Skip to main content

Ανασυγκρότηση με δύο άξονες στον τομέα του αερίου – Αναθεώρηση του Κώδικα και θεσμοθέτηση Αγορών

Θοδωρής Παναγούλης

Η κρίση ενεργειακού εφοδιασμού που εκδηλώθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη χώρα μας με αφετηρία την –περίφημη πλέον – προσωρινή απόσυρση πυρηνικών μονάδων της Γαλλίας, φαίνεται ότι θα αποτελέσει την αφορμή για ανασυγκρότηση του τομέα του φυσικού αερίου.

Αρμόδιοι παράγοντες υποστηρίζουν, μιλώντας στο energypress, ότι τα όσα προέκυψαν τις προηγούμενες ημέρες έδειξαν τα όρια του συστήματος και απέδειξαν ότι ο τομέας του αερίου είναι «πολύ πίσω» σε επίπεδο ρυθμιστικό και σε επίπεδο λειτουργίας της αγοράς. «Σε μια ανοιχτή πλέον αγορά, δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι μηχανισμοί που να επιτρέπουν την έγκαιρη διάγνωση ενός πιθανού προβλήματος και να διευκολύνουν την εξισορρόπηση» λέγεται χαρακτηριστικά.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress θα αναπτυχθούν το επόμενο διάστημα πρωτοβουλίες ανασυγκρότησης σε δύο επίπεδα:

Πρώτον, θα περιληφθούν στοιχειώδεις «δικλείδες ασφαλείας» κατά την τρίτη αναθεώρηση του Κώδικα Αερίου Υψηλής Πίεσης από την ΡΑΕ. Συγκεκριμένα θα περιληφθεί, μεταξύ άλλων, υποχρεωτικός μηχανισμός προγραμματισμού ποσοτήτων ανάμεσα στους προμηθευτές και τους μεγάλους καταναλωτές και κυρίως ηλεκτροπαραγωγούς. Αυτό θα επιτρέπει να υπάρχει έγκαιρη πρόβλεψη των καταναλώσεων αερίου σε βραχύ και μεσοπρόθεσμο διάστημα. Θα περιληφθούν επίσης στον Κώδικα οι υποχρεώσεις προμηθευτών και μεγάλων καταναλωτών στις μεταξύ τους Συμβάσεις, υποχρεώσεις που θα ελέγχονται από τον ΔΕΣΦΑ.

Ο νέος αναθεωρημένος Κώδικας εκτιμάται ότι μπορεί να είναι έτοιμος ακόμα και μέσα στον Ιανουάριο.

Δεύτερον, θα ξεκινήσει η διαδικασία για να έρθει στη Βουλή μια κυβερνητική νομοθετική πρωτοβουλία που θα θεσπίζει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού, με βασικό άξονα τη δημιουργία των πρώτων αγορών. Εκ των ων ουκ άνευ θεωρείται η θέσπιση, τουλάχιστον, Ημερήσιας Αγοράς και Προθεσμιακής Αγοράς. «Είναι παντελώς αφύσικο να έχεις μεγάλη έλλειψη αερίου και αυτό να μην αποτυπώνεται με κανένα τρόπο στην τιμή του καυσίμου» υποστηρίζει αρμόδιος παράγοντας.

Η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης θα παρουσιαστεί προφανώς αφού πρώτα έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες διεργασίες και επεξεργασίες. Εκτιμάται πάντως ότι μπορεί να είναι έτοιμη μέσα στο 2017.

Πρέπει να σημειωθεί, τέλος, ότι πρόσφατα εγκρίθηκαν από τη ΡΑΕ, χωρίς ακόμα να έχουν δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, οι Πρότυπες Συμβάσεις μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και των μεγάλων καταναλωτών αερίου (κυρίως ηλεκτροπαραγωγών) για τη διακοψιμότητα αερίου. Η υπηρεσία αυτή θα αμοίβεται από το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού στο φυσικό αέριο. Όσον αφορά στις περιπτώσεις χρησιμοποίησης, από ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες, εναλλακτικού καυσίμου, κίνηση που γίνεται κατόπιν εντολής του ΑΔΜΗΕ όταν υπάρχει έλλειψη αερίου, προβλέπεται ήδη αποζημίωση από τον Κώδικα του συστήματος ηλεκτρισμού. Τέτοιες περιπτώσεις υπήρξαν και κατά την πρόσφατη κρίση, με τις μονάδες αερίου της ΔΕΗ Κομοτηνής και Λαυρίου, αλλά και τη μονάδα της ΗΡΩΝ, να «γυρίζουν» το καύσιμο από αέριο σε ντίζελ.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

-A +A

Σχετικά άρθρα