίπτωση που η ανάγκη σε βιοαιθανόλη δεν καλύπτεται από την εγχώρια παραγωγή.

Δείτε αναλυτικά όλες τις τοποθετήσεις στη δημόσια διαβούλευση εδώ.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα